Pyhin Kuopion ja Karjalan metropoliitta, Pyhässä Hengessä meidän vähäisten rakas veli ja kanssapalvelija herra Arseni, Jumalan armo ja rauha olkoon teidän kanssanne.
Rakkauden Jumalan armosta ja hyvästä tahdosta saamme tänäkin vuonna viettää Pyhää Pääsiäistä ja eläessämme kirkkojen ovien kiinniollessa, ei kuitenkaan meidän sydänten ovien, elämän maailmaapelastavaa voittoa kuolemasta Vapahtajamme Kristuksen ylösnousemuksessa osoitamme kiitostervehdyksen teidän pyhyydellenne vapaasta tahdosta lähettämästänne juhlatervehdyksestä vastaten iloisin mielin ”Totisesti Nousi Herra”.
Kirkon mysteeriossa ja sakramenteissa osallistumme Ylösnousseen Herran elämään ja saamme maistaa kaiken lopullista uudelleen luomista ja Jumalallisen armotalouden täyttymistä siunatussa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen Valtakunnassa. Yhdessä kirkollinen elämä, pyhät sakramentit, rukous ja askeesi, pastoraalinen diakonia ja hyvä todistus maailmassa, kaikki ilmentävät ylösnousemuksen henkäystä ja uskomme eskatologista henkeä.
Ei ole sattumaa, että Ylösnousemuksen Evankeliumi käsittää suuren haasteen tämän päivän vallitsevaan tiedemaailmaan, rationaalisuuteen ja teknokratian kulttuuriin, jotka, kuten on sanottu, ”näkevät kukkivan mantelipuun puunhakkaajan silmin”, kykenemättömiä, valitettavasti hyväksymään mysteerion ulottuvuutta ja sitä totuutta, että mysteerion kieltäminen ei vain jätä vapauttamatta ihmistä, vaan hänet pienentää ja tuomitsee lankeemukseen, suhteellisesta absoluuttiseksi tekemiseen ja hänen oman itsensä ja tarpeittensa jumalallisiksi tekemiseen.
Tämä Mirhantuojanaisten säikähtäminen vieritetyn kiven ja valkoisiin vaatteisiin puetun nuorukaisen edessä haudalla nimittää uskomme olemuksen, ihmisen olemassa olevan järkytyksen ja pelon mysteeriä kohtaan, eroaa olennaisesti filosofien ”ihmettelystä”. Filosofi kutsutaan ratkaisemaan yksi kysymys ja yksi ongelma ja ilmeisesti jos onnistuu, saavuttaa ”tyyneyden tilan”. Kuitenkin uskovalle tulee mysteeri sitä suuremmaksi ja ihmeellisemmäksi, mitä enemmän hän sitä lähestyy.
Ylösnousemuksen kokemukseen pysyy risti reittinä kohti vapautusta. Tässä tarkoituksessa pääsiäisusko mitätöi valheellisten maanpäällisten paratiisien utopiat, sillä historiassa kulkee tie Ylösnousemukseen Golgatan kautta. Se vapauttaa kuitenkin tässä myös toivottomasta ja kohtalonuskoisesta sulkeutumisesta mukamas voittamattomaan kielteisyyteen, koska elämää kantava Risti sisältää elämän ja vapauden. Ylösnousemus elämän muuttumattomana voittona kuolemasta käsittää voimakasäänisen ja vastaansanomattoman vastauksen kaikille niille, jotka julistavat ja harjoittavat väkivaltaa uskonnon ja Jumalan nimessä.
Näillä ajatuksilla ja tunteilla kiittäen vielä erikseen pääsiäistervehdyksen sanoista ja rakkaudestanne toivotan myös vastaavasti teille, että kuolemallaan kuoleman polkenut elämän Valtias antaisi teidän pyhyydellenne järkkymätöntä terveyttä, hedelmällistä kirkollista palvelustyötä ja kaikkea ylhäältä tulevaa siunausta ja samalla pyydämme teidän esirukouksia kaiken hyvän Antajalle, että vahvistaisi meidän vähäisyyttämme Pyhän Kristuksen Suuren kirkon ohjaamisessa. Tervehdimme teitä ylösnousemuksen suudelmalla ja toimitamme paljossa veljellisessä rakkaudessa Herrassa.
Pyhänä Pääsiäisenä 2020
Konstantinopolin patriarkka rakas veli Kristuksessa B.