Arkistot: Synaksariot
Pyhä Celina Laonilainen
Pyhä Celina (Cilinia) eli 400-luvulla. Hän oli kahden pyhän piispan äiti: Reimsin piispan Remigiuksen (1.10.) ja Principius Soissonsilaisen. Celina kuoli vuoden 460 tienoilla. Häntä on kunnioitettu lähinnä Reimsin alueella.
Pyhä Fintan Munnu
Pyhä Fintan Munnu (Mundus) syntyi Irlannissa kelttiläisen bardin poikana kuuluisaan Ui Niellin klaaniin. Lapsena hänet lähetettiin paimentamaan lampaita, mutta hän vietti aikansa erakon kanssa tutkien pyhiä kirjoituksia. Lampaita vartioi sillä aikaa kaksi sutta, jotka erakon siunauksen hillitseminä tarkkailivat laumaa tyynen rauhallisesti.
Myöhemmin Fintan Munnu jätti sukunsa kokonaan ja lähti seuraamaan Kristusta. Hän oli Bangorin luostarissa pyhän Comgallin ohjauksessa ja sai oppia askeettisen elämän salaisuuksia. Sen jälkeen hän siirtyi Irlannin Cluain Inisiin pyhän Sinellin ohjaukseen. Kahdeksantoista vuoden luostarielämän jälkeen Fintan päätti lähteä Ionan luostarisaarelle tavatakseen pyhän Columban (9.6.).
Fintan kohtasi kaksi ionalaista munkkia ja kysyi heiltä, kuinka pyhä Columba voi. ”Hyvin”, he vastasivat, ”hän on taivaassa.” Fintan kuitenkin saapui Ionaan, jonka uusi apotti Baithene kertoi Columban jättäneen vähän ennen kuolemaansa Fintania koskevan ohjeen. Sen mukaan Fintania ei pidä hyväksyä Ionan luostariin, sillä Jumala on varannut hänelle toisen paikan, jossa hänen tulisi elää ei paimennettavana vaan itse toisia paimentaen. Oli vuosi 597.
Fintan Munnu palasi Irlantiin ja asui jonkin aikaa eräällä saarella, kunnes alueella raivonneet taistelut saivat hänet lähtemään jälleen liikkeelle siinä toivossa, että Jumala johdattaisi häntä. Matkalla ollessaan hän kohtasi Wexfordin kreivikunnan tienoilla sairastuneen lammaslauman, jota hänen tuli sääli. Fintan alkoi rukoilla lampaiden puolesta ja ne paranivat. Lauman omistaja antoi kiitollisuuden osoitukseksi Fintanille maa-alueen, johon Fintan perusti Taghmonin (Tech Munnu) luostarin.
Pyhä Fintan Munnu oli kuuluisa ihmeiden tekemisen lahjastaan. Hän herätti kuolleista sisarensa, joka oli menehtynyt ollessaan matkalla munkkiveljensä luokse. Kun pyhä Comgall kuoli, Bangorin munkit tahtoivat Fintanin seuraavaksi johtajakseen, mutta hän kieltäytyi. Sen sijaan kolme enkeliä johdatti Fintanin takaisin Taghmoniin, josta kasvoi hänen johdollaan suurenmoinen paikka. Munkkeja oli pian viitisenkymmentä. He elivät rauhassa pyrkien ainoastaan miellyttämään Herraa, sillä Fintan huolehti itse luostarin ulkonaisista tarpeista.
Magh Lenen kirkolliskokouksessa vuonna 630 pyhä Fintan Munnu kunnostautui kelttiläisen kirkon oman tradition ja liturgisten käytäntöjen puolustajana. Maineikkaana luostarinjohtajana hänen sanallaan oli kelttiläisessä kirkossa enemmän painoarvoa kuin useimpien piispojen puheilla.
Rukoiltuaan saavansa lisää sisäistä hyvää ulkonaisten koettelemusten kautta pyhä Fintan sairastui lepraan enkelin varoitettua häntä ennalta. Pyhä Fintan kärsi sairaudesta 24 vuotta valittamatta kertaakaan. Hän ei koskaan raapinut paiseitaan eikä kylpenyt muulloin kuin Suurena torstaina. Heikkoudestaan huolimatta hän jatkoi velvollisuuksiensa hoitamista. Pyhä Fintan tunsi oppilaidensa salaiset ajatukset, minkä ansiosta hän saattoi antaa heille parantavat hengelliset lääkkeensä jo ennen kuin he ehtivät tunnustaa syntejään. Hän puhui jokaisen sanansa Jumalan nimessä ja tunsi ennalta oppilaidensa kuolinhetket.
Pyhä Fintan Munnu tiesi ennalta myös oman kuolinhetkensä. Hän kokosi oppilaansa ympärilleen ja siunasi heidät viimeisen kerran. Kun hän kohotti katseensa taivasta kohti, hän näki enkeljoukon, joka oli tulossa häntä vastaan viedäkseen hänet iloiten Herran huoneen esikartanoihin. Tämä tapahtui vuonna 635. Skotlannissa on useita pyhälle Fintanille omistettuja kirkkoja.
Pyhä Condedus, Seinejoen erakko
Pyhä Condedus (Condé, Condède) syntyi Englannissa 600-luvun alkupuolella. Hän kilvoitteli Ranskassa ensin vaeltelijana ja asettui sitten erakoksi Fountaine-de-Saint-Valéryyn. Vuonna 673 hän pyysi päästä Fontenellen luostariin, jonne hän jäi munkiksi. Muutaman vuoden kuluttua hän sai siunauksen saarnaamiseen ja erakkoelämään. Pyhä Condedus eli erakkona Seinejoella Belcinac-nimisellä saarella Caudebecin lähettyvillä. Hän rakensi saarelle kaksi kappelia, joista toinen oli omistettu Jumalansynnyttäjälle ja toinen pyhille apostoleille Pietarille ja Paavalille. Pyhä Condedus kuoli keljassaan vuoden 685 tienoilla. Hänet haudattiin Fontenelleen. Hänen saarensa on sittemmin jäänyt Seinejoen pinnan alle.
Pyhä Ilarion, Kiovan metropoliitta
Pyhä Ilarion eli 1000-luvulla ruhtinas Jaroslav Viisaan aikana. Hän palveli pappina luolaluostarin lähellä Berestovossa, missä oli yksi suuriruhtinaan palatseista. Hän oli tunnettu hurskaudestaan ja oppineisuudestaan. Usein hän lähti kotoaan metsäiselle mäelle rukoillakseen siellä yksinään pienessä luolassa. Tuohon aikaan Venäjän kirkko kuului vielä Konstantinopolin alaisuuteen. Venäjän ensimmäiset piispat olivat kreikkalaisia ja heidät asetettiin virkaansa Konstantinopolissa. Metropoliitta Teopemptoksen kuollessa venäläiset olivat kuitenkin sotatilassa Bysantin kanssa. Tällöin paikallinen piispainkokous valitsi metropoliitaksi venäläisen Ilarionin ja asetti hänet virkaansa Kiovassa vuonna 1051. Pyhä Ilarion johti metropoliittakuntaansa noin vuoteen 1053, jolloin hän nukkui pois. Hänet haudattiin Kiovan luolaluostariin.
Pyhittäjä Ilarion, Kiovan luolaluostarin skeemamunkki
Pyhittäjä Ilarion kilvoitteli Kiovan luolaluostarissa 1000-luvulla igumeni Feodosin (3.5.) aikana ja oli tämän keljapalvelijana. Hän kopioi ahkerasti käsikirjoituksia, rukoili yötä päivää ja paastosi ankarasti. Kun pahat henget kiusasivat häntä, hän kertoi siitä pyhittäjä Feodosille, joka kehotti häntä olemaan kärsivällinen ja vapautti hänet esirukouksillaan niiden hyökkäyksiltä.
Joidenkin lähteiden mukaan edellä mainittu Kiovan metropoliitta Ilarion luopui piispallisesta arvostaan ja kilvoitteli loppuelämänsä tavallisena munkkina Kiovan luolaluostarissa, jolloin nämä kaksi pyhää olisivat sama henkilö.
Pyhä Ilarion, Meglinin piispa
Pyhä Ilarion oli kotoisin Makedoniasta Meglinin alueelta. Hänen vanhempansa olivat ylhäistä sukua. He olivat pitkään lapsettomia, ja varsinkin hänen äitinsä suri tätä kovasti rukoillen usein apua Jumalanäidiltä. Kerran Kaikkeinpyhin ilmestyi hänelle unessa ja sanoi: ”Älä sure. Sinä synnytät pojan, joka käännyttää monet totuuden valoon.” Jumalansynnyttäjän ennustus toteutui. Perheeseen syntyi poika, jolle vanhemmat antoivat nimen Ilarion (kr. ’hiljainen ilo’), koska hän toi ilon lapsettomuuttaan murehtineille vanhemmilleen.
Kahdeksantoista vuoden ikäisenä Ilarion jätti maailman ja meni luostariin. Hänet vihittiin pian munkiksi. Näin meni muutama vuosi. Kuolinvuoteellaan luostarin johtaja nimitti Ilarionin seuraajakseen. Nuoruudestaan huolimatta Ilarion osoittautui viisaaksi johtajaksi. Hän oli nöyrä ja kilvoitteli ankarasti. Usein hän vietti yöt rukoillen ja lukien sielua pelastavaisia kirjoja. Kovan nälänhädän aikana hän rukoili Jumalaa, ja luostarin tyhjät aitat täyttyivät viljalla, niin että siitä riitti sekä veljestölle että luostarista apua hakeneille nälkäisille. Pyhä Ilarion tuli kuuluisaksi ankarasta elämästään. Ihmiset saapuivat kysymään häneltä neuvoja ja monet jäivät luostariin kilvoittelemaan hänen ohjauksessaan.
Vuonna 1134 Ohridin arkkipiispa Eustatios vihki Jumalanäidiltä saamansa kehotuksen mukaan Ilarionin Meglinin piispaksi. Pyhä Ilarion tarttui uuteen työhönsä apostolisella innolla. Hiippakunta oli tullut surullisenkuuluisaksi bogomilien dualistisesta harhaopista, mutta Ilarionin saarnalla, jonka vakuuttavuutta lisäsi hänen oma hurskautensa, oli ihmeellinen vaikutus. Monet luopuivat hänen julistuksensa innoittamina harhaopista ja palasivat ortodoksisen kirkon helmaan.
Bogomilien lisäksi hiippakunnan alueella eli sinne karkotettuja armenialaisia, jotka kannattivat manikealaista dualistista harhaoppia. Pyhä Ilarion paljasti armenialaisten erehdykset ja suomi heidän väärää uskoaan, mikä sai heidät raivoihinsa. Kerran he kivittivät hänet vihan vimmoissa ja jättivät virumaan kuolleena pellolle, missä hänellä oli tapana käydä rukoilemassa, mutta Jumala virvoitti hänet ja hän pääsi raahautumaan erakkokeljaansa. Kun ortodoksit kuulivat tapahtuneesta, he halusivat kostaa armenialaisille, mutta pyhä esipaimen esti heidän aikeensa todeten Herran sanoin: ”Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu.” (Matt. 26:52) Vastaus teki vaikutuksen jopa muutamiin armenialaisiin, jotka siitä kuultuaan liittyivät ortodoksiseen kirkkoon.
Tieto pyhän Ilarionin menestyksellisestä työstä harhaoppisten parissa kantautui keisari Manuel Komnenoksen (1143–1180) korviin. Keisari kirjoitti hänelle kehottaen jatkamaan hyvää työtään, kunnes saisi karkotettua harhaoppiset kokonaan pois seudulta.
Pyhä Ilarion rakennutti suuren Pyhille apostoleille omistetun kirkon harhaoppisten kokoontumispaikan läheisyyteen ja perusti luostarin, jossa hän kävi usein ohjaamassa veljestöä.
Oltuaan kolmekymmentä vuotta piispana Ilarion sai tietää kuolemansa lähestyvän. Hän kokosi oppilaansa ja annettuaan heille viimeiset ohjeensa nukkui pois rauhassa vuonna 1164.
Pyhän Ilarionin haudalla alkoi pian tapahtua niin paljon ihmeitä, että hänen pyhäinjäännöksensä avattiin ja siirrettiin katedraaliin. Ruumis oli säilynyt maatumattomana ja silmistä vuoti mirhaa, josta tuli parannusten lähde kaikille eri puolilta Makedoniaa saapuville pyhiinvaeltajille. Vuonna 1205 pyhäinjäännökset siirrettiin Turnovoon ja asetettiin myöhemmin 40 marttyyrin kirkkoon, missä ihmeet jatkuivat ja vahvistivat Bulgarian kansan uskoa.
Pyhittäjä Filoteos Athoslainen
Pyhittäjä Filoteos eli 1300-luvulla. Hän oli kotoisin Khrysopoliksesta nykyisen Kavalan seudulta Kreikan Makedoniasta. Hänen vanhempansa olivat tulleet sinne pakolaisina Vähästä Aasiasta. Isä kuoli pian ja Filoteos jäi viettämään puutteen täyttämää elämää äitinsä ja veljiensä kanssa. Tuohon aikaan turkkilaiset olivat jälleen kerran keräämässä pelättyä lapsiveroa eli kristittyjä poikia, joista kasvatettiin julmia janitsaarirykmentin sotilaita ja fanaattisia muslimeita. Säädöksien mukaan ottomaanit saivat ottaa yhden pojan yli viisilapsisista perheistä. Puolustuskyvyttömältä leskeltä vietiin kuitenkin molemmat pojat.
Onneton äiti turvautui kyyneleisin rukouksin Jumalansynnyttäjään. Tämä vastasi ilmestymällä pojille vankilassa heidän äitinsä hahmossa ja johdattamalla heidät sieltä pois erääseen heidän kotiseutunsa luostariin. Pojat kilvoittelivat innokkaasti kuuliaisuudessa ja nöyryydessä, ja pian igumeni vihki heidät munkeiksi. Poikiensa vaiheista tietämätön äiti päätti mennä nunnaksi läheiseen naisluostariin. Kerran nunnat olivat tulleet jonkin juhlapäivän kunniaksi miesluostarin kirkkoon. Filoteos ja hänen veljensä palvelivat alttariapulaisina. Palveluksen jälkeen veli kutsui Filoteosta. Tutun nimen kuullessaan äiti katsoi tarkemmin nuoria munkkeja ja suureksi riemukseen tunnisti heidät pojikseen. Koko luostari iloitsi tästä jälleennäkemisestä.
Niin äiti kuin pojatkin jatkoivat kilvoitteluaan omissa luostareissaan entistäkin innokkaammin. Filoteosta kohtasi vaikea kiusaus, kun eräs nunna rakastui häneen ja aina tilaisuuden tarjoutuessa alkoi houkutella häntä siveettömyyteen. Filoteos ei kuitenkaan antanut periksi houkutuksille vaan kertoi asiasta igumenille, joka karkotti nunnan luostarista.
Jonkin ajan kuluttua Filoteos siirtyi Athosvuorelle Dionysioksen luostariin. Sielläkin hän palveli eri kuuliaisuustehtävissä innokkaasti ja suurella taidolla. Hän oli hyvin kätevä käsistään. Filoteos alkoi kuitenkin kaivata rauhaa ja yksinäisyyttä. Saadakseen igumenin antamaan hänelle siunauksen erakkoelämän viettämiseen hän teeskenteli sairastuneensa ja menettäneensä kuulonsa ja äänensä. Näin hän sai luvan ja rakensi jonkin matkan päähän luostarista itselleen pienen erakkomajan. Sieltä hän joutui siirtymään kauemmaksi, kun kävi ilmi, ettei hän ollutkaan kuuromykkä.
Uudessa erakkomajassaan pyhä Filoteos eli vielä monta vuotta yhdessä kolmen oppilaansa kanssa. Hän siirtyi Herran luo 84-vuotiaana lokakuun 21. päivänä. Oppilailleen hän oli antanut ehdottoman käskyn heittää hänen ruumiinsa metsään petojen syötäväksi. Dionysioksen luostarin munkki näki kuitenkin varhaisella kalastusretkellään metsässä valoa aivan kuin olisi syttynyt metsäpalo. Hän kiiruhti paikalle ja havaitsi, että valo tulikin pyhän Filoteoksen jäännöksistä. Niin ne vietiin luostariin kaikkien kunnioitettaviksi.
Pyhittäjät Feofil ja Jaakob Omutšalaiset (Konevitsalaiset)
Feofil ja Jaakob kilvoittelivat ensin Konevitsan saarella yhdessä pyhittäjä Arseni Konevitsalaisen (12.6.) kanssa. Vuonna 1395 tai 1396 he lähtivät Konevitsasta ja asettuivat Omutšajoelle noin 65 kilometrin päähän Porhovin kaupungista (lähellä Pihkovaa) ja perustivat sinne Jumalanäidin kuolonuneen nukkumiselle pyhitetyn erakkolan. Feofilia pidetään erakkolan perustajana ja Jaakobia hänen kilvoittelutoverinaan. Pyhittäjät kuolivat vuoden 1412 tienoilla.
Pyhittäjä Ilarion Peipsijärveläinen
Pyhittäjä Ilarion oli pyhittäjä Jefrosin Pihkovalaisen (15.5.) oppilas. Hänessä syttyi halu perustaa luostari jonnekin, missä luostareita ei vielä ollut, ja niin hän perusti Gdovin lähistölle Peipsijärveen laskevan joen varrelle Jumalanäidin suojeluksen luostarin. Se sijaitsi aivan Liivinmaalla toimivan roomalaiskatolisen ritarikunnan naapurina, ja sen veljestö joutui elämään jatkuvassa hyökkäysten pelossa. Vaikeuksista huolimatta luostari tuli tunnetuksi munkkiensa hurskaasta elämästä. Pyhittäjä Ilarion nukkui kuolonuneen vuonna 1476.
Pyhä uusmarttyyri Johannes Monembasialainen
Pyhä Johannes eli 1700-luvun lopulla ja oli kotoisin Peloponnesokselta Monembasian alueelta. Hänen isänsä oli pappi. Kun Johannes oli 15-vuotias, albanialainen rosvojoukko hyökkäsi hänen kyläänsä ja vangitsi sen kristityt asukkaat. Johanneksen isä surmattiin, mutta Johannes ja hänen äitinsä myytiin Larissan kaupungin orjamarkkinoilla eräälle Tessalonikasta kotoisin olevalle turkkilaiselle.
Turkkilaisella ei ollut lapsia ja hän tahtoi adoptoida Johanneksen. Ensin tämän olisi kuitenkin pitänyt kääntyä islamin uskoon. Johannes kieltäytyi päättäväisesti. Minkäänlaiset houkuttelevat lupaukset, pyynnöt ja pelottelut eivät saaneet häntä taipumaan.
Isäntäväki sulki Johanneksen talliin Jumalanäidin paaston ajaksi (1.8.–14.8.) ja kantoi hänen eteensä mitä herkullisimpia ruokia saadakseen hänet rikkomaan paaston. Johannes ei koskenut ruokiin, vaikka mitään paastoruokaa ei ollut saatavilla. Isäntä löi häntä miekanlappeella ja kärvensi palavilla oljilla saadakseen hänet rikkomaan paaston, mutta mikään ei auttanut. Johanneksen äitikin pyyteli poikaansa antamaan periksi. Mutta poika piti järkkymättömästi kiinni kristillisistä tavoistaan ja muistutti äitiään, että papin poikana hän oli velvollinen noudattamaan tarkkaan kirkon säädöksiä.
Isäntä oli raivoissaan, koska ei onnistunut käännyttämään Johannesta islamiin eikä saanut häntä edes rikkomaan kristittyjen paastoa, ja iski häntä miekalla sydämeen. Kahden päivän kuluttua Johannes kuoli. Isäntä heitti hänen ruumiinsa koirien syötäväksi. Larissan metropoliitta sai kuitenkin luvan ottaa ruumiin ja hautasi sen kristillisesti.
Joidenkin vuosien kuluttua Johanneksen luut kreikkalaisen tavan mukaan poistettiin haudasta. Hänen äitinsä otti luut ja vei ne heidän kotikyläänsä Peloponnesokselle, niin kuin Johannes oli ennen kuolemaansa pyytänyt. Hänen muistoaan vietetään joka vuosi juhlallisesti lokakuun 21. päivänä niin Monembasian kuin Kalamoninkin hiippakunnissa.