Olet täällä

Saarna pääsiäisen päättäjäisjuhlana Johannes Teologin kirkossa Joensuussa

Kuulimme apostoli Johannes Teologin evankeliumista (Joh. 12:36–47) kertomuksen siitä, miten epäusko Jumalan Pojan ihmetekoja kohtaan oli ennustettua ja osa pelastussuunnitelmaa.

Sekä Jesajan kirjassa (Jes. 53:1) että apostoli Paavalin kirjeessä galatalaisille (Gal 10:16) on sama kysymys: ”Kuka uskoo meidän sanomamme?”

Jeesus joutui olemaan koko maanpäällisen elämänsä ajan epäluuloisten ihmisten asenteiden kohteena.

Vaikka Hän paransi ja saarnasi oikeudesta, monet eivät uskoneet, että Hän on todella Jumalan Poika.

Tämä oli osa Jumalan suunnitelmaa, josta profeetta Jesaja toteaa: ”Paaduta tämän kansan sydän, sulje sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se silmillään näkisi, ei korvillaan kuulisi eikä sydämellään ymmärtäisi -- ettei se kääntyisi ja tulisi terveeksi” (Jes. 6:10).

Tuon näköalattomuus ja sokeus jatkuisi Jesajan mukaan siihen asti, jolloin ”talot ovat tyhjillään, pelloilla vallitsee autius ja puustakin jää kanto”.

Mutta siitä ”kannosta kasvaa pyhien suku” (Jes 6:11;13). Tuota Jesajan kantoa kuvataan joulukanonissa ”Iisain kannosta puhjenneeksi kukaksi”.

Se on myös psalminkirjoittajan mainitsema rakentajien hylkäämä kulmakivi, josta tulee Herran kautta ihme silmillemme (Ps 118:22).

Kun tuo rakentajien hylkäämä kulmakivi löydetään, jatkaa psalminkirjoittaja seuraavassa jakeessa näin: ”Tämän päivän, juuri tämän on Herra tehnyt, iloitkaamme ja riemuitkaamme siitä!” (Ps 118:22).

Tuo päivä on nyt. Epäilyksen aika on nyt ohi.

Tämän päivän Johanneksen evankeliumi puhuu koko pääsiäisajan johtavista teemoista valosta ja elämästä. Ne ovat apostoli ja evankelista Johannes Teologin evankeliumissa Jeesuksen julistamista arvoista keskeisimpiä.

Valo ja elämä. Apostoli ja evankelista Johannes viittaa evankeliumin rinnalla myös lähetyskirjeessään ylösnousemukseen elämänä ja valona: ”Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme” (1. Joh 1:1–3).

Tämä on koko kirkon uskon perusta: uskottoman kansan sokeus, peltojen autius, tyhjät talot tai Jumalan kuolema ei ollut lopullinen vastaus.

Lopullinen vastaus on ylösnousemuksen päivä, josta meidät on kutsuttu todistamaan.

12.5.2010

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi