Keskusrekisterin tehtävänä on hoitaa ortodoksisten seurakuntien, luostareiden ja keskusarkiston kirkonkirjojenpitoa. Keskusrekisteri hoitaa seurakuntien, luostareiden ja keskusarkiston kirkonkirjojenpitoa. Keskusrekisteri ylläpitää kirkon sähköistä jäsentietojärjestelmää ja keskusrekisterin arkistoa sekä tarjoaa virkatodistus- ja sukuselvityspalveluja.
Rekisterin toimintaa valvoo kirkon tiedonhallinnan asiantuntija. Hän toimii myös kirkon rekisterinhoitajana. Rekisterinhoitajan lisäksi keskusrekisterissä työskentelee kolme rekisterisihteeriä.
Keskusrekisteri toimii läheisessä yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston, Kansallisarkiston ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kanssa.
Kirkon jäsentietojärjestelmän pito perustuu uskontokuntien jäsenrekistereistä annetun lain 614/1998 säädöksiin. Jäsentietojärjestelmään liittyviä tehtäviä ovat
- kasteen ja mirhallavoitelun rekisteröinti
- avioesteiden tutkinnat, vihkimisten ja kirkollisten avioerojen rekisteröinnit sekä avioliiton solmimiseen liittyvät nimenmuutokset
- kirkkoon liittymisen ja kirkosta eroamisen rekisteröinnit
- hautaustietojen kirjaaminen
- seurakuntien äänioikeutettujen luetteloiden tuottaminen
- kirkon julkaiseman Aamun Koitto -lehden osoiterekisterin ylläpito
- jäsentilastojen laadinta
- tietojen vertailu ja korjaukset toimialan muiden viranomaisten kanssa
Keskusrekisterin tietojen luovutuksessa kirkonkirjoista (KK-arkisto) ja jäsentietojärjestelmästä noudatetaan lain väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista 661/2009, julkisuuslain 621/1999 sekä EU:n tietosuoja-asetuksen 2016/679 ja tietosuojalain 1050/2018 säädöksiä. (OrtL § 72-74, § 94)