Seurakunnanneuvoston pöytäkirja 12.10.2021

SEURAKUNNANNEUVOSTO KOKOUS             PÖYTÄKIRJA 10 / 2021

Seurakunnanneuvoston kokous

Aika: 12. lokakuuta 2021 klo 17

Paikka: Seurakunnan kokoushuone, kirkkokatu 32

Läsnä:        Tuomas Järvelin kirkkoherra, pj., Iiris Hämäläinen, Eija Laitila TEAMS kautta, Marko Mikkonen TEAMS kautta, Pauli Sormunen, Pentti Tapanen TEAMS kautta, Esko Torssonen poistui 137 § aikana, Antti Potkonen, vpj, §124 lähtien

Puheoikeudella: Matti Tolvanen, valtuuston pj § 124 lähtien, Ioannis Lampropoulos talousasioiden valmistelija

Poissa: Aleksander Roszczenko pappien ja kanttorien edustaja

123 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus sekä työjärjestyksen hyväksyminen

OrtL:n 52 §:n mukaan seurakunnan toimielin on päätösvaltainen, kun läsnä on enemmän kuin puolet jäsenistä.

ESITYS: Kokous todetaan laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

124 § Sihteerin ja pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta

KJ:n 98 § mukaan seurakunnanneuvosto valitsee sihteerin ja kaksi pöytäkirjan tarkastajaa. 

ESITYS: Valitaan sihteeri ja pöytäkirjan tarkastajat.

PÄÄTÖS: Sihteeriksi valittiin Iiris Hämäläinen ja Pöytäkirjan tarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi Pauli Sormunen ja Antti Potkonen.

125 § Talousarvion kustannuspaikkojen yhdistäminen

ESITYS: Kustannuspaikkaan 290 oli kirjattu kustannuksia (kirkkokahvit, ateriat, matkakorvaukset), jotka kuuluvat eri kustannuspaikoihin. Kustannuspaikka 290 lakkautetaan. Määrärahat siirrettään kustannuspaikoihin 210, 211, 216.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto

126 § Seurakunnan investointisuunnitelma 2022 – 2026

Seurakunnan kiinteistölautakunnan kokous 4 / 2021 6.9.2021 35 §. Viisivuotissuunnitelman (2022 – 2026) keskeisemmät investoinnit ovat Elian kirkon ulko- ja sisämaalaukset, Lieksan kirkko sisämaalaus (Liite 2). Seurakunta rahoittaa investoinnit säästöillä ja vieraalla pääomalla. Seurakunnan tiedossa olevat ja arvioidut tulevat investointitarpeet vuosille 2022 – 2026 ovat noin 800 000 €.

ESITYS: Lähetetään viisivuotinen investointisuunnitelma seurakunnanneuvostolle käsiteltäväksi. Seurakunnan kiinteistölautakunta esittää, että seurakunnanneuvosto kutsuu seurakunnan luottamuselimet seminaariin, jossa käsitellään seurakunnan kiinteistömassan ja sen investointitarpeiden vaikutukset seurakunnan talouteen ja toimintaan.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Seurakunnanneuvoston kokous 8 / 2021 22.9.2021 110 §.
ESITYS: Seurakunnanvaltuusto käsittelee investointisuunnitelman. Liite 1. Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että seurakunnanneuvosto käynnistää luottamuselimissä keskustelun kiinteistöstrategiasta sekä kiinteistömassan hallinnasta ja sen suhteesta seurakunnan toimintaan. Seurakunnanneuvosto järjestää asiasta seminaari 5.10.2021. Seminaariin osallistuu seurakunnanvaltuusto.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.Tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto käsittelee investointisuunnitelman (Liite 1) ja lähettää sen seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

127 § Toiminta- ja taloussuunnitelma 2022 – 2024

Seurakunta on avointa päätöksentekoa kunnioittava, jäsenistöään osallistava, rukoileva ja läsnä oleva yhteisö. Kirkon toimintasuunnitelman mukaisesti seurakunta julistaa ilosanomaa Kristuksesta, johdattaa pelastukseen ja kutsuu kantamaan vastuuta koko luomakunnasta. Seurakunnan arvoja ovat lähimmäisenrakkaus, avoimuus ja vastuullisuus.

Vuosi 2022 on alijäämäinen -29 935 € ja vuodet 2023 ja 2024 – 168 795 € sekä – 134 575 €. Tulokseen vaikuttaa kirkon toiminta-avustuksen pois jättäminen talousarviosta. Toiminta-avustusta kuitenkin anotaan. Lisäksi tulokseen vaikuttavat huoltokorjaukset seurakunnan kiinteistöihin sekä investoinnit.

Talousarvion sitovuustaso on kustannuspaikka. Seurakunnan talousarvion kustannuspaikat kuvaavat seurakunnan toimintaa. Talousarvion yhteydessä uudistetaan edelleen kustannuspaikkoja.

Seurakunnan eri työ- ja toiminta-alueiden työntekijät vastaavat oman kustannuspaikan seurannasta ja suunnittelusta.

Seurakunnan organisaatiomuutoksen taloudelliset vaikutukset näkyvät 3 – 5 vuodessa. Tällä talouden suunnittelukaudella seurakunnan hallinnon kulut ovat kasvussa. Syy on seurakunnan hallinnon päätös järjestää seurakunnan arkisto asianmukaisen kuntoon ja selvittää hautausmaiden ajanmukaista sähköistä tietojärjestelmää. Seurakunnan käytössä on 12 hautausmaata. Vuonna 2022 seurakunta ryhtyy hautaustoimilain 14 § 3. momentin mukaiseen kuulutusmenettelyyn sellaisten hautojen palauttamiseksi seurakunnan hallintaan, joiden hallinta-aika on päättynyt 31.12.2021 ja joita omaiset eivät lunasta uudelleen hallintaansa. Sähköinen tietojärjestelmä hankitaan yhteistyössä palvelukeskuksen kiinteistöpäällikön ja Helsingin ortodoksisen seurakunnan hautatoimen kanssa.

Keskusrahastomaksuun sisältyvät vuoden 2020 kirkolliskokouksen päätöksen mukaan lehti- ja talouspalvelujen kustannukset.

Talousarvion määrärahat jakaantuvat seuraavalla tavalla:

Suurimmat menoerät talousarviossa ovat henkilöstökulut, kiinteistönhoito ja keskusrahastomaksut. Seurakunnan tulorahoitus ei riitä suunniteltujen investointien rahoittamiseen. Seurakunta rahoittaa investoinnit vieraalla pääomalla, kertyneillä säästöillä ja sijoitustuotoilla.

Talousarvioesitys on laadittu niin, että veroprosentti on 2 %. Seurakunnan verokertymä on laskettu varovaisuuden periaatteella. Vuoden 2022 verokertymäksi on arvioitu 1 750 000.

Seurakunnanneuvosto lähettää toiminta- ja taloussuunnitelma 2022 – 2024 KP Metropoliitta Arsenille lausuntoa varten.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että:

  1. se hyväksyy Joensuun ortodoksisen seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman 2022 – 2024. (Liite 2)
  2. vahvistaa vuodelle 2022 veroprosentiksi 2 %
  3. vahvistaa talousarvion vuodelle 2022

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto ja Metropoliitta Arseni

128 § Pastori Marko Mäkisen opinto- ja toimivapaan sijaisen palkkaaminen

Seurakunnanneuvoston kokous 3 / 2021 22.2.2021 28 §: Neuvoston kokous 27.8.2019, 84 §: Pastori Marko Mäkinen anoo opintovapaata 1.1. – 31.12.2020. Esitys: Kirkkoherra esittää, että myönnämme opintovapaan ja valmistelemme sijaisprosessin seuraavassa kokouksessa. Päätös: Esityksen mukaan. Neuvoston kokous 15.9.2020, 91 §: Seurakunnan pappi Marko Mäkinen (kirje 19.8.2020) anoo opintovapaata ajalle 1.1.2021–31.12.2021. ESITYS: Seurakunnanneuvosto keskustelee ja päättää opintovapaan myöntämisestä. PÄÄTÖS: Opintovapaa myönnetään anomuksen mukaan. Pastori Marko Mäkinen on ilmoittanut kahdesta jaksosta, joina hänelle myönnetty opintovapaa on keskeytynyt (Liitteet 1 a ja 1 b). Opintovapaata jää myöhemmin käytettäväksi 4 kuukautta ja 10 päivää (136 kalenteripäivää), jonka hän voi käyttää erikseen anomalla. ESITYS: Merkitään tiedoksi.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Pastori Marko Mäkinen.
Seurakunnanneuvoston kokous 9/2021 22.9.2021 116 §
Pastori Marko Mäkinen on toimittanut seurakunnanneuvostolle opintovapaa / toimivapaa hakemuksen.
Haen jatkoa aiemmille opintovapailleni ajalle 1.1.2022 – 31.8.2022. Koska lakisääteinen kahden vuoden opintovapaani on käytetty loppuun keväällä 2022, haen jatkoksi toimivapaata edellä mainitun päivämäärän puitteissa. Hakemus liittyy samaan opintokokonaisuuteen suorittamiseen kuin aiemmat opintovapaani (Sosiaalisten ja kulttuuristen kohtaamisten tohtoriohjelma, tohtorin tutkinto/teologian tohtori/UEF)
ESITYS: Kirkkoherra esittää, että seurakunnanneuvosto myöntää pastori Marko Mäkiselle opinto- sekä toimivapaan hakemuksen mukaan 1.1.2022 – 31.8.2022 asti. Kirkkoherra selvittää milloin loppuu opintovapaa ja alkaa toimivapaa.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Tiedoksi: Marko Mäkinen ja taloustoimisto.

Sijaisuutta on hoitanut pastori Joonas Ratilainen. Kirkkoherra on kysynyt neuvoa sekä kirkkokunnan että PALTAN lakimieheltä. Työoikeudellisesti ei ole estettä jatkaa Joonas Ratilaisen työsuhdetta määräaikaisena 1.1.2022 alkaen 31.8.2022 saakka. Määräaikaisuuden peruste on pastori Marko Mäkisen opinto- ja toimivapaan päättyminen 31.8.2022. OrtKj 63 § mukaan hiippakunnan piispan tehtävä on huolehtia kirkkoherran, papin, diakonin ja kanttorin tehtävien väliaikaisesta hoitamisesta.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää metropoliitta Arsenille, että hän kirjoittaa määräyskirjan pastori Joonas Ratilaiselle sijaisuuden hoitamiseen 1.1.2022 – 31.8.2022.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Metropoliitta Arseni, seurakunnanvaltuusto ja taloustoimisto.

129 § Maakuntakaavan 2040 lausunnon valmistelu 

Kiinteistölautakunnan kokous 4 / 2021 6.9.2021 34 §
Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 on 1. vaiheessa, jonka aikana maakuntakaavaluonnokseen arvomerkittyjen kiinteistöjen omistajat voivat esittää lausunnon omien kiinteistöjensä osalta. Kaavaluonnokseen on esitetty kahdeksaa Joensuun ortodoksisen seurakunnan kiinteistöä merkinnällä maakunnallisesti arvokas. Nämä kiinteistöt ovat:

Keväällä Pohjois-Karjalan maakuntaliitto oli antanut toukokuun aikaa lausunnolle, johon liittyvä lausuntopyyntö ei ole koskaan tullut seurakunnalle. Lieksassa järjestettiin maakuntakaavaan liittyen kuulemistilausuus, johon seurakunnalle tuli kaksi kutsua, molemmat väärillä nimillä tai osoitteilla. Kuulemistilaisuuteen osallistuivat kirkkoherra Tuomas Järvelin, valtuuston vp Veli Jeskanen ja kiinteistölautakunnan jäsen Rauno Lasanen.

Rauno Lasanen on selvittänyt maakuntakaavan merkitystä. Maakuntakaavan ohjaavuus määritellään Maankäyttö- ja rakennuslaissa 5.2.1999 / 132. ”Lain tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Tavoitteena on myös turvata jokaisen osallistumismahdollisuus asioiden valmisteluun, suunnittelun laatu ja vuorovaikutteisuus, asiantuntemuksen monipuolisuus sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä olevissa asioissa.” Lain 32 §: ”Maakuntakaavan hyväksyy maakuntaliiton ylin päättävä elin. Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavaa ja asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessa alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta otettava maakuntakaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista. Maakuntakaava ei ole oikeusvaikutteisen yleiskaavan eikä asemakaavan alueella voimassa muutoin kuin 1. momentissa tarkoitetun kaavojen muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.”

Seurakunnan näkökulmasta katsoen:

Kaavamerkintä MAKM voi muodostua rasitteeksi niiden kiinteistöjen osalta, joiden tulevaisuus on epävarma tai joiden ylläpitämisestä ollaan mahdollisesti luopumassa.

Kuulemistilaisuudessa sovittiin, että seurakuntamme antaa lausunnon maakuntaliitolle lokakuun loppuun mennessä. Lausunnossa esitämme perusteet, jos jokin kiinteistö pitäisi mielestämme poistaa maakunnallisesti merkittävien rakennusten listalta. Perusteluna voi olla esimerkiksi kunto, jota ei kannata peruskorjata tai poistaminen käytöstä nyt tai tulevaisuudessa. Vaikuttavaa voi olla myös, jos ylläpito johtaa kohtuuttomaan rasitteeseen väestökadon kehittyessä.

ESITYS: Rauno Lasanen, Veli Jeskanen, Tuomas Järvelin ja Ioannis Lampropoulos valmistelevat maakuntaliitolle lausunnon, jonka kiinteistölautakunta esittää neuvostolle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. Kirkkoherra toimittaa maakuntaliitolle seurakunnan omistamien kohteiden oikeat nimet ja ilmoittaa, että lausunto toimitetaan liitolle 9.11. pidetyn seurakunnanvaltuuston kokouksen jälkeen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Rauno Lasanen, Veli Jeskanen ja Ioannis Lampropoulos ovat valmistelleet seurakunnanneuvostolle lausunnon maakuntakaavaan 2040. OrtKj 87 § mukaan seurakunnanvaltuuston tehtävä on päättää muista seurakunnan asioista, jollei niitä ole säädetty tai määrätty seurakunnanneuvoston tai vaalilautakunnan päätettäviksi.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää liitteenä olevan lausunnon seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. (Liite 3)

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

130 § Työntekijöiden vuosilomat

OrtKj 63 § mukaan hiippakunnan piispa toimii kirkkherrojen, pappien, diakonien ja kanttorien esimiehenä vuosilomiin ja työvapaisiin liittyvissä asioissa.

Loppuvuonna vuosilomia on suunniteltu pidettäväksi seuraavasti:

Tuomas Järvelin vko 42 ja vko 52
Valeria Ratilainen vko 43
Joonas Ratilainen vko 43
Ioannis Lampropoulos vko 42
Darja Potkonen 18. ja 19.10.
Stefan Holm 15. – 17.11. ja 7. – 15.12.
Aleksander Roszczenko vko 41
Aleksi Suikkanen vko 42
Olga Grinevich
Paula Löfgren

ESITYS: Kirkkoherra allekirjoittaa loma-anomukset. Seurakunnanneuvosto pyytää työntekijöitä toimittamaan loma-anomukset kirkkoherran allekirjoitettavaksi kolme viikkoa ennen loman alkamista. Kirkkoherra toimittaa lomat metropoliitta Arsenille vahvistamiseksi kolme viikkoa ennen loman alkamista.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi: Työntekijät.

131 § Talousraportti 8/2021

Käsitellään seurakunnan talousraporttiin elokuun kirjanpidon pohjalta. (Liite 4)

ESITYS: Kirkkoherra ja taloudesta vastaava työntekijä seuraavat palkkamenojen kasvua kuukausittain. Kirkkoherra ja taloudesta vastaava työntekijä seuraavat verotulokehitystä aktiivisesti. Koska seurakunta on saanut alkuvuoden odotettua enemmän verotuloja, on seurakunnan käyttötilillä hyvä likviditeetti.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

132 § Palvelukeskuksen taloustoimiston peruspalvelumallin läpikäyminen

Kirkolliskokous (25.11.2021) päätti, että keskusrahaston verotuloista määräytyvän perusmaksun määräytymisperusta nostetaan vuodesta 2021 0,24 prosentista 0,30 prosenttiin. Korotuksella katetaan kirkon yhteisen lehden julkaiseminen, taloustoimiston peruspalvelut ja seurakunnille tarjottavat vapaaehtoistyö- ja kiinteistöpalvelut.

Kirkkoherra Tuomas Järvelin kokoontui palvelukeskuksen taloustoimiston talouspäällikön Henna Mynttisen kanssa. Kokoukseen osallistui seurakunnan taloutta hoitava työntekijä, seurakuntasihteeri sekä taloustoimiston seurakunnan taloutta hoitavat työntekijät. Kokouksessa käytiin läpi peruspalvelumallin sopimuksen sisältö ja mahdolliset lisäpalvelut, jotka seurakunta ostaa taloustoimistolta.

Kokouksessa sovittiin seuraavat palvelut:

Ostoreskontrapalvelut sisältyvät peruspalveluun. Ostoreskontran osalta seurakunnassa keskustellaan toteuttamisesta jatkossa. Nykymallissa seurakunnassa laitetaan laskut kiertoon ja hoidetaan tiliöinti ja kustannuspaikan lisääminen.

Myyntireskontran osalta palvelu on pääsääntöisesti lisätyötä. Laskuttaminen eroaa seurakunnasta toiseen merkittävästi ja siksi se on pidetty lisäpalveluna käytetyn ajan mukaan.

Maksuliikenne kuuluu peruspalveluun. Uuden maksuliikennejärjestelmän käyttöönotto on menossa. Tavoitteena saada ohjelma käyttöön tämän vuoden aikana. Käyttöönottoon tarvitaan seurakunnalta valtuutus. Laskujen toimitusosoitteet muuttuvat ja toimittajille lähetettävä tiedote muutoksesta.

Kirjanpitopalvelut kuuluvat peruspalveluun.

Palkanlaskentapalvelut kuuluvat peruspalveluun.

Aineistojen toimitus 10 arkipäivää ennen palkanmaksupäivää.

Budjettilukujen syöttö, pohjien luonti ja raportit kuuluvat peruspalveluun.

Ostolaskujen lähettäminen sähköpostitse skannattavaksi on lisätyötä. Ostolaskut kannattaa ohjata sähköiseen kanavaan tai paperilaskuina suoraan postilokero-osoitteeseen. (LIITE 5)

ESITYS: Tiedoksi.

PÄÄTÖS: Merkitään tiedoksi.

133 § Seurakunnanvaltuuston kokouksen 5 / 2021 pöytäkirja

OrtKL 60 § mukaan seurakunnanneuvosto valvoo seurakunnanvaltuuston päätösten laillisuutta. Neuvoston jäsenet tutustuvat etukäteen seurakunnanvaltuuston pöytäkirjaan (Liite 6).

ESITYS: Neuvosto toteaa, että

1. Valtuuston 5.10.2021 pidetyn kokouksen pöytäkirjan päätökset (51§-60§) on tehty virheettömässä järjestyksessä, eivätkä ne mene valtuuston toimivaltaa ulommaksi tai muutoin ole lain vastaisia.

2. Pykälä 53 pannan täytäntöön heti.

3. Ohjesäännöt 54, ja 55 § toimeenpannaan asiaosaisilla tahoilla

4. Pykälä 56 lähetetään asianosaiselle.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Diakoniatoimikunta ja työntekijät, kirkkojen isännöitsijät ja seurakuntamestari, Lieksan alueen työntekijät ja seurakuntalaiset sekä seurakuntasihteeri.

134 § Kirkollishallituksen seurakunnalle myöntämän toiminta-avustuksen jakaminen

Suomen ortodoksisen kirkon kirkollishallitus on myöntänyt Joensuun ortodoksiselle seurakunnalle toiminta-avustuksen yhden työparin palkkaamiseen (Pappi ja kanttori). Toiminta-avustuksen suuruus on vuodelle 108 000. Toiminta-avustus on suunnattu koko Pohjois-Karjalan alueelle. Sillä katetaan entisen matkapapistopiirin kuluja piirin lakkautuksen jälkeen. Matkapapistopiiriin kuuluivat Tuupovaara, Ilomantsi ja Lieksa.

ESITYS: Kirjataan jatkossa avustuksen määräraha kolmasosin Tuupovaaran, Ilomantsin ja Lieksan kustannuspaikoille. Kirkkokunnan myöntämä avustus käytetään Tuupovaaran, Ilomantsin ja Lieksan papin ja kanttorin palkkoihin ja matkakuluihin.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi: Leena Ursinius ja Ioannis Lampropoulos.

135 § Seurakunnan arkiston järjestäjän palkkaaminen

Selvitys asiasta liitteellä, joka julistetaan salaiseksi.

ESITYS: Palkataan Tarja Mäkelä 1.11.2021 – 31.1.2022 järjestämään seurakunnan arkistoa liitteenä olevan selvityksen ja ehtojen mukaan.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Tarja Mäkelä, Kirkkoherra ja taloustoimisto.

136 § Päiväkoti Pääskyn toiminnan muuttaminen osakeyhtiömuotoiseksi

7.7.2021 ISAVI pyysi Päiväkoti Pääskyn toiminnasta muutosilmoitusta. Ilmoituksen liitteenä tuli olla kaupparekisteriote, vaikka seurakunta ei ole kaupparekisterissä. Kirkkoherra ja päiväkodin johtaja selvittivät asiaa ja PRH ilmoitti heille, ettei seurakunta voi ilmoittautua kaupparekisteriin. ISAVIN tarkastaja pyysi seurakunnalta PRH:n lakimiehen lausuntoa tulkinnasta, jota seurakunta ei saanut. ISAVIN tarkastaja ilmoitti lokakuun alussa suullisesti, ettei seurakunta voi vuonna 2018 heinäkuussa voimaan tulleen varhaiskasvatuslain mukaan tuottaa varhaiskasvatuspalveluja perustamatta osakeyhtiötä palvelujen tuottamiseen. AVI:lla on menossa valtakunnallinen selvitys asiassa, mutta kirkkoherran 12.10.2021 saamien tietojen mukaan ortodoksisten ja luterilaisten seurakuntien osalta tulkinta on selvä. Selvityksen alla on muiden uskonnollisten yhteisöjen asema sekä päiväkotitoiminnantarjoajan muut mahdolliset yhtiömuodot. 12.10.2021 kirkkoherra keskusteli kirkon lakimiehen kanssa, joka kertoi yhtiöittämisen olevan normaalia seurakuntien ja kirkon toiminnassa. Yhtiöittäminen kannattaa ostaa toimenpiteenä ulkopuoliselta lakimieheltä. Päiväkodin talouden kirjanpidon voi ostaa kirkon palvelukeskukselta. Muutoksella tulee olemaan vaikutuksia päiväkotitoiminnan talouteen mm. Kirjanpito- ja tilintarkastuskulut. Lisäksi pitää selvittää muutoksen vaikutus veroihin.

ESITYS: Käynnistetään toimenpiteet Päiväkoti Pääskyn toiminnan osakeyhtiöittämisen selvittämiseksi yhteistyössä ISAVI:n kanssa.

  1. Perustetaan työryhmä asian selvittämiseksi.
  2. Pyydetään tarjoukset yhtiöittämistoimenpiteestä kahdelta lakitoimistolta / lakimieheltä
  3. Neuvotellaan kaupungin kanssa päiväkotipalvelujen tarpeesta
  4. Selvitetään muutoksen taloudelliset vaikutukset päiväkotitoimintaan
  5. Selvitetään verovaikutukset

Selvitysten jälkeen muotoillaan päiväkotitoiminnasta päätösehdotus seurakunnanvaltuustolle.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan. Työryhmään valitaan Valtuuston puheenjohtaja Matti Tolvanen, kirkkoherra ja Ioannis Lampropoulos.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi

137 § Muut asiat

Asia 1. Seurakunnan talousarviosta puuttuu henkilökunnan virkistysmääräraha, koska ei huomattu ajoissa, että virkistystoimintaan on käytetty kustannuspaikan 290 määrärahoja. Käytetään virkistysmäärärahana neuvoston harkinnanvaraista määrärahaa. Virkistystoiminnasta raportoidaan seurakunnanneuvostolle.

138 § Ilmoitusasiat

Asia 1. Kappelineuvoston pöytäkirja (Liite 7)

Asia 2. Lahjoitus kappeliseurakunnalle (Liite 8)

Asia 3. Lieksan aluetoimikunnan kokouksen pöytäkirja (Liite 9)

Asia 4. Seurakunnan jäsenmäärä 11.10.2021 (Liite 10)

136 § Seuraava kokous pidetään 26.10. klo 17 diakoniatila Betlehemissä.
137 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.56

Pöytäkirjan vakuudeksi Joensuussa 12. lokakuuta 2021

Tuomas Järvelin, kirkkoherra                   Iiris Hämäläinen, sihteeri     

Olemme tarkastaneet pöytäkirjan ja todenneet sen kokouksen kulun mukaiseksi Joensuussa 12.10.2021

Antti Potkonen, pöytäkirjan tarkastaja

Pauli Sormunen  pöytäkirjan tarkastaja

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea siihen oikaisua Suomen ortodoksiselta kirkollishallitukselta kirjallisella oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

– oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja kotikunta

– postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa

– päätös, johon haetaan oikaisua

– miltä kohdin päätökseen haetaan oikaisua ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

– perusteet, joilla oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös ei ole tarkoituksenmukainen, ainoastaan seurakunnanvaltuuston ja luostarin johtokunnan kirkollishallitukselle alistettavasta päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, taikka jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, on oikaisuvaatimuksessa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Suomen ortodoksiselle kirkollishallitukselle oikaisuvaatimusajan kuluessa henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse taikka telekopiona tai sähköpostina. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Postitse lähetetty oikaisuvaatimus katsotaan annetuksi sinä päivänä, jona oikaisuvaatimuksen sisältävä postilähetys tai ilmoitus lähetyksen saapumisesta postin osoite-toimipaikkaan on annettu kirkollishallitukselle. Asiakirjaan, joka postitse tai lähetin välityksellä lähetetään kirkollishallitukselle, on lähettäjän selvästi merkittävä nimensä, ammattinsa, asuinpaikkansa ja postiosoitteensa.

Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Suomen ortodoksisen kirkollishallituksen postiosoite on Karjalankatu 1, 70110 Kuopio ja käyntiosoite Karjalankatu 1, Kuopio. Kirkollishallituksen kanslian aukioloaika on ma – pe 9.00 – 15.00. Kirkollishallituksen sähköpostiosoite on kirkollishallitus@ort.fi

Tämä pöytäkirja on asetettu nähtäväksi 13.10.2021. Tämän seurakunnan seurakuntaneuvoston kokousta koskeva oikaisuvaatimus on tehtävä siten, että se on perillä kirkollishallituksessa viimeistään 26.10.2021.

Kirkollishallituksen yhteystiedot:

Suomen ortodoksinen kirkollishallitus, Karjalakatu 1, 70110 Kuopio

e-mail: kirkollishallitus@ort.fi