KANONIT

Kanonien historia VI
Trullon synodi (691–692) oli yrittänyt luoda kontrollia kristillisille taikauskoille. Amuletit, ikonit, mosaiikit ja reliikit olivat saaneet sakraalin välitystehtävän rinnalle merkityksen kauppatavarana ja magian välineinä. Suurin

Kanoneista ja niitten luonteesta
Kanoneita kutsutaan usein Kirkon laeiksi, ja sellaisia ne epäilemättä eräässä mielessä ovatkin. Pyritäänhän niitten avulla varsin usein säätelemään Kirkon maanpäällistä hallintoa yksityiskohtia myöten. On kuitenkin

Kanonien historia V
Diocletianus oli valmistellut lakireformit pääkaupungissaan Nikomediassa. Justinianos Suuri halusi yhdistää lain ja hallinnon Uuteen Roomaan, Konstantinopoliin. Rooman imperiumin suuruuden ja yhtenäisyyden palauttaminen oli Justianokselle kaikki

Kanonien historia IV
Roomalainen lakimies Cicero on todennut, että oikeudenkäytön tarkoituksena ei ole kansalaisten ja ystävien edut vaan universaalit velvollisuudet (de officiis). Hän puhuu laeista (de legibus), jotka

Raamattu – kristinopin alkeiskirja
Raamatun kanoniksi tai kaanoniksi kutsumme sitä luetteloa, joka sisältää Raamattuun, sekä Vanhaan että Uuteen testamenttiin kuuluvien kirjojen nimet, siis eräänlaista sisällysluetteloa. Tällaisia luetteloita meille on

Kanonien historia III
Periaatteet ja säännöt eli kanonit olivat antiikin demokratian perusta. Jokainen kaupunki muodosti kaksi kaupunkia: johtavan vähemmistön ja johdettavan enemmistön kaupungit. Näin uskoi Platon, jonka mukaan

Kanonien historia II
Seitsemän ekumeenisen synodin, paikallissynodien tai –konsiilien ratkaisut ovat päätöksiä, jotka muodostavat historiallisesta näkökulmasta kanonisen korpuksen (Corpus Canonum). Ortodoksisen kirkon ylikansalliset kanoniset päätökset ovat Ekumeenisen patriarkaatin

Kanonien historia I
Tämä historiallinen katsaus käy läpi sekä kreikankielisellä termillä ”synodi” että latinankielisellä ilmaisulla ”konsiili” pidettyjen kokousten kanoneja eli säädöksiä. Kanoneja laatineiden kokousten hierarkia käsittää ekumeeniset eli