Olet täällä

Saarna helluntaina Valtimon Hiekkalahdessa

Olemme viettäneet viidenkymmenen päivän pääsiäisajan ja saapuneet Pyhän Hengen vuodattamisen juhlaan helluntaihin.

Pääsiäisen tavoin myös helluntai on vanha juutalainen juhla, jolla on yhteys maatalousyhteiskunnan arkeen.

Maanviljelyskalenterissa helluntaiaika oli ensimmäisen sadon juhla. Sitä vietettiin 50 päivää Egyptin orjuudesta vapautumisen muistolle vietettävän pääsiäisen jälkeen.

Juutalaiset kiittivät helluntaina Jumalaa ensimmäisistä maan antamista hedelmistä.

Pikku hiljaa helluntaijuhlaan liittyi myös toinen teema. Se oli Mooseksen saamien laintaulujen muisto, joka oli Jumalan ja hänen kansansa välisen liiton juhla.

Nämä pääsiäisen ja helluntain juutalaisuudesta periytyvät teemat ovat tärkeitä myös meille kristityille.

Pääsiäisenä vapauduimme kuoleman orjuudesta. Tänään helluntaina Jumala tekee kanssamme liiton lähettämällä meille Lohduttaja-Hengen ja synnyttämällä sen kodiksi kirkon.

Tänään helluntaina saamme myös lopullisen vastauksen Pontius Pilatuksen suurena perjantaina esittämään kysymykseen ”Mikä on totuus”?

Totuus on Jumalan meille lähettämä Lohduttaja, "Totuuden Henki”, joka laskeutuu päällemme ja tekee asumuksensa meihin.

Taivaallinen Kuningas –rukouksessa laulamamme anomus ”tule ja asu meissä” merkitsee sanatarkasti juuri sitä, että rukoilemme Hengen asettumista pysyvästi meihin.

Meillä Suomessa helluntai ajoittuu tavallisesti saman aikaan kesän alkamisen kanssa. Kirkkoihin tuodaan monissa paikoissa nuoria koivuja ikään kuin muistuttamaan siitä, että ilman Jumalaa maailmassa ei olisi elämää.

Tänään kesän alkamisen juhlana meille avautuu kokonaisuudessaan myös Pyhän Kolminaisuuden salaisuus.

Vanhassa testamentissa Israelin kanssa oppi tuntemaan Isän, Kristuksessa opimme tuntemaan Pojan ja tänään Pyhän Kolminaisuuden ja erityisesti Pyhän Hengen.

Pyhä Henki ei ole Jumalan Isän tai Jumalan Pojan palvelija. Pyhä Henki on se, joka yhdessä Isän kanssa lähetti Pojan maailmaan.

Pyhän Kolminaisuuden ykseys on kuvattu kauniilla tavalla Pyhän Andrei Rublevin tunnetussa ikonissa, jossa Kolminaisuutta kuvaa kolme enkeliä. Heille patriarkka Aabraham osoitti Mamren tammistossa vieraanvaraisuutta.

Raamatun vanhoissa kielissä sanat ”totuus”, ”laupeus” ja ”vieraanvaraisuus” ovat hyvin lähellä toisiaan. Nuo termit osoittavat, että totuus on aina yhdessä koettava ja jaettava arvo: ”Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, te olette minun todistajani maan ääriin saakka” (Ap.t. 1:8).

Tuon totuuden jakamiseen meidät kaikki kutsutaan tänään. Sen vuoksi me helluntain kirkossa kieli- ja kulttuuritaustastamme riippumatta myös ymmärrämme toinen toistamme, ja näin voimme tämän päivin kontakkiveisun sanoin ”yksin mielin” ylistää kaikkein pyhintä Henkeä.

Tänään Pyhän Kolminaisuuden päivänä ymmärrämme selvästi tämän Jeesuksen jäähyväispuheessaan lausuman todistuksen:

”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy” (Joh. 15.14–15).

Tuota Hengen hedelmää meidät kristityt tänä helluntaipäivänä lähetetään jakamaan ympärillemme.

23.5.2010 

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi