Seurakunnanneuvoston pöytäkirja 21.12.2021

SEURAKUNNANNEUVOSTO KOKOUS             PÖYTÄKIRJA 13 / 2021

Aika: 21. joulukuuta 2021 klo 17

Paikka: Teams

Läsnä:  Tuomas Järvelin kirkkoherra, pj., Iiris Hämäläinen, Marko Mikkonen, Olga Sissonen, Pentti Tapanen, Esko Torssonen

Puheoikeudella: Matti Tolvanen, seurakunnanvaltuuston pj ja Aleksander Roszczenko, pappien ja kanttorien edustaja, Ioannis Lampropoulos kiinteistötyöryhmän edustaja.

Poissa: Eija Laitila, Pauli Sormunen, vpj., Antti Potkonen

168 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus sekä työjärjestyksen hyväksyminen

OrtL:n 52 §:n mukaan seurakunnan toimielin on päätösvaltainen, kun läsnä on enemmän kuin puolet jäsenistä.

ESITYS: Kokous todetaan laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

169 § Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta

KJ:n 98 § mukaan seurakunnanneuvosto valitsee sihteerin ja kaksi pöytäkirjan tarkastajaa. 

ESITYS: Valitaan sihteeri ja pöytäkirjan tarkastajat, jotka voivat toimia tarvittaessa ääntenlaskijoina.

PÄÄTÖS: Sihteeriksi valittiin Aleksander Roszczenko, pöytäkirjan tarkastavat Marko Mikkonen ja Esko Torssonen.

170 § Lausuntopyyntö Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 1. vaiheen kaavaehdotuksesta

Kiinteistölautakunnan kokous 4 / 2021 6.9.2021 34 §
Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 on 1. vaiheessa, jonka aikana maakuntakaavaluonnokseen arvomerkittyjen kiinteistöjen omistajat voivat esittää lausunnon omien kiinteistöjensä osalta. Kaavaluonnokseen on esitetty kahdeksaa Joensuun ortodoksisen seurakunnan kiinteistöä merkinnällä maakunnallisesti arvokas. Nämä kiinteistöt ovat:

Keväällä Pohjois-Karjalan maakuntaliitto oli antanut toukokuun aikaa lausunnolle, johon liittyvä lausuntopyyntö ei ole koskaan tullut seurakunnalle. Lieksassa järjestettiin maakuntakaavaan liittyen kuulemistilausuus, johon seurakunnalle tuli kaksi kutsua, molemmat väärillä nimillä tai osoitteilla. Kuulemistilaisuuteen osallistuivat kirkkoherra Tuomas Järvelin, valtuuston vp Veli Jeskanen ja kiinteistölautakunnan jäsen Rauno Lasanen.

Rauno Lasanen on selvittänyt maakuntakaavan merkitystä. Maakuntakaavan ohjaavuus määritellään Maankäyttö- ja rakennuslaissa 5.2.1999 / 132. ”Lain tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Tavoitteena on myös turvata jokaisen osallistumismahdollisuus asioiden valmisteluun, suunnittelun laatu ja vuorovaikutteisuus, asiantuntemuksen monipuolisuus sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä olevissa asioissa.” Lain 32 §: ”Maakuntakaavan hyväksyy maakuntaliiton ylin päättävä elin. Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavaa ja asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessa alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta otettava maakuntakaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista. Maakuntakaava ei ole oikeusvaikutteisen yleiskaavan eikä asemakaavan alueella voimassa muutoin kuin 1. momentissa tarkoitetun kaavojen muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.”

Seurakunnan näkökulmasta katsoen:

Kaavamerkintä MAKM voi muodostua rasitteeksi niiden kiinteistöjen osalta, joiden tulevaisuus on epävarma tai joiden ylläpitämisestä ollaan mahdollisesti luopumassa.

Kuulemistilaisuudessa sovittiin, että seurakuntamme antaa lausunnon maakuntaliitolle lokakuun loppuun mennessä. Lausunnossa esitämme perusteet, jos jokin kiinteistö pitäisi mielestämme poistaa maakunnallisesti merkittävien rakennusten listalta. Perusteluna voi olla esimerkiksi kunto, jota ei kannata peruskorjata tai poistaminen käytöstä nyt tai tulevaisuudessa. Vaikuttavaa voi olla myös, jos ylläpito johtaa kohtuuttomaan rasitteeseen väestökadon kehittyessä.

ESITYS: Rauno Lasanen, Veli Jeskanen, Tuomas Järvelin ja Ioannis Lampropoulos valmistelevat maakuntaliitolle lausunnon, jonka kiinteistölautakunta esittää neuvostolle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. Kirkkoherra toimittaa maakuntaliitolle seurakunnan omistamien kohteiden oikeat nimet ja ilmoittaa, että lausunto toimitetaan liitolle 9.11. pidetyn seurakunnanvaltuuston kokouksen jälkeen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Seurakunnanneuvoston kokous 10 / 2021 12.10.2021 129 §
Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Rauno Lasanen, Veli Jeskanen ja Ioannis Lampropoulos ovat valmistelleet seurakunnanneuvostolle lausunnon maakuntakaavaan 2040. OrtKj 87 § mukaan seurakunnanvaltuuston tehtävä on päättää muista seurakunnan asioista, jollei niitä ole säädetty tai määrätty seurakunnanneuvoston tai vaalilautakunnan päätettäviksi.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää liitteenä olevan lausunnon seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. (Liite 3)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

Seurakunnanvaltuuston kokous 6 / 2021 9.11.2021 67 §.
ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää (12.10.2021, 129§) liitteenä olevan lausunnon seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. (Liite 4)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Seurakunnanvaltuuston kokous 6 / 2021 9.11.2021 162 §.

Pohjois-Karjalan maakuntakaava on edennyt 1. vaiheeseen. Seurakunnanvaltuusto hyväksyi marraskuun kokouksessaan lausunnon (Liite), joka toimitettiin maakuntaliitolle, ja joka vaikutti maakuntakaavaan seuraavasti:

Lausuntoa on pyydetty 2.1.2022 mennessä. Kirkkoherra Tuomas Järvelin, seurakunnanvaltuuston puheenjohtaja Matti Tolvanen ja seurakunnanneuvoston jäsen Esko Torssonen tapasivat maakuntajohtaja Markku Hirvosen 16.11.2021. Tapaamisessa ilmeni, että museovirasto voi käyttää ma/km merkintää valitusperusteena, jos jokin toimi uhkaa arvomerkittyjä kohteita.

ESITYS: Kirkkoherra esittää, että seurakunnanneuvosto valtuuttaa kiinteistötyöryhmän (Ioannis Lampropoulos, Veli Jeskanen, Rauno Lasanen ja Roope Nieminen tekemään lausunnon maakuntakaavan 1. vaiheeseen. Lausunnossa:

  1. kiitetään edellisen lausunnon huomioimisesta
  2. Pyydetään selvitystä mikä on ”Arkkitehtuurin moderneja piirteitä Pohjois-Karjalassa” luettelon tarkoitus
  3. Pyydetään selvitystä, mikä on ma/km merkinnän oikeusvaikutus museoviraston tehdessä valituksen, jos seurakunta päättää tulevaisuudessa luopua jostakin merkinnän saaneesta rakennuksesta
  4. Todetaan, että jos ma/km merkintä sitoo seurakuntaa, seurakunta esittää merkinnät poistettavaksi kaikista kohteista, jotka eivät ole lain mukaan museokohteita.

PÄÄTÖS: Valtuutetaan kirkkoherra ja kiinteistötyöryhmä valmistelemaan lausunto seurakunnanneuvostolle, joka vie lausunnon valtuuston vahvistettavaksi. Seurakunnan ensisijainen tavoite on poistaa MA/KM merkinnät kiinteistöistä. Kirkkoherra pyytää lisäaikaa lausunnon valmisteluun.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: kiinteistötyöryhmä

Kirkkoherra valmisteli lausunnon yhdessä kiinteistötyöryhmän kanssa.

Kiinteistötyöryhmä keskusteli asiasta maakuntaliiton ympäristöasiatuntija Jukka Nykäsen kanssa. Liite 1 a ja b lausunnot.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto keskustelee lausunnosta ja lähettää sen seurakunnanvaltuustolle käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi.

PÄÄTÖS: Seurakunnaneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi Liitteen 1 a mukaisen lausunnon.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

171 § Ottolan tilan Valkeasuon pilottihanke

Kiinteistölautakunnankokous 30.11.2021 45 §

Joensuun kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Jari Leinonen on ollut yhteydessä Joensuun ortodoksiselle seurakuntaan (Liite 1 sähköposti). Kaupunki ehdottaa seurakunnalle osallistumista hankkeeseen, jossa selvitetään käytännössä hiilikompensaatioiden toteuttamista ja todentamista. Hanke alkaisi 1.4.2022 ja kestäisi 30 kuukautta. Hankkeesta vastaavat SYKE ja LUKE. Hankkeessa pilotoidaan ilmastotilijärjestelyä ja sen toimivuutta todellisessa kohteessa. Sopivat kohteet olisivat Joensuun ortodoksisen seurakunnan Ottolan tilan Valkeasuon turvetuotannossa ollut alue sekä Joensuun kaupungin vanha turvepelto Iiksenjoen varressa. Seurakunta voisi liittyä samalla kaupungin ilmastokumppanuusverkostoon.

Kirkkoherra kysyi ympäristönsuojelupäällikkö Leinoselta seuraavia asioita ja sai niihin ohessa olevat vastaukset:

  1. Millaisia kuluja seurakunnalle tulisi tällaisesta hankkeesta?

Seurakunnalle ei muodostuisi kuluja, jos toimenpiteet saadaan rahoitettua ilmastotili järjestelyn kautta. Seurakunta voisi kutienkin osallistua toimenpiteisiin omien mahdollisuuksiensa mukaan.

Tarkoitus on, että alueen hiilinielujen kasvattaminen tapahtuisi eri keinoin riippuen alueesta. Kuivilla alueilla keinona olisi metsitys ja märillä kosteikkoviljely. Eli pilotissa pyritään maksimoimaan hiilinieluja syntyminen.

En osaa sanoa sillä päätöksen hankkeesta tekee maa- ja metsätalousministeriö.

Suomen ortodoksisen kirkon tavoite- ja toimintasuunnitelmassa 2021–2025 kirkon mission kolmas asia, ilosanoman julistamisen ja pelastukseen johdattamisen lisäksi, on kutsua kantamaan vastuuta koko luomakunnasta. Seurakunnan osallistuminen hiilikompensaation pilottihankkeeseen on linjassa kirkon mission kanssa.

ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että se hyväksyy osallistumisen hiilikompensaatiohankkeeseen. Valtuutetaan Merja Kuukkanen ja kirkkoherra Tuomas Järvelin selvittämään asiaa Kaupungin kanssa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto ja Jari Leinonen sekä Merja Kuukkanen.

ESITYS: Joensuun kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Jari Leinonen on ollut yhteydessä Joensuun ortodoksiseen seurakuntaan. Kaupunki ehdottaa seurakunnalle osallistumista hankkeeseen, jossa selvitetään käytännössä hiilikompensaatioiden toteuttamista ja todentamista. Hanke alkaisi 1.4.2022 ja kestäisi 30 kuukautta. Kiinteistölautakunta kokouksessaan 30.11.2021 45 § päätti esittää seurakunnanneuvostolle, että se hyväksyisi osallistumisen hiilikompensaatiohankkeeseen. Merja Kuukkanen ja kirkkoherra Tuomas Järvelin selvittävät hankkeen yksityiskohdat kaupungin kanssa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Jari Leinonen, Merja Kuukkanen ja Kirkkoherra.

172 § Ilomantsin Profeetta Elian kirkon vesikaton kunnostus ja kirkon ulkomaalaus

Kiinteistölautakunnan kokous 30.11.2021 46§

”Seurakunnanneuvoston kokous, 15.9.2020 86§,  

llomantsin ortodoksisen seurakunnan jäsenet ovat tehneet aloitteen Elian kirkon ulkomaalauksesta. Esityksen mukaan vuodelle 2022 suunnitellun Pyhän profeetta Elian kirkon ulkomaalauksen yhteydessä kirkon väritys palautettaisiin aiemman mukaiseksi, yleisväriltään vaaleaksi. 

ESITYS: Seurakuntaneuvosto keskustelee asiasta ja tekee tarvittavat esitykset.

PÄÄTÖS: Hyväskyttiin aloitteen ja lähetettiin eteenpäin valmisteltavaksi.”

Seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman (9.11.2021) (Liite 2), jossa Ilomantsin Profeetta Elian kirkon vesikaton kunnostukseen ja ulkomaalaukseen on varattu investointimäärärahat vuodelle 2022. Hankkeen rakennuttaminen ja valvonta teetätetään ostopalveluna. Seurakunta konsultoi hanketta museoviraston asiantuntijan kanssa.

Maalaus ja kunnostus prosessi etenee seuraavasti:

  1. Keskustelu museoviraston kanssa
  2. Hankeen rakennuttajan ja valvojan kilpailutus
  3. Hankkeen suunnitelman kilpailutus, valinta ja toteutus
  4. Maalaus- ja kunnostustyön kilpailutus ja valinta
  5. Maalaus- ja kunnostustyöt toteutetaan kesällä 2022.

ESITYS: Pyydetään tarjous hankeen rakennuttamisesta ja valvonnasta. Päätämme kokouksessa mistä yrityksistä tarjous pyydetään.

PÄÄTÖS: Kilpailutuksen valmistelee kirkkoherra Tuomas Järvelin ja kiinteistötyöryhmä Veli Jeskanen, Rauno Lasanen, Roope Nieminen ja kappeliseurakunnan pappi Ioannis Lampropoulos. Museoviraston kanssa keskustelun tekee sama valmisteluryhmä.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Ioannis Lampropoulos, kirkkoherra, Roope Nieminen

Lain ortodoksisesta kirkosta 116 § mukaan ennen kuin suunnitelma suojeltua kirkkoa tai rukoushuonetta olennaisesti muuttavaksi korjaamiseksi hyväksytään, on seurakunnan varattava Museovirastolle tilaisuus antaa suunnitelmasta lausunto.

Lain ortodoksisesta kirkosta 98 § mukaan seurakunnan on alistettava päätös kirkollishallituksen hyväksyttäväksi, kun se koskee kirkon tai rukoushuoneen rakentamista, purkamista tai sitä olennaisesti muuttavaa korjaamista koskevan suunnitelman hyväksymistä taikka kirkon tai rukoushuoneen käyttämättä jättämistä.

Ilomantsin seurakunnanneuvoston kokous 15.9.2020 86 §, on hyväksynyt seurakuntalaisten esityksen, että Pyhän profeetta Elian kirkon ulkomaalauksen yhteydessä kirkon väritys palautettaisiin aiemman mukaiseksi, yleisväriltään vaaleaksi. Kiinteistölautakunta 30.11.2021 päätti pyytää tarjouksen hankeen rakennuttamisesta ja valvonnasta. Päätöksen mukaan kilpailutuksen valmistelee kirkkoherra Tuomas Järvelin ja kiinteistötyöryhmä Veli Jeskanen, Rauno Lasanen, Roope Nieminen ja kappeliseurakunnan pappi Ioannis Lampropoulos. Museoviraston kanssa keskustelun tekee sama valmisteluryhmä.

ESITYS: Kirkkoherra ja kiinteistötyötyöryhmä keskustelee museoviraston ja kirkollishallituksen kanssa siitä onko Ilomantsin Elian kirkon värimuutos sellainen olennainen muutos, joka edellyttää kirkollishallituksen hyväksyntää ja museoviraston lausuntoa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kiinteistötyöryhmä.

173 § Lieksan kiinteistöjen investoinnit

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 47§

Seurakunta teetti kuntoarvion Lieksan seurakuntasalista ja virastopappilasta elokuussa 2021. Kuntoarvion pohjalta

seurakunnanvaltuusto hyväksyi investointisuunnitelman (Liite 2), jossa on varattu määrärahat Lieksan virastopappilan, Profeetta Elian kirkon ja seurakuntasalin investointeihin vuodelle 2022. Seurakunnanvaltuuston päätöksellä seurakunta järjesti lokakuussa 2021 Lieksassa kuulemistilaisuuden. Kuulemistilaisuudessa esiteltiin Lieksan kiinteistötilanne ja keskusteltiin alueen tulevaisuudesta. Lieksan jäsenistö esitti, että heillä on tulevaisuudessa käytössään pyhäkkö ja kokoontumistila. Lieksan jäsenet esittivät, ettei Elian kirkon sisämaalausta tarvitse tehdä.

Kiinteistölautakunta on keskustellut kuntoarvioiden sisällöstä 6.9.2021 36 § ja teki tarvittavat esitykset seurakunnanneuvostolle jatkotoimista.

ESITYS: Kuntoarvioissa esitetyt investoinnit ovat laajat.

Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että vaikka seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman, joka sisältää Lieksan alueen investoinnit, ettei niitä toteuteta tulevana vuonna tarvittavien selvitysten vuoksi. Selvitysten tavoite on kiinteistöjen laaja tutkimus ja seurakunnan keskustelu kiinteistöjen omistuksesta tulevaisuudessa. Seurakunnan tulee käyttää resursseja perustellusti. Selvitysten jälkeen seurakunnanvaltuusto päättää, mitkä kiinteistöt säilytetään Lieksan alueella. Investointien tekemisestä päätetään kiinteistölinjauksen jälkeen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 48§

Seurakunta järjesti seurakunnanvaltuuston päätöksen mukaisesti Lieksassa kuulemistilaisuuden. Lieksan jäsenistö esitti, että alueella tarvitaan pyhäkkö ja kokoontumistila. Kokoontumistilana seurakuntalaiset esittivät voimakkaasti, että kokoontumistilana on oltava Lieksan seurakuntasali virastopappilan tilalta. Elokuussa 2021 virastopappilasta tehtiin kuntoarvio. Kuntoarviossa (Liite 3) ilmenee Lieksan virastopappilan tarvittavat välittömät korjaukset. Kiinteistöä rasittaa kirkon ja virastopappilan yhteinen lämmitysjärjestelmä ja sähköpääkeskus, jotka sijaitsevat virastopappilan kellaritiloissa. Jos seurakunta päättää luopua virastopappilarakennuksesta, ongelmaksi muodostuu yhteinen lämmitysjärjestelmä ja sähköpääkeskus.

Seurakunta teetättää jatkoselvitys virastopappilan ja kirkon sähkö- ja lämmitysjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Selvitys on päätöksenteon tueksi sekä investointien että kiinteistölinjausten osalta.

ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että ensivuodelle Lieksan kiinteistöjen korjauksiin varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Seurakunta pyytää tarjouksen selvityksestä Lieksan virastopappilan ja Elian kirkon lämmitys- ja sähköjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto.

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 49§

Seurakunta järjesti seurakunnanvaltuuston päätöksen mukaisesti Lieksassa kuulemistilaisuuden. Lieksan jäsenistö esitti, että alueella tarvitaan pyhäkkö ja kokoontumistila. Kokoontumistilana seurakuntalaiset esittivät voimakkaasti, että kokoontumistilana on oltava Lieksan seurakuntasali. Seurakunta teetti elokuussa 2021 seurakuntasalin kuntoarvion (Liite 4). Seurakuntasaliin kohdistuu kuntoarviossa useita korjausaiheita. Koska seurakunta joutuu tekemään laajoja päätöksiä investoinneista, investointeja ei kannata toteuttaa ennen laajaa kuntotutkimusta.

Kiinteistölautakunta on keskustellut kuntoarvioiden sisällöstä 6.9.2021 36 § ja päätti tilata sähkökeskuksen lämpökuvauksen ja sähkölaitteistojen määräaikaistarkastuksen. Laajasta kuntotutkimuksesta ei ole tehty päätöstä.

ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että Lieksan kiinteistöjen korjauksiin ensivuodelle varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Teetetään Lieksan seurakuntasalista laaja kuntotutkimus. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto

Lieksan Kuntoarvioissa esitetyt investoinnit ovat laajat. Kiinteistölautakunta (30.11.2021 47 §) esittää seurakunnanneuvostolle, että vaikka seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman, joka sisältää Lieksan alueen investoinnit, ettei niitä toteuteta tulevana vuonna tarvittavien selvitysten vuoksi. Selvitysten tavoite on kiinteistöjen laaja tutkimus ja seurakunnan keskustelu kiinteistöjen omistuksesta tulevaisuudessa. Seurakunnan tulee käyttää resursseja perustellusti. Selvitysten jälkeen seurakunnanvaltuusto päättää, mitkä kiinteistöt säilytetään Lieksan alueella. Investointien tekemisestä päätetään kiinteistölinjauksen jälkeen.

Kiinteistölautakunta (30.11.2021 48 § – 49 §) esittää seurakunnanneuvostolle, että ensivuodelle Lieksan kiinteistöjen korjauksiin varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Seurakunta pyytää tarjouksen selvityksestä Lieksan virastopappilan ja Elian kirkon lämmitys- ja sähköjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle

  1. että Lieksan kaikki vuodelle 2022 investoinnit siirretään eteenpäin lisäselvitystä varten. Lieksan kiinteistöihin ei investoida ennen kuin selvityksen ovat valmiina ja käsiteltyinä seurakunnan hallinnossa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Kiinteistölautakunta ja kiinteistötyöryhmä.

174 § Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkon pihatöiden suunnittelu

Seurakunnanneuvoston kokous 5/2019 21.5.20219 67 §

Nikolaoksen kirkon pihatöiden suunnittelu ja toimikunnan perustaminen
Seurakunnan päätemppelinNikolaoksen kirkon pihan pinta on noussut vuosien saatossa hiekoitusten myötä ja siihen on alkanut muodostua lätäköitä. Pihan nurmialueen reunat ovat rajaamatta ja kiveämättä. Hiekkaa kulkeutuu kostealla kelillä pihalta kirkon puulattialle kenkien mukana, koska pihaa ei ole lainkaan kivetty. Kirkko on museokohde ja sen pihan olisi syytä olla arvoisessa kunnossa kaupungin vanhimman kirkon historian kunnioittamiseksi ja kunnon turvaamiseksi. Kirkon sivuitse kulkevan Sairaalakadun kunnostus on kaupungilla ajoittunut vuosille 2023 tai 2024. Kaupungin kanssa on alustavasti neuvoteltu siitä, että töiden yhteinen kilpailuttaminen toisi taloudellista etua. Seurakunta sai 2018 vuoden lopussa testamenttilahjoituksen, jonka varoilla piha saataisiin kunnostettua.

Esitys: Kiinteistölautakunta päätti 29.4. kokouksessaan esittää neuvostolle, että käynnistetään Joensuun Nikolaoksen kirkon piha-alueen kunnostus ja pyydetään valtuudet valmistella työ suunnittelun aloittamiseksi. Pyydämme myös, että seurakunnanneuvosto nimeää toimikunnan työtä edistämään. Esitämme toimikunnan jäseniksi seuraavia henkilöitä: Merja Kuukkanen kiinteistölautakunnan pj, Tarja Pukkala rakennuttajapäällikkö kiinteistölautakunnan jäsen, Roope Nieminen seurakuntamestari ja kirkkoherra Tuomas Järvelin.

Päätös: Esityksen mukaan.

Kiinteistölautakunnan kokous 30.11.2021 50§

Seurakunnan kirkkoherra on ollut yhteydessä Joensuun kaupungin vs. kaavoituspäällikkö Juha Pasmaan, joka ilmoitti, että Sairaalakadun remontti välillä Koulukatu – Kauppakatu on suunniteltu tehtäväksi vuonna 2024. Kirkkoherra jatkaa neuvotteluja yhteistyöstä kaupungin kanssa kaupungin rakennuttaja Janne Kettusen kanssa.

Seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman, jossa Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkon pihan kunnostuksen suunnitteluun on varattu määräraha vuodelle 2022 (Liite 2). Hankkeen rakennuttaminen ja valvonta teetätetään ostopalveluna.

Kunnostusprosessi etenee seuraavasti:

  1. Neuvottelu kaupungin kanssa yhteistyöstä
  2. Museoviraston asiantuntijan konsultointi
  3. Hankeen rakennuttajan ja valvonnan kilpailutus 2022
  4. Hankkeen suunnitelman kilpailutus, valinta ja toteutus 2022
  5. Pihan kunnostustyön kilpailutus ja valinta mahdollisesti kaupungin kanssa 2023
  6. Pihan kunnostustyöt toteutetaan vuonna 2024

ESITYS: Pyydetään tarjous hankeen suunnittelusta, valmistelusta ja valvonnasta. Päätämme kokouksessa mistä yrityksistä tarjous pyydetään.

PÄÄTÖS: Valtuutetaan kiinteistötyöryhmä ja Merja Kuukkanen sekä Tarja Pukkala ja kirkkoherra Tuomas Järvelin valmistelemaan asiaa.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Ioannis Lampropoulos, kirkkoherra, Roope Nieminen.

Lain ortodoksisesta kirkosta 116 § mukaan ennen kuin suunnitelma suojeltua kirkkoa tai rukoushuonetta olennaisesti muuttavaksi korjaamiseksi hyväksytään, on seurakunnan varattava Museovirastolle tilaisuus antaa suunnitelmasta lausunto.

Lain ortodoksisesta kirkosta 98 pykälän mukaan seurakunnan on alistettava päätös kirkollishallituksen hyväksyttäväksi, kun se koskee kirkon tai rukoushuoneen rakentamista, purkamista tai sitä olennaisesti muuttavaa korjaamista koskevan suunnitelman hyväksymistä taikka kirkon tai rukoushuoneen käyttämättä jättämistä.

ESITYS: Kirkkoherra ja kiinteistötyötyöryhmä keskustelee museoviraston ja kirkollishallituksen kanssa siitä, onko Joensuun Nikolaoksen kirkon tehtävät pihatyö sellainen, että se edellyttää kirkollishallituksen hyväksyntää ja museoviraston lausuntoa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi:

175 § Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskyn tuoton määrittely

Joensuun ortodoksinen seurakunta omistaa Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskyn. Vuorkapääsky tuottaa tällä hetkellä seurakunnalle 0,2%.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto määrittelee tuottotavoitteen Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskylle seurakunnan sijoitusohjeen mukaisesti.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan. Tuottotavoite saavutetaan kolmen vuoden syklissä.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kiinteistö Oy Joensuun vuokrapääskyn hallitus ja isännöitsijä, yhtiökokous.

176 § Seurakunnan edustajien valinta Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskyn hallitukseen

Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskyn hallituksessa seurakunnan edustajina ovat olleet Arto Pottonen, Risto Haukka ja Tarja Pukkala. Risto Haukka on ilmoittanut luopuvansa tehtävästä.

ESITYS: Joensuun ortodoksisen seurakunnan edustajaksi Kiinteistö Oy Joensuun Vuokrapääskyn hallitukseen valitaan Sirpa Timonen, Arto Pottonen ja Tarja Pukkala.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Valitut, yhtiön hallitus ja yhtiökokous.

177 § Muut asiat

Asia 1. Käsiteltiin Verotulotiedot vuodelta 2020 ja merkittiin tiedoksi.

178 § Ilmoitusasiat

Asia 1. Käyttiin läpi kappelineuvoston kokouksen pääasiat.

Asia 1. Kirkkoherra kertoi seurakunnan henkilöstön joulumuistamisista.

179 § Seuraava kokous pidetään 26.1.2022 klo 17
180 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18:13.

Pöytäkirjan vakuudeksi Joensuussa 13. joulukuuta 2021

Tuomas Järvelin                   Aleksander Roszzenko
kirkkoherra                           sihteeri

Olemme tarkastaneet pöytäkirjan ja todenneet sen kokouksen kulun mukaiseksi Joensuussa 21.12.2021

Marko Mikkonen                   Esko Torssonen
pöytäkirjan tarkastaja           pöytäkirjan tarkastaja

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea siihen oikaisua Suomen ortodoksiselta kirkollishallitukselta kirjallisella oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

– oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja kotikunta

– postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa

– päätös, johon haetaan oikaisua

– miltä kohdin päätökseen haetaan oikaisua ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

– perusteet, joilla oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös ei ole tarkoituksenmukainen, ainoastaan seurakunnanvaltuuston ja luostarin johtokunnan kirkollishallitukselle alistettavasta päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, taikka jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, on oikaisuvaatimuksessa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Suomen ortodoksiselle kirkollishallitukselle oikaisuvaatimusajan kuluessa henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse taikka telekopiona tai sähköpostina. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Postitse lähetetty oikaisuvaatimus katsotaan annetuksi sinä päivänä, jona oikaisuvaatimuksen sisältävä postilähetys tai ilmoitus lähetyksen saapumisesta postin osoite-toimipaikkaan on annettu kirkollishallitukselle. Asiakirjaan, joka postitse tai lähetin välityksellä lähetetään kirkollishallitukselle, on lähettäjän selvästi merkittävä nimensä, ammattinsa, asuinpaikkansa ja postiosoitteensa.

Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Suomen ortodoksisen kirkollishallituksen postiosoite on Karjalankatu 1, 70110 Kuopio ja käyntiosoite Karjalankatu 1, Kuopio. Kirkollishallituksen kanslian aukioloaika on ma – pe 9.00 – 15.00. Kirkollishallituksen sähköpostiosoite on kirkollishallitus@ort.fi

Tämä pöytäkirja on asetettu nähtäväksi 22.12.2021. Tämän seurakunnan seurakuntaneuvoston kokousta koskeva oikaisuvaatimus on tehtävä siten, että se on perillä kirkollishallituksessa viimeistään 5.1.2022.

Kirkollishallituksen yhteystiedot:

Suomen ortodoksinen kirkollishallitus, Karjalakatu 1, 70110 Kuopio

e-mail: kirkollishallitus@ort.fi