Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian temppeliintuominen 21. marraskuuta
Joakim ja Anna olivat luvanneet pyhittää Marian Herralle jo ennen hänen syntymäänsä.
Kirkkovuoden suuriin juhliin lukeutuva temppeliintuomisen juhla kertoo, miten Maria astui Jumalan temppeliin voidakseen valmistautua hänelle uskottuun tehtävään. Kuten juhlan pieni ylistysveisu osoittaa, temppeliintuomisen juhla on kirkolle suuren ylistyksen ja kunnioituksen aihe: ”Ylistämme sinua, kaikkein pyhin Neitsyt, Jumalan valitsema lapsukainen, ja kunnioitamme käymistäsi Jumalan temppeliin”.
Maria tuotiin monien muiden lasten tavoin jo nuorena vierailulle Jerusalemin temppeliin. Juhlan tekstissä mainitaan, että Marian vanhemmat Joakim ja Anna jättivät lapsensa ”ikään kuin kallisarvoisen uhrin Herran temppeliin”, koska olivat luvanneet pyhittää Marian Herralle jo ennen hänen syntymäänsä.
Ajanlaskun alun juutalaisista lähteistä tiedetään, että Jerusalemin temppelissä palveli neitsyyslupauksen tehneitä naisia eri tehtävissä. Heidän joukossaan palveli myös Neitsyt Maria.
Temppeliin tuomiseen liittyy tapahtuma, jota muut tekstit eivät mainitse: Maria astui ylimmäisen papin johdattamana myös temppelin kaikkeinpyhimpään, jonne sai astua ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa. Kaikkeinpyhin oli paikka, jossa aikoinaan säilytettiin liitonarkkua, jonka päällä oli Jumalan armoistuin eli liitonarkun kansi, johon oli kuvattu kaksi kerubia.
Juhlan sanoma on voimakas. Maria astui Jumalan palvelukseen pyhässä temppelissä, jotta voisi tulla Jumalan temppeliksi ja pyhäksi arkiksi, josta syntyy Vapahtaja. Marian temppeliin tuomisen vuoksi juhlan teksteissä on lukuisia raamatullisia viittauksia Jerusalemin temppeliin, jotka kuvaavat Neitsyt Marian kunniallista tehtävää ja arvoa Jumalansynnyttäjänä. Häntä kuvataan liitonarkun lisäksi yliluonnolliseksi majaksi, esiripuksi, viheriöiväksi sauvaksi, eläväksi temppeliksi ja Jumalan portiksi, josta astuu ulos kirkkauden Herra ja joka pysyy suljettuna, neitseenä.
Neitsyt Marian temppeliintuomisen juhla kertoo valmistautumisesta Jumalan palvelemiseen ja Jumalan suuresta armosta ihmisiä kohtaan. Jumala valitsi pienen tytön ja teki hänestä, kuten juhlan tekstissä mainitaan, Kuninkaan tyttären. Neitsyt Mariasta tuli Jumalan asunto, Herralle pyhitetty, Jumalan itselleen valmistama häähuone, taivaita avarampi ja enkeleitä ylhäisempi. Ihmisten pelastus sai kunniakkaan ja ylistettävän alkunsa Marian valinnasta.
Juhlan tekstit osoittavat, että Jumalansynnyttäjän temppeliintuomisen juhla on luonteeltaan Kristus-keskeinen, sillä Marian kunnian perustana on Jumalan Pojan synnyttäminen. Tapahtuma osoittaa, että pelastus on tarkoitettu jokaista ihmistä varten, sillä Jumalan Poika syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle ja ihmisten ulottuville Jumalan valitsemasta ihmisestä, Neitsyt Mariasta.
Jumalansynnyttäjän temppeliintuominen on myös enkelten ilo ja ihmisten ylistyksen ja kiitoksen arvoinen pelastuksen juhla, sillä Marian valinta on ihmisten pelastuksen alku ja elävä toivo. Tästä syystä kirkko ylistää Jumalansynnyttäjän temppeliin saapumista aivan kuin se tapahtuisi tänään, sillä eilen, menneinä aikoina ilmoitettu pelastus on tänään lähellämme: ”Tänään viattomin Neitsyt tuodaan temppeliin, jossa hänet kasvatetaan kaikkien Kuninkaan Jumalan ja meidän elämämme Kasvattajan asunnoksi. Tänään kaikkein pyhin kolmivuotiaana lapsukaisena tuodaan kaikkein pyhimpään. Tervehtikäämme häntä enkeli Gabrielin kanssa: Iloitse, ainoa siunattu naisten joukossa!”
Teksti: Pastori Marko Mäkinen
Kuva: RIISA Suomen ortodoksinen kirkkomuseo