Pyhä marttyyri Eutykhes

Pyhä Eutykhes oli kotoisin Palestiinan Sebasteiasta, jossa hän syntyi ensimmäisellä vuosisadalla. Hän sai kuulla Kristuksesta, Jumalan karitsasta, apostoli Johannes Teologilta, joka myös kastoi hänet. Sittemmin Eutykhes seurasi Johannesta tämän julistusmatkoilla. Joskus he vetäytyivät yhdessä vuorille rukoilemaan, paastoamaan ja mietiskelemään. Kun Johannes tunsi kuolemansa lähestyvän, hän toimitti pyhän ehtoollisen viimeisen kerran. Hän kääntyi Eutykheen puoleen ja sanoi: ”Asetan sinut kirkon palvelijaksi ja uskon Kristuksen lauman sinun haltuusi. Pidä mielessäsi Herran käskyt. Jos joudut vaaroihin tai koettelemuksiin, älä pelkää. Osallesi tulee monia vastoinkäymisiä, mutta sinusta tulee loistelias Herran todistaja. Kohtele siis Herran laumaa kuin Jumalan palvelija, kunnes sinulle koittaa aika antaa oma todistuksesi.”

Koska Eutykhes oli saanut oppia uskon mysteerit Johannes Evankelistalta, hänestä tuli armon valo, joka valaisi kaikkia ympärillään. Pyhän Hengen armon täyttämänä Eutykhes julisti rohkeasti evankeliumia. Aikanaan kristinuskon vainoajat ottivat hänet kiinni. Eutykhes pahoinpideltiin, pantiin kahleisiin ja hän joutui istumaan vuosikausia vankeudessa. Enkeli kuitenkin ilmestyi hänelle vankilassa ja antoi hänelle taivaallista ruokaa. Eutykhes sai sellaisen jumalallisen voiman, että kun häntä poltettiin, hän tunsi taivaallisen kasteen viilentävän häntä. Sitten hänet annettiin villieläinten syötäväksi, mutta läsnäolijat hämmästyivät nähdessään hänen ensin kohottavan kätensä rukoukseen ja sitten juttelevan leijonien kanssa tuttavallisesti. Lopulta pyhä marttyyri Eutykhes päätti maallisen kilvoituksensa, kun hänen päänsä katkaistiin miekalla. Tämä tapahtui Sebasteiassa 100-luvun alkupuolella. Hänen reliikkiensä hautapaikka toimi monien parantumisten lähteenä.