Olet täällä

Saarna Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostarissa

Joulukuun ensimmäisen päivän evankeliumiluku (Luuk. 20:9–18) on Luukkaan evankeliumin vertaus viinitarhan vuokraajista, jonka rinnakkaistekstit löytyvät Markuksen ja Matteuksen evankeliumeista.

Kertomus on kaikissa evankeliumeissa hyvin samanlainen: istutettuaan viinitarhan sen omistaja antaa sen vuokraajien vastuulle.

Omistaja lähettää palvelijansa hakemaan osuuttaan tuotosta, mutta vuokraajat pieksävät hänet ja ajavat palvelijan pois. Samoin tapahtuu kaikille palvelijoille, jotka omistaja lähettää viinitarhalle.

Lopulta viinitarhan istuttaja lähettää oman poikansa hakemaan osuuttaan, mutta vuokraajat hakkaavat ja tappavat omistajan pojan omaisuuden saamisen toivossa.

Vertaus pahoista viinitarhanvuokraajista on allegoria koko Israelin pelastushistoriasta. Paitsi Jeesuksen vertauksissa, myös Vanhan testamentin profeettojen, kuten Jesajan, Jeremian ja Hesekielin teksteissä, valittua kansaa verrataan Jumalan istuttamaan viinitarhaan, jonka hän antaa toisten huolehdittavaksi.

Viinitarhanomistaja tarkoittaa Jumalaa ja vuokraajat Israelin johtajia, jotka unohtavat kenelle he ovat tehtävästään vastuussa. Omistajan lähettämät palvelijat tarkoittavat profeettoja ja viinitarhan omistajan poika on tietysti Jeesus Kristus.

Jeesuksen kertoma vertaus viinitarhasta tarkoittaa, ettei hänen pelastustyönsä ole tarkoitettu vain juutalaisille, vaan kaikelle maailmalle.

Kertomus päättyy Jeesuksen kysymykseen: ”Mitä viinitarhan omistaja nyt tekee vuokraajille?” ja hänen omaan vastaukseensa ”Viinitarhanvuokraaja tulee ja ottaa nuo viljelijät hengiltä ja antaa viinitarhansa toisille".

Vertauksessa huomio kiinnittyy viinitarhanomistajan lempeään pitkämielisyyteen ja vuokralaisten valtavaan röyhkeyteen.

Luukas liittää versioonsa kuulijoiden voimakkaan kieltävän reaktion Jeesuksen vertaukseen. Kuulijoiden reaktio paljastaa, että he olivat mieltäneet itsensä viinitarhan vuokraajiksi ja että he ymmärsivät vertauksen merkityksen jo ennen kuin Jeesus selitti sen.

Me, Kristuksen seuraajat olemme kutsuttuja työhön Jumalan viinitarhaan viinitarhanvuokraajina ja meitä koetellaan samalla tavoin sillä, mitä olemme valmiita antamaan Jumalalle saamastamme takaisin.

Olemme kasteen kautta aloittaneet uuden elämän ja tukenamme työssä ovat kasteessamme saamat armolahjat: rakkaus, uskollisuus, sävyisyys, anteeksiantamus, rehellisyys ja armeliaisuus.

Olemme saaneet kutsun Jumalan työhön viinitarhassa, joka on juuri siinä paikassa, jossa asumme, elämme ja työskentelemme. Vastaavasti meidän odotetaan tekevän Jumalan valtakunnan tekoja ja elämään sen arvojen mukaisesti.

Meidän on muistettava, että toimiessamme vastoin uuden elämämme arvoja osallistumme Kristuksen ristiinnaulitsemiseen. Samalla työnnämme itseämme ulos Jumalan valtakunnasta takaisin siihen maailmaan, jossa menestytään vääryydellä, viekkaudella, valheilla ja väkivallalla.

Koko elämämme tulisi olla taistelua uudesta elämästä ja siinä pysymisestä.

Nyt Kristuksen syntymäjuhlaan valmistavan paaston aikana meidän on erityisesti tarkasteltava työtämme Jumalan viinitarhassa ja sen päämääriä.

1.12.2010

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi