Rauhan Ja Rakkauden Juhla

Saamme taas Jumalan armosta viettää Vapahtajanne Jeesuksen Kristuksen syntymän valoisaa juhlaa. Joulua kutsutaan usein rauhan juhlaksi. Sitä voitaisiin perustellusti kutsua myös rakkauden juhlaksi, sillä rakkaudestaan luomaansa ihmistä kohtaan Jumala antoi ainoan Poikansa syntyä ihmiseksi maan päälle vähäisessä karjasuojassa Beetlehemissä.
Psalmien kirjoittaja opastaa: ”Karta pahaa ja tee hyvää, pyri sopuun, rakenna rauhaa!” (Ps. 34:15). Luolassa syntynyt ja seimessä maannut Jeesus Kristus, Jumalan Poika puolestaan kehottaa: ”Eläkää sovussa toinen toisenne kanssa” (Mark. 9:50) Yksilöiden, työyhteisöjen ja perheenjäsenten keskinäisestä rauhasta riippuu niin yhteiskunnallinen kuin myös valtioiden välinen rauha eli koko maailman rauha. Yksilöjen, yhteisöjen ja yhteiskunnan sisäisen rauhan puute on pienten ja suurten ongelmien ja katastrofien perimmäisenä syynä.
Harvoin tulemme ajatelleeksi, kuinka suuri siunaus, Jumalan lahja, rauha kaikissa asteissaan oikeastaan on. Kristus itse lupasi antaa meille rauhan ja sanoi: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa.” (Joh. 14:27) Ihmisten keskinäinen rauha on meidän omissa käsissämme, eli se on meidän valintojemme ja toimintamme tulos. Säilyttääksemme rauhan läheistemme kesken, tarvitsemme sellaista rakkautta, josta pyhä Raamattu opettaa. Rakastava ihminen haluaa hyvää lähimmäiselleen ja pohtii, miten hän voisi tätä auttaa.
Kristittyinä olemme velvolliset noudattamaan Kristuksen antamaa rauhan käskyä ja seuraamaan psalmien kirjoittajan ohjetta: ”Karta pahaa ja tee hyvää, pyri sopuun, rakenna rauhaa!” (Ps. 34:15)
Toivotan kaikille Kuopion ja Karjalan hiippakunnan sielunpaimenille ja seurakuntalaisille sekä luostarikilvoittelijoille rauhaisaa Vapahtajamme syntymän juhlaa.

        Arseni
    Kuopion ja Karjalan metropoliitta