Olet täällä

Saarna Jumalansynnyttäjän temppeliintuomisen juhlana Kuopiossa

Vietämme Kaikkeinpyhimmän Valtiattaremme Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian temppeliintuomisen juhlaa, joka kuuluu ortodoksisen kirkkovuoden 12 suuren juhlan joukkoon.

Olemme kirkon elämässä yhtä aikaa kahdessa ajassa: osana suurta pelastushistorian kertomusta ja Jumalan lahjana elämää tässä ajassa.

Juhliessamme vuosittain kirkkovuoden eri juhlia emme vain muistele historiallisia tapahtumia, vaan elämme uudelleen pelastushistorian etappeja.

Tänään vietettävän juhlan veisu eli tropari alkaa sanoilla ”Tämä päivä on Jumalan hyvän tahdon julistus ja ihmisten pelastuksen ennustus”. Se tarkoittaa, että tänään todellakin elämme uudelleen Jumalan pelastussuunnitelman yhtä keskeistä tapahtumaa.

Maria-lapsukaisen astuminen Jumalan temppeliin Jerusalemissa ennakoi hänen tuloaan Jumalanäidiksi, jonka kautta troparin sanoin "Jumalan huolenpito" maailmaa kohtaan toteutuu.

Neitsyt Marian temppeliintuomisen tapahtuman kertomusta emme löydä Uuteen testamenttiin luettavista evankeliumiteksteistä. Se on luettavissa niin kutsuttuihin apokryfievankeliumeihin kuuluvasta Jaakobin protoevankeliumista, joka kuvaa temppeliintuomisen lisäksi muita Marian elämän vaiheita.

Neitsyt Marian vanhemmat, vanhurskaat Joakim ja Anna, veivät tyttärensä Jerusalemin temppeliin pyhitettäväksi hänen ollessaan kolmevuotias. Joakim ja Anna täyttivät Jumalalle antamansa lupauksen lapsensa pyhittämisestä Jumalalle.

Juhlan keskeisiä elementtejä ovat juuri Jumalalle omistettu temppeli ja lapsi, josta on tuleva Jumalanäiti ja näin Jumalan temppeli.

Vanhan testamentin profetiat ennustavat Mariasta vertaamalla häntä paitsi pyhäkköön, myös portaisiin, jotka yhdistävät maan ja taivaan, sekä suljettuun porttiin, jonka kautta Jumala on tullut vierailemaan ihmisten luona. 

Tuo tänään Jerusalemin temppeliin astuva lapsi on siis Jumalan ihmiskunnasta valmistama äiti, jonka kautta Jumala tulee ihmiseksi ja palauttaa yhteyden ihmisen ja Jumalan välille.

Jumalanäidin, Neitsyt Marian astuessa Jerusalemin temppelin kaikkeinpyhimpään vanhan liiton aika päättyy ja siirrymme uuteen ajanjaksoon. Vanhan testamentin aika on Jumalan valmistelun ja koetuksen aikaa, josta siirrymme uuteen liittoon eli Jumalan ja ihmisen uuden yhteyden aikaan.

Jaakobin protoevankeliumista voimme lukea, että Neitsyt Maria vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Jerusalemin temppelissä rukoillen, pyhiä kirjoituksia lukien ja näin valmistautuen tulevaan tehtäväänsä Jumalanäitinä.

Jumalansynnyttäjä Neitsyt Maria on hyvin rakastettu pyhä kirkon pyhien joukossa. Hän on meille suuri uskon ja elämän esikuva siksi, että hän valmisti itseensä paikan, johon Jumala tuli asumaan.

Kirkko kehottaa meitä seuraamaan hänen esimerkkiään: astumaan oman sydämemme temppeliin sekä valmistautumaan Herran tulemiseen hiljaisuudessa ja rukouksessa.

21.10.2010

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi