Kirkko kunnioittaa Neitsyt Mariaa, sillä hänestä syntyi ihmiseksi sielujemme Vapahtaja Jeesus Kristus, Jumalan Poika. Tämän kunnioituksen perusta löytyy jo Raamatusta: Neitsyt Maria itse sanoo kaikkien sukupolvien ylistävän häntä tästedes autuaaksi. Juuri näin kirkko tekee ja kutsuu myös muita kiitollisena kunnioittamaan Jumalanäitiä, joka synnytti Jumalan Pojan ihmiseksi.

Kirkko kutsuu Mariaa arvonimellä Jumalanäiti, koska hän ei synnyttänyt vain ihmistä, vaan Jumalan Pojan.

Neitsyt Marian lisäksi kirkko kunnioittaa pyhiä enkeleitä, jotka auttavat ja varjelevat ihmisiä. Jokaisella ihmisellä on oma kasteessa saatu suojelusenkeli, salattu varjelija ja auttaja.

Kirkko kunnioittaa myös pyhiä ihmisiä, jotka rukoilevat tässä maailmassa kilvoittelevien puolesta. Pyhäksi julistaminen eli kanonisointi tarkoittaa kirkon vahvistusta kirkon jäsenten kokemukselle siitä, että tietty ihminen on pyhä. Ortodoksinen kirkko ei kanonisoi ihmisiä heidän maallisen tai kirkollisen asemansa tai yleisen rakastettavuutensa perusteella.

Pyhiä kutsutaan nimillä, jotka kuvaavat heidän elämäänsä. Yleisimpiä ovat seuraavat nimikkeet:

marttyyri (pyhä ihminen, joka on todistanut Kristuksesta kuolemallaan)

pyhittäjä (pyhä luostariasukas)

vanhurskas (pyhä maallikko)

tunnustaja (pyhä ihminen, joka on elämällään ja kärsimyksillään todistanut Kristuksesta) pyhät isät ja äidit (kirkon opettajat)

apostoli (Kristuksen opetuslapsi, joka lähti viemään eteenpäin ilosanomaa ylösnousseesta Kristuksesta – sana esiintyy myös yhteydessä ”apostolien vertainen”)

evankelista (Kristuksen evankeliumin eli ylösnousemuksen ilosanoman todistaja)

profeetta (Jumalan sanan vastaanottaja ja julistaja)

autuas (luoteen- tai elämänpiirteeseen liittyvä nimitys)

Kristuksen tähden houkka (äärimmäinen kilvoitusmuoto, joka sisältää teeskennellyn mielisairauden piirteitä)

Jumalanäidin, enkelien tai pyhien kunnioittaminen ei ole palvomista. Kirkon uskon mukaan palvonta kuluu vain Kolmiyhteiselle Jumalalle. Pyhiä kunnioitetaan, sillä pyhiä kunnioittamalla ylistetään pyhien Jumalaa. Kirkko ilman pyhien kunnioitusta olisi vailla ikuisuutta: Jumala ei ole kuolleiden, vaan Kristuksessa elävien kirkko. Kirkolle tuleva elämä on elävää todellisuutta.