Olet täällä

Saarna pyhän Gregorios Palamaksen sunnuntaina Joensuussa

Kuulimme tänään, suuren paaston toisena sunnuntaina, Markuksen evankeliumin kertomuksen (Mark. 2:1–12)  halvaantuneen miehen parantumisesta.

Jeesus kysyy lainopettajilta: ”Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?”

Evankeliumin opetuksen ydin – ja samalla selitys sille, miksi tätä kertomusta luetaan suuren paaston aikana – on kahdessa sanassa: ”anteeksianto” ja ”parannus”.

Jumalalla on voimaa molempiin. Anteeksianto ja parannus kulkevat käsi kädessä.

Koko pelastushistoria on täynnä pyhiä ja parantavia tekoja. ”Tulkaa ja katsokaa Herran tekoja, hänen voimansa herättää pelkoa kaikkialla” (Ps 46:9) kutsuu psalminkirjoittaja.

Tämän päivän evankeliumin tapahtumapaikka, Kapernaumin kaupunki Galileassa, kertoo sekin parannuksesta, koska kaupungin nimi tarkoittaa sanamukaisesti ”lohdutuksen kaupunkia”.

Myös sairasta kantamassa olleeseen neljään mieheen (Mark. 2:3) liittyy selitys.

Ne kuvaavat neljää paastoviikkoa ja neljää paastokilvoituksen välinettä: diakoniaa, paastoa, rukousta ja valvomista.

Neljä miestä merkitsee myös laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henkeä, joita pyhä Efraim Syyrialainen kehottaa meitä paastorukouksessaan välttämään.

Ja vielä: neljä sairasta kantanutta miestä kuvaavat ruumiin ja sielun parannusta, jotka saadaan katumuksessa pyhässä kirkossa.

”Miehet purkivat katon siltä kohden, missä Jeesus oli, ja aukon tehtyään laskivat siitä alas vuodematon, jolla halvaantunut makasi” (Mark. 2:4).

Katto kuvaa korkeutta, jossa Jumala asuu. Mutta halvaantunut laskettiin katon kautta alas, koska taivaallinen Jumalan kirkko toteuttaa ihmetekoja maan päällä.

Neljä kansanjoukosta valittua miestä ovat kuvauksia nimenomaan yksittäisistä persoonista, koska pelastuksemme on aina riippuvainen henkilökohtaisista valinnoistamme. Parantumisen ihme on yhteistyötä, jota jokainen meistä suorittaa katumuksen ja anteeksiannon avulla.

Evankeliumi päättyy Jeesuksen parantuneelle lausumaan kehotukseen: "Nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi” (Mark. 2:11).

Tuo kehotus on lausuttu meille kaikille. Meidän tulee nousta ja käydä työhön lähimmäistemme hyväksi.

Se on myös oman parantumisemme lähde ja pelastuksemme ehto!

1.3.2015

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi