Ikonissa on kuvattu kaikki Herran syntymäjuhlan tapahtumat.
Ikoni kuvaa Jumalan lihaksitulemista, jossa luomakunta saa uuden merkityksen.
Luola
- Keskellä ikonia on pimeä luola, joka kuvastaa synnin pimentämää maailmaa, jossa loistaa totuuden (vanhurskauden) Aurinko.
- Syntymäluola ennakoi Kristuksen hautaluolaa.
- Kristuksen taakse luolaan on kuvattu aasi ja härkä, vaikka niitä ei evankeliumeissa mainitakaan. Eläimillä on profetiaalinen merkitys: ”Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne, minun kansani ei tajua” (Jes. 1:3).
Seimi
- Lapsen kapalot muistuttavat haudassa olevan Kristuksen käärinliinoista.
- Seimi, josta eläimet söivät, kuvastaa hengellistä ateriapöytää, josta Kristus tarjotaan uskoville eukaristiassa.
Neitsyt Maria
- Neitsyt Marian on uusi Eeva. Ikoni korostaa kuvallisesti Jumalanäidin merkitystä, koska hänet on kuvattu luolan edustalle lepäämässä punaisella alustalla. Hänet on usein kuvattu kasvot poispäin Kristuksesta, millä halutaan korostaa syntymän yliluonnollisuutta.
Taivas
- Puolikaari ikonin yläosassa kuvaa taivasta.
Tähti
- Tähti kuvaa Jumalan läsnäoloa. Tähti on myös merkki Kristuksen syntymästä.
- Tähti on pakanallinen merkki, jota tietäjät lähtivät seuraamaan ja jonka avulla he löysivät totuuden, vanhurskauden Auringon.
Enkelit
- Enkelit kuvaavat kahdenlaista palvelua: ylistämistä ja hyvän sanoman tuomista.
Paimenet
- Ikonin oikeassa reunassa on kaksi paimenta, vanha ja nuori, ottamassa vastaan ilosanomaa.
- Paimenet edustavat Israelia.
Tietäjät
- Vasemmalla puolella on kolme itämaan tietäjää. Nuubian ja Arabian kuningas Melchior toi kultaa Kuninkaalle, Saaban kuningas Baltasar toi suitsuketta Jumalalle, ja Tarsiin kuningas Kaspar toi mirhaa hautaamista varten.
- Tietäjät edustavat pakanakansoja.
- Sanoma Kristuksen syntymästä kuuluu kaikille kansoille.
Vanha paimen
- Vasemmassa alareunassa oleva vanha paimen tarjoaa katkennutta sauvaa Joosefille. Vanha paimen kuvaa kiusaajaa. Katkennut sauva kuvaa pahan toimintaa, joka perustuu valheeseen. Paha henki yrittää uskotella Joosefille, ettei syntynyt lapsi ole Jumalasta (Matt. 1:18–19).
Peseminen
- Ikonin oikeaan alalaitaan on kuvattu Kristus-lapsen pesu. Kristuksen peseminen kuvaa Jumalan nöyrtymistä ja täydellistä alentumista ihmisyyteen.
- Apokryfievankeliumeissa kerrotaan, että nuo naiset olivat Salome ja Zelomi
Lähde: Ortodoksinen uskontokirja, Ajan pyhittäminen