Olet täällä

Saarna Johannes Teologin ja Karjalan Valistajien kirkossa Kuopiossa

Kristus nousi kuolleista!

Kirkkovuoden kierron kautta elämme todeksi pelastushistorian tapahtumia. Kuluneet kuusi viikkoa ovat olleet riemullista Kristuksen ylösnousemusjuhlan aikaa ja tänään vietämme pääsiäisen päätösjuhlaa.

Kirkkovuoden suurilla juhlilla on päätösjuhla, jota vietetään kahdeksantena päivänä juhlasta. Juhlien juhlan eli pääsiäisen juhla-aika kestää 39. päivää, joiden aikana paitsi riemuitsemme ylösnousemuksen ilossa, elämme läpi uudelleen Kristuksen ilmestymisiä opetuslapsille hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Huomenna, 40. päivää pääsiäisestä, vietämme Kristuksen taivaaseen astumisen juhlaa eli helatorstaita.

Tänään jumalanpalveluksemme on samankaltainen kuin itse pääsiäisenä. Tekstit, veisut ja rukoukset julistavat ylösnousemuksen riemua. Tämän päivän jälkeen siirrymme helatorstain ja helluntain eli Pyhän Hengen vuodattamisen juhlien kauteen.

Tänään luettu Johanneksen evankeliumin perikooppi alkoi Kristuksen sanoilla: ”Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia." (Joh. 12:36).

Teksti käsitteli uskon ja epäuskon suhdetta. Jeesuksen opetus ja ihmeteot eivät olleet vakuuttaneet ihmisiä, vaan he edelleen kamppailivat epävarmuuden kanssa. Oliko varmaa, että Jeesus on Jumalan Poika ja, että hänen ylösnousemuksensa on päättänyt kuoleman vallan ja avannut jälleen tien ikuiseen elämään?

Voimme kuvata uskoa varmuutena elämämme tiestä, suunnasta ja päämäärästä, kun taas epäuskomme haastaa käsityksemme olemassaolomme perustasta. Usko saa meidät suuntautumaan kohti Jumalaa ja nojautumaan hänen johdatukseensa elämän eri tilanteissa.
 
Kristityn elämän matka on harvoin tasainen ja suora.  Opetuslasten ja heidän aikalaistensa tavoin jokainen meistä häilyy elämänsä aikana uskon ja epäuskon välillä eri syistä. Olemme ihmisiä ja kannamme itsessämme syntiinlankeemuksen seurauksia: taipumusta itsekeskeisyyteen ja oman edun tavoitteluun. Ne ovat myös kiusauksia, jotka saattavat johtaa meitä epäuskon suuntaan.

Pyhä Iisak Syyrilainen sanoo, että ”Jumala ei ole pahojen tekojen kostaja, vaan korjaaja”. Elämän tiemme epätasaisuus ei siis muodostu esteeksi, vaan sen kautta voimme löytää syvemmän ja vahvemman uran Jumalan ja kirkon parantavaan yhteyteen.

Siksi Kristus tuli maailmaan ei tuomitakseen, vaan pelastaakseen sen. Kristus on maailman valo, joka johdattaa meitä pelastukseen (Joh. 12:46).

 

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi