KIRKKOVUOSI

Synodien juhla
Sunnuntai helatorstain jälkeen on omistettu Nikean ensimmäisen synodin (325) isien muistolle: ”Tänään me oikeauskoiset, vietämme Nikean loistavaan kaupunkiin koko maailmasta kokoontuneiden jumalankantajaisien vuosijuhlaa” (Pyhien isien

Keskijuhla
Keskijuhlaa vietetään 25 päivää pääsiäisestä ja juhla kestää kahdeksan päivää. Vuonna 2025 keskijuhla alkaa 14. toukokuuta ja päätösjuhla on keskiviikkona 21. toukokuuta. Keskijuhlan viettäminen alkoi

Kanoni pyhälle Nikolaokselle
1. veisu Irmossi, 2. sävelmä: ”Meren syvyyteen kukisti muinoin faraon koko sotajoukon kaikkiväkevä voima, kun taas kaikkipahan synnin hävitti lihaksi tullut Sana, ylistetty Herra, joka

Apostoli ja evankelista Johannes
Muinaisen kirkollisen tradition mukaan on neljännen evankeliumin kirjoittaja apostoli Johannes, Sebedeuksen poika ja Jaakobin veli. Ensimmäisen kerran Johannes tapasi Jeesuksen silloin, kun Johannes Edelläkävijä osoitti

Kahdeksas päivä
Pääsiäisviikkoa kutsutaan termeillä uudelleen ”vihkimisen” (εγκαίνια) viikko ja ”kirkas viikko” (светлая седмица). Kristuksen ilmestyminen opetuslapsille ”viikon kuluttua” (Joh. 20:26) inspiroi apostolisella ajalla apokryfisen Barnabaan kirjeen

Suuren viikon alku
Suuren viikon maanantain, tiistain ja keskiviikon aamupalveluksia kutsutaan ”Ylkäpalveluksiksi” (Ακολουθία του Νυμφίου). Ylkä on etymologisesti sulhanen (Sponsus, Νυμφίος Жених), joka tekemällä liiton lunastaa antamansa avioliittolupauksen.

Lasaruksen lauantai
Pääsiäisjuhla kestää kaksi viikkoa. Juhla alkaa Lasaruksen lauantaina ja päättyy Tuomaan viikon lauantaina. Lasaruksen lauantain aaton ehtoopalveluksessa jätetään jäähyväiset 40 päivää kestäneelle suurelle paastolle 800-luvulla

Katumuskanonin torstai
Paaston viidennen viikon torstain aamupalvelus toimitetaan keskiviikkoiltana. Palveluksessa luetaan kokonaisuudessaan pyhän Andreas Kreetalaisen (660–740) suuri katumuskanoni. Andreaksen kanoni luettiin neljässä osassa paaston ensimmäisen viikon maanantain,

Kirkkoisiä 800-luvun jälkeen
On tullut tavaksi rajoittaa patrologian tutkimusalue kahdeksaan ensimmäiseen vuosisataan ja pitää Johannes Damaskolaista (676–749) viimeisenä kirkkoisänä, jonka teoksia patrologia käsittelee. Jotakin niin laajaa kuin kirkollisen