Konstantinopolin patriarkaatin Pyhän Georgioksen katedraali Fenerin kaupunginosassa Istanbulissa on rakennettu vuonna 1720.
Suurikokoinen katedraali on muodoltaan basilika ja kirkon lattia on metrin maanpinnan alla. Kirkko on rakennettu niin, ettei kirkon katto ulotu minareetteja korkeammalle.
Georgioksen katedraalia ja patriarkaatin kirjastoa lukuun ottamatta muut Ekumeenisen patriarkaatin keskuksen rakennukset Fenerissä on rakennettu vuoden 1941 jälkeen, jolloin tuli tuhosi patriarkaatin vanhat rakennukset.
Rovasti Johannes Seppälän muistiin merkitsemä järjestys 1970-luvulta suuren perjantain pyhien kärsimysten aamupalveluksesta patriarkaatin kirkossa.
Pyhän ja Suuren torstain iltana 12:nnen hetken vaiheilla kellot soivat ja hänen jumalallinen pyhyytensä laskeutuu puolituntia myöhemmin kirkkoon tässä järjestyksessä:
Edellä kulkee neljä sauvankantajaa, jotka ilmoittavat patriarkan tulemisesta, sitten kaikki virkaa toimittavat papit, jotka kulkevat suuren arkkimandriitan kanssa patriarkan edellä, kuten myös suuri ekklesiarkki, joka kantaa patriarkan paimensauvaa. Heitä seuraa patriarkka kädessään sauvansa ja patriarkan rinnalla suuri protosynkellos oikealla ja suuri arkkidiakoni vasemmalla. Sitten tulevat toinen ja kolmas diakoni sekä muut diakonit.
Kun tullaan kirkon pääoven eteen, patriarkka pukeutuu suuren arkkidiakonin auttamana mantiaan, Suuri ekklesiarkki antaa protosynkellokselle sauvan ja tämä puolestaan sen patriarkalle suudellen hänen oikeaa kättään. Samassa järjestyksessä kaikki astuvat kirkkoon edellään Suuri primikerios, joka kantaa suurta kynttilänjalkaa, dibambulosta.
Tultuaan kirkon keskelle patriarkka siunaa kansan, kuorojen laulaessa ”Is polla eti” ja nousee istuimelleen. Silloin suuri arkkimandriitta, suuri arkkidiakoni ja toinen diakoni ottavat siunauksen patriarkalta, heidän jälkeensä kolmas diakoni ja muut diakonit. He kaikki menevät pyhään alttariin, toiset pohjoisovesta, toiset eteläovesta ja patriarkan tykö jää vain suuri arkkidiakoni.
Suuri arkkimandriitta seisoo pyhän pöydän edessä epitrakiliin pukeutuneena ja lausuu ”Kiitetty olkoon Jumalamme”, patriarkka ”Kunnia olkoon Sinulle, meidän Jumalamme, kunnia Sinulle” ja ”Taivaallinen Kuningas”. Tehtävään määrätty lukijapappi seisten patriarkkaa vastapäätä alkaa lukea trishagionia sävelikkäästi kuten myös heksapsalmeja edeltävät kaksi psalmia.
Ensimmäisen psalmin alkaessa suuri arkkimandriitta tulee pohjoisovesta edellään kynttilänkantaja yllään feloni ja epitrakili ja kädessään suitsutusastia. Hän suitsuttaa tavan mukaisesti koko kansan ja palattuaan seisahtuu kuninkaanovien eteen ja lausuu toisen trishagionin jälkeen doksologian ”Sillä Sinun, Isä, Poika ja Pyhä Henki…”
Lukija jatkaa troparin ”Pelasta, Herra, Sinun kansasi” ja kaksi muuta troparia, arkkimandriitta lausuu ektenian ”Armahda meitä, Jumala, Sinun suuresta armostasi” ja lukee muut lauselmat sekä ylistyslauselman ”Sillä Sinä olet armollinen ja ihmisiä rakastava Jumala”. Sitten heti alkusiunaus ”Kunnia olkoon pyhälle, yksiolennolliselle, eläväksitekevälle ja jakaantumattomalle Kolminaisuudelle” ja patriarkka alkaa heksapsalmin.
Heksapsalmien päätyttyä suuri arkkimandriitta lausuu suuren ektenian. Sen jälkeen kuorot alkavat laulaa ”Halleluja” sävelikkäästi neljästi lausuen myös tavanmukaiset liitelauselmat ”Yöstä lähtien henkeni etsii sinua”, ”Oppikaa vanhurskautta”, ”Kiivaus valtaa oppimattoman kansa”, ”Lisää, Herra pahuutta maan kunniakkaille” ja sitten troparin ”Silloin kuin kunnialliset opetuslapset jalkain pesemisen aikana Ehtoollisessa valistuivat, niin kunniaton Juudas, rahan himoa sairastaen, vajosi pimeyteen ja myi Sinut, vanhurskaan Tuomarin, väärille tuomareille. Katso, rahain himoitsija, sitä, joka rahain tähden hirtti itsensä. Pakene tuota kyllästymätöntä sielua, joka Opettajalleen näin julkesi tehdä! Herra, joka olet kaikessa hyvä, kunnia olkoon Sinulle!”. Kuorot laulavat troparin kaksi kertaa hitaasti ja kerran puolihitaasti. Viimeisen troparin edellä liitelauselma ”Kunnia, Nyt aina”.
Troparin laulamisen alettua osallistuvat piispat tulevat alttarin eteläovesta edellään suuri ekklesiarkki ja jokainen seisahtuu järjestyksen mukaisesti paikalleen. Ekklesiarkki kumartaa patriarkalle ja palaa alttariin ja myös suuri arkkidiakoni kumartaa ja menee alttariin pukeutuakseen jättäen paikalleen yhden diakoneista.
Kun toinen kuoro alkaa laulaa toista kertaa ”Silloin kuin kunnialliset opetuslapset” arkkidiakoni tulee muitten diakoneitten kanssa kuninkaanovista pukeutuneina liturgiseen asuunsa. Arkkidiakoni ja toinen diakoni kantavat trikiroita, kolmas ja neljäs diakoni dikiroita. He seisahtuvat istuimen ympärille, oikealle suuri arkkidiakoni kolmannen kanssa, vasemmalle toinen diakoni ja joku muu diakoni.
Kun ensimmäinen kuoro alkaa kolmannen kerran laulaa puolihitaasti ”Silloin kuin kunnialliset opetuslapset” patriarkka laskeutuu istuimeltaan ja edellään ekklesiarkki, primikerios ja diakonit, menee kuninkaanovista alttariin ja pukeutuu epitrakiliin ja omoforiin. Sitten kuninkaanovien eteen pannaa lukuteline ja sille pyhä evankeliumi. Diakonit menevät ulos ja seisovat kaksittain sen edessä kantaen dikiria ja trikiria, primikerios kynttilöineen seisoo kuninkaanovien edessä.
Laulun loputtua suuri arkkidiakoni lausuu ”Rukoilkaamme Herraa Jumalaa, että Hän tekisi meidät otollisiksi kuulemaan pyhää evankeliumia” ja muut lauselmat. Patriarkka ”Rauha olkoon teille kaikille”, kuorot ”Niin myös sinun hengellesi”, patriarkka ”Lukekaamme pyhää evankeliumia Johanneksen mukaan”. Arkkidiakoni lausuu ennen evankeliumia ”Kuulkaamme”. Patriarkka lukee Uuden liiton evankeliumin kansan kuunnellessa hartaasti ja tarkkaavaisesti. Sen loputtua patriarkka siunaa kansan trikirillä kuorojen laulaessa ”Is polla eti”, menee alttariin, riisuu epitrakilin ja omoforin alttaripöydälle, menee ulos edellään primikerios ja kaksi diakonia ja seisahtuu taas istuimelleen. Primikerios kumartaa patriarkalle ja lähtee samalla kuin suuri arkkidiakoni ja toinen diakoni ja poistuttuaan riisuvat liturgiset asunsa, tulevat ulos ja seisahtuvat patriarkan istuimen tykö.
Kuorot alkavat laulaa antifoneja. Toisen antifonin aikana suuri ekklesiarkki kolmannen diakonin ja jonkun muun diakonin kanssa tulee kuninkaanovista. Diakonit seisovat hänen rinnallaan ja ekklesiarkki lähestyy arvoltaan ensimmäistä piispaa ja kutsuu häntä kumartamalla. Tämä suutelee patriarkan kättä ja menee alttariin edellään ekklesiarkki ja diakonit, jotka tulevat heti ulos ja seisahtuvat lukutelineen ympärille pidellen dikiria ja trikiria.
Piispa pukeutuu epitrakiliin ja omoforiin. Katismatroparin ”Ruokkiessasi illallisella opetuslapsiasi Sinä tunsit kavaltaja Juudaan teeskentelyn ja paljastit sen hänessä” päätyttyä kolmas diakoni lausuu ”Rukoilkaamme Herraa Jumalaa, että Hän tekisi meidät otollisiksi kuulemaan pyhää evankeliumia”, patriarkka ”Rauha olkoon teille kaikille”, kuorot ”Niin myös sinun hengellesi” ja piispa tulee telineen eteen ja lukee toisen evankeliumin. Sen päätyttyä ensimmäinen kuoro laulaa lyhyesti ”Kunnia olkoon pitkämielisyydellesi Herra”, jota kuorot laulavat vuorotellen jokaisen evankeliumin jälkeen, paitsi viimeisen.
Ekklesiarkin kutsu toistetaan jokaisen osallistuvan ja evankeliumin lukevan piispan kohdalla samassa järjestyksessä. Piispojen jälkeen loput evankeliumit lukee suuri protosynkellos, synodin pääsihteeri, suuri arkkimandriitta, synkellos ja niin edelleen. Heitä varten diakonit kuitenkin lausuvat vuorotellen alttarin sisältä ”Rukoilkaamme Herraa Jumalaa, että Hän tekisi meidät otollisiksi kuulemaan pyhää evankeliumia”.
Toisen evankeliumin päätyttyä toinen kuoro alkaa laulaa neljättä antifonia katismatropariin ”Juudas, mikä teki sinut Vapahtajan kavaltajaksi?” asti ja sitten luetaan kolmas evankeliumi. Sen loputtua toinen kuoro ”Kunnia olkoon pitkämielisyydellesi Herra” ja ensimmäinen kuoro laulaa seitsemännen antifonin katismatropariin ” Voi, kuinka Juudas, entinen opetuslapsi, suunnittelee Sinun kavaltamistasi!” asti, ja sitten luetaan neljäs evankeliumi. Sitten toinen kuoro 10. antifonin katismatropariin ”Kun Sinä, Jumala, seisoit Kaifaan edessä, ja kun Sinut, Tuomari, tuotiin Pilatuksen tuomittavaksi, niin silloin taivaan voimat pelosta vapisivat” asti ja taas luetaan evankeliumi. Sitten ensimmäinen kuoro 14. antifonin Jumalansynnyttäjän tropariin ”Iloitse Sinä, joka olet maailman ilon enkeleiltä vastaanottanut” asti.
Silloin suuri arkkimandriitta, pukeutuneena epitrakiliin ja feloniin, nostaa ristiinnaulitun, kiertää pyhän pöydän laulaen evankeliumin tapaan hartaasti ”Tänään riippuu ristinpuussa Hän, joka on maan ripustanut vesien päälle; (kolmesti) orjantappuraseppeleellä kruunataan enkelein Kuningas; valepurppuraan puetaan Hänet, joka on taivaan pukenut pilviin; lyödään poskelle sitä, joka on Jordanissa Aadamin vapahtanut; nauloilla on kiinni lyöty seurakunnan Ylkä, keihäällä pistetty Neitseen Poika. Kumarramme kärsimyksillesi, oi Kristus! Kumarramme kärsimyksillesi, oi Kristus! Kumarramme kärsimyksillesi, oi Kristus! Ilmaise meille myös kunniallinen ylösnousemuksesikin!”.
Suuri arkkimandriitta menee ulos alttarin pohjoisovesta edellään primikerios kynttilänkantajat ja kaksi suitsuttavaa diakonia ja tulee kirkon keskelle, johon risti pystytetään. Patriarkaatin kirkossa, kuten Athosvuorella ei vieläkään, tätä ristiinnaulitun saattoa ei tapahtunut ennen patriarkka Sofronios Amaseialaisen aikaa (1864), sillä eihän triodion eivätkä vanhat typikonitkaan sano siitä mitään. Nyt se on tullut ikään kuin tavaksi ja kansa tuntuu kaipaavan mahdollisuutta hartaasti kumartaa tällä hetkellä meidän syntiemme tähden ristin puulle naulittua Jumalihmistä.
Ensimmäinen kuoro toistaa saman ”Tänään riippuu ristinpuussa Hän” laulaen sen oikealla sävelmällä. Toinen kuoro ”Älkäämme viettäkö juhlaa juutalaisten tavoin, sillä meidän tähtemme on uhrattu pääsiäislammas Kristus Jumala. Puhdistautukaamme kaikesta saastasta ja rukoilkaamme Häntä vilpittömästi: Nouse, Herra, pelasta meidät, Sinä ihmisiä rakastava!” ja niin edelleen katismatropariin ”Sinä lunastit meidät kalliilla verelläsi lain kirouksesta; ollen ristiinnaulittu ja keihään lävistämä, Sinä vuodatit ihmisille kuolemattomuuden. Kunnia olkoon Sinulle, meidän Vapahtajamme!” asti ja sitten luetaan kuudes evankeliumi. Sen jälkeen ensimmäinen kuoro alkaa autuuden lauseet ”Herra, muista meitä valtakunnassasi”, toinen kuoro laulaa alkaen lauselmasta ”Autuaita ovat sävyisät, sillä he saavat periä maan” troparin ”Puun kautta Aadam karkotettiin paratiisista mutta ristinpuun kautta ryöväri otettiin sen asukkaaksi” ja niin edelleen. Kun on laulettu myös ”Nyt aina” ja ”Oi Kristus, me esiintuomme esirukoilijaksemme neitseellisesti Sinut synnyttäneen Äitisi, totisen Neitseen”, lauletaan prokimeni ”He jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa” lauselmineen ja luetaan seitsemäs evankeliumi.
Sitten patriarkka lukee psalmin 50 (51) ja luetaan kahdeksas evankeliumi. Sen jälkeen ensimmäinen kuoro alkaa kanonin ”Sinun luoksesi, oi Jumalan Sana, joka olet laupeudessasi empimättä alentanut itsesi”. Jokaisessa veisussa kaksi troparia, joiden liitelauselma ”Kunnia olkoon Sinulle, meidän Jumalamme, kunnia Sinulle” ja veisun lopuksi irmossi uudelleen. Irmossin jälkeen ektenia ja ylistyslauselman jälkeen kontakki, iikossi, sekä päivän ja suuren perjantain synaksario.
Sitten toinen kuoro alkaa 8. veisun. Irmossin jälkeen diakoni lausuu ”Jumalansynnyttäjää, Valkeuden Äitiä veisuin kunnioittaen ylistäkäämme” ja patriarkkaa alkaa 9. veisun irmossin ”Me ylistämme Sinua, joka olet kerubeja kunnioitettavampi ja serafeja verrattomasti jalompi, Sinua, puhdas Neitsyt, Sanan synnyttäjä, Sinua, totinen Jumalansynnyttäjä!”. Irmossin jälkeen ektenia ja sitten patriarkka laulaa eksapostilarionin ”Viisaan ryövärin teit Sinä mahdolliseksi samana päivänä astumaan paratiisiin, oi Herra; valista myös minuakin ristilläsi ja pelasta minut!”, joka lauletaan kolmesti. Eksapostilarion aikana primikerios tulee ja seisahtuu tavanmukaiselle paikalleen.
Eksapostilarion jälkeen luetaan yhdeksäs evankeliumi. Sen jälkeen ensimmäinen kuoro laulaa ”Kaikki, joissa henki on ylistäkää Herraa”. Laulettaessa ”Ylistäkää Häntä, kaikki Hänen enkelinsä”, patriarkka laskeutuu istuimeltaan ja kumartaa ristiinnaulittua. Siunattuaan kansan ja ensimmäisen kuoron laulaessa ”Is polla eti” hän taas nousee istuimelleen.
Kuorot laulavat neljä kiitosstikiiraa. Kun on laulettu ”Nyt aina” ja viimeinen stikiira ”Minä olen antanut selkäni lyötäväksi ja kasvojani en ole syljeltä peittänyt. Minut asetettiin Pilatuksen tuomioistuimen eteen, ja minä olen kärsinyt ristin, jotta maailma pelastuisi” luetaan kymmenes evankeliumi. Sitten patriarkka lausuu ”Sinulle, Herra, meidän Jumalamme on tuleva kunnia” ja lukee suuren ylistysveisun. Sen jälkeen suuri arkkimandriitta lausuu anomusektenian ja ylistyslauselman ”Sillä Sinä, meidän Jumalamme” jälkeen luetaan yhdestoista evankeliumi.
Sitten toinen kuoro alkaa virrelmästikiirat. Niiden aikana suuri arkkidiakoni kumartaa patriarkalle, menee alttariin ja pukeutuu lukeakseen viimeisen evankeliumin. Kun ensimmäinen kuoro laulaa ”Nyt aina” ja ” Jo painetaan musteeseen kirjoitusruoko, jolla väärien tuomarien päätös kirjoitetaan, Jeesus on oikeuden edessä ja tuomitaan ristille. Ja koko luomakunta kärsii nähdessään Herran ristissä riippuvan. Mutta, oi hyvä Herra, joka ruumiillisessa luonnossasi edestäni kärsit, kunnia olkoon Sinulle!” suuri arkkidiakoni tulee evankeliumikirjaa kantaen ja menee patriarkan tykö, kumartuen lausuu ”Siunaa, esipaimen pyhän apostoli Matteuksen evankeliumin julistajaa”, patriarkka lausuu pannen kätensä hänen päänsä päälle ”Jumala pyhän, kunniallisen ja korkeasti kiitetyn apostolin ja evankelistan Matteuksen esirukouksien tähden antakoon sanat sinulle rakkaan poikansa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen, evankeliumin julistamiseen”. Suuri arkkidiakoni sanoo kolmesti ”Aamen”, menee alttariin, tulee ulos pohjoisovesta ja nousee ambonille.
Stikiiran päätyttyä suuri arkkimandriitta seisten kuninkaanovien edessä lausuu ”Se on viisautta. Olkaamme vakaat. Kuulkaamme pyhää evankeliumia”, patriarkka ”Rauha olkoon teille kaikille”, kuorot ”Niin myös sinun hengellesi”, arkkidiakoni ambonilta ”Lukekaamme pyhää evankeliumia Matteuksen mukaan” ja lukee kahdennentoista ja samalla viimeisen evankeliumin ”Seuraavana päivänä, sapatin valmistuspäivän mentyä…”
Sen jälkeen patriarkka siunaa, kuorot laulavat ”Is polla eti”, arkkidiakoni laskeutuu ambonilta, vie evankeliumikirjan patriarkan suudeltavaksi ja suudeltuaan patriarkan kättä menee alttariin. Sitten patriarkka lausuu ”Hyvä on Herraa kiittää ja veisata ylistystä Sinun nimellesi Sinä korkein”, lukijapappi lukee trishagionin ja suuri arkkimandriitta doksologian ”Sillä Sinun, Isä, Poika ja Pyhä Henki, on valtakunta, voima ja kunnia”.
Sitten kuorot laulavat kolmesti troparin ”Sinä lunastit meidät kalliilla verelläsi lain kirouksesta; ollen ristiinnaulittu ja keihään lävistämä, Sinä vuodatit ihmisille kuolemattomuuden. Kunnia olkoon Sinulle, meidän Vapahtajamme!” ja suuri arkkimandriitta lausuu alttarista hartauden ektenian ”Armahda meitä, Jumala… Vielä rukoilemme hurskaitten ja oikeauskoisten… Vielä rukoilemme arkkipiispamme…” Doksologian ”Sillä Sinä olet armollinen ja ihmisiä rakastava” jälkeen diakoni ”Se on viisautta”, arkkimandriitta ”Kiitetty olkoon aina oleva Kristus”, patriarkka ”Vahvista, Herra”, arkkimandriitta ”Kunnia olkoon Sinulle, Kristus, meidän Jumalamme, meidän toivomme” ja lausuu loppusiunauksen ”Kristus, totinen Jumalamme, joka pelastaaksensa maailman kärsi syljeksimisiä, lyöntejä, korvapuusteja, ristin ja kuoleman”.
Patriarkka siunaa kansaa istuimeltaan kuorojen laulaessa ”Ton despotin ke arhierea”, laskeutuu istuimeltaan ja tehtyään kolmesti ristinmerkin lähtee kirkosta saattueineen papin lausuessa alttarista ”Pyhän esipaimenemme rukouksien tähden, Herra Jeesus Kristus, meidän Jumalamme, armahda meitä. Aamen”. Tultuaan narteksiin patriarkka riisuu mantian ja noustuaan narteksin portaille kääntyy ja siunaa suuren primikerioksen lausuessa hänelle pitkän iän toivotuksensa ”Tehköön Herra Jumala pitkäikäiseksi mitä pyhimmän ja kunnianarvoisimman johtajamme ja valtiaamme, ekumeenisen patriarkan herra (nimi). Herra, varjele häntä monia vuosia. Aamen”
Noustuaan protosynkelloksen toimiston suuret portaat patriarkka seisahtuu parvekkeelle ja siunattuaan kirkon pihalla odottavan kansaa viimeistä kertaa menee protosynkelloksen toimiston käytävän kautta patriarkan huoneisiin.
17.4.2025





