Tarjoa vastapuolellesi sovintoa...

  

Jumalan armoa ja rauhaa!
Kristuksessa rakkaat isät, veljet ja sisaret Kuopion ja Karjalan hiippakunnassa. Meidät kaikki on saattanut sekä hämilleen että murheelliseksi huoli, joka on syntynyt erityisesti venäjää puhuvien seurakuntalaistemme keskuudessa.
Meidän kaikkien on oltava yhtä, kuten pyhä apostoli Paavali opettaa kirjeessään galatalaisille: ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies tai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.” (Gal. 3:28) Kiusaaja koettaa kuitenkin monin tavoin hajottaa meidän kristittyjen ykseyden. Se koettaa saada meidät tekemään ja sanomaan asioita, jotka myöhemmin kaduttavat.
Ajatellessamme nykyistä kirkollista eripuraa, on muistettava, että kenellä on valta sillä on myös vastuu. Vapahtajamme opettaa, että ”jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja sinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. mene sitten vasta antamaan lahjasi. Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen.” (Matt. 5:23-25) Meidän täällä ei tule sen paremmin sanoin kuin millään muullakaan mielenilmauksella asettua kirkollista ylintä johtoamme vastaan. Sen sijaan meidän on erityisellä ahkeruudella turvauduttava rukoukseen ja luotettava Jumalan apuun tässäkin kysymyksessä.
Meidän hengellinen elämämme on jatkuvaa kamppailua. Se on taistelua hyvän puolesta ja pahaa vastaan, se on kamppailua Jumalan ja kiusaajan välillä. Että saisimme tässä taistelussa voiton Jumalan omille ja häviön kiusaajalle, meidän tulee muistaa pyhittäjäisämme Simeon Uusiteologin opetus: ”Jumalan tahdon mukaan elävien päämäärä on olla otollisia Kristukselle meidän Jumalallemme, päästä sovintoon Isän kanssa tulemalla osallisiksi Pyhästä Hengestä – siinä näet on jokaisen sielun pelastus. Mutta jos emme saavuta tätä päämäärää, vaivamme menevät hukkaan ja työmme on turha. Jokainen elämäntie, joka ei johda tähän päämäärään, on hyödytön.”
Mitä voimme tehdä tämän murheellisen asiantilan korjaamiseksi? Meidän tulee vain olla rauhallisella mielellä, käydä kirkossa, ottaa venäläiset ystävämme rakkaudella vastaan ja rukoilla rauhaa kristittyjen välille. Jumala kyllä kuulee rukouksemme ja saattaa tämänkin asian hyvään järjestykseen silloin ja siten, kun se on meidän pelastuksellemme tarpeen.
            Herrassa Teidän,
            +Arseni            
                       Joensuun piispa