Veljet ja sisaret Herrassa!
Tämän vuoden ekumeenisen rukousviikon teemaksi on valittu pyhän apostoli ja evankelista Johanneksen opetuksesta lainattu syvällinen ajatus: Pysykää minun rakkaudessani, niin tuotatte paljon hedelmää. Suomen kieli on siinä mielessä köyhä, että rakkaus -sana käsittää kaikenlaisen rakkauden, erottamatta rakkauden eri muotoja toisistaan. Kreikan kielessä, jolla evankeliumit on kirjoitettu, löytyy kolme rakkautta merkitsevää sanaa. Filos -sana tarkoittaa ystävien toisiaan kohtaan tuntemaa toverillista rakkautta eli ystävänrakkautta. Eros puolestaan merkitsee eroottista rakkautta, joka on ihmissuvun jatkumiselle tärkeä rakkauden muoto. Agape on kirkollisista yhteyksistä tunnettu sana ja se merkitsee ylimaallista jumalallista uhrautuvaa rakkautta. Juuri tästä rakkaudesta on kyse rukousviikon teemaksi valitussa Raamatun lainauksessa.
Kuten me kaikki hyvin tiedämme, rakkaus on voimakas tunne, olipa kyse mistä vain edellä mainitsemistani rakkauden muodoista. Rakkaus on aina syvä kiintymyksen tunne johonkin. Jumalallinen rakkaus – agape – on rakkauden apostolin, pyhän Johannes Teologin opetuksen mukaan rakkauden muodoista se, joka tuottaa paljon hedelmää. Agape on rakkauden muodoista myös täydellisin, sillä se on pyyteetön.
Meidän Herramme ja Jumalamme Jeesus Kristus on opettanut: Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. (Joh. 14:23; 15:12) Näistä Vapahtajan sanoista voimme ymmärtää, että joka ei rakasta lähimmäistään, ei pidä Herran käskyä. Ja tästä seuraa, että joka ei pidä Herran käskyä, hän ei myöskään voi rakastaa Herraa.
Jumalan rakkaudessa pysyvä tuottaa paljon hedelmää. Kysymys on Pyhän Hengen hedelmistä. Profeetta Jesajan kirjassa luetellaan seitsemän Hengen hedelmää, jotka ovat viisaus, ymmärrys, taito, voima, totuuden tunteminen ja Herran pelko. Pyhä apostoli Paavali luettelee myös Hengen hedelmiä kirjeessään galatalaisille. Niitä ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys ja itsensä hillitseminen. Vihollishengen, siis kiusaajan, hedelmiä ovat puolestaan viha, masennus, sielun sekasorto, sydämen hämmennys, ilkeys, uteliaisuus, halveksunta, suuttumus, epäluotettavauus, kateus, ylensyönti, juoppous, panettelu, tuomitseminen, sielun pöyhkeys ja kerskailu. Näistä hedelmistä voi tunnistaa puun ja saada selville, minkä hengen lapsi tapaamamme henkilö on. Näistä tuntomerkeistä puhuu myös itse Herra sanoessaan: Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. (Matt. 12:35)
Ihmisiin, joissa on havaittavissa Pyhän Hengen hedelmiä, on Jumala itse asettunut asumaan. Hengen hedelmä on seurausta Pyhän Hengen työstä ihmisessä. Pyhän Hengen läsnäolo uskovassa on todettavissa juuri siitä, että hedelmä tulee näkyväksi, kuten Vapahtajamme Jeesus Kristus opetti. Hedelmän kantamisen edellytyksenä on yksinkertaisesti se, että uskova pysyy Jeesuksessa Kristuksessa ja Kristus hänessä. Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Vapahtajassamme pysyminen ilmenee kuuliaisuutena Raamattuun kirjoitetulle Jumalan sanalle.
Näillä ajatuksilla toivotan teille kaikille siunattua ekumeenista rukousviikkoa ja rakastavan Jumalan apua elämäänne ja töihinne.
Metropoliitta Arseni