Saarna halvaantuneen sunnuntaina Kuopiossa
Tämän päivän evankeliumi (Joh. 5:1–15) on apostoli Johannes Teologin kuvaus halvaantuneen parantamisesta Betesdan altaalla.
Kaikkien pääsiäisjuhlaa seuraavien sunnuntaipäivien evankeliumin parannuskertomukset liittyvät samaan teemaan.
Niin tänään halvaantuneen sunnuntaina kuin viikon kuluttua samarialaisnaisen sunnuntaina tai kahden viikon kuluttua sokeana syntyneen sunnuntaina Jeesus opettaa tämän: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (Mark. 2:27).
Johanneksen evankeliumissa olevat parannuskertomukset liittyvät koko Johanneksen evankeliumin ja pääsiäisajan johtaviin teemoihin, valoon ja elämään. Ne ovat apostoli ja evankelista Johannes Teologin evankeliumissa Jeesuksen julistamista arvoista keskeisimpiä.
Valo ja elämä. Niitä jokainen meistä arvostaa, erityisesti ne, jotka syystä tai toisesta eivät voi täysin niistä nauttia.
Kolmekymmentäkahdeksan vuotta sairastanut mies oli yksi valoa ja elämää kaipaava.
Evankeliumin halvaantunut on yksi meistä.
Myös me olemme olleet sielultamme tuonelan kahleissa, joista Jeesus meidät vapauttaa ja parantaa.
Tästä kertoo tämän päivän kanoni:
”Herran enkeli laskeutui ajoittain, kuohutti Lammasportin altaan vettä ja paransi yhden ihmisen, mutta Kristus pelastaa jumalallisen kasteen kautta ihmisten paljouden”.
Apostoli ja evankelista Johannes viittaa evankeliumin rinnalla myös lähetyskirjeessään ylösnousemukseen elämän valona: ”Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme” (1. Joh 1:1–3).
Pääsiäiskaudella luettavassa Johanneksen evankeliumissa ylösnousemuksen perusta on ilmaistu Jeesuksen ilmestymisenä elävänä opetuslapsilleen.
Tämä on koko kirkon uskon perusta: Jumalan kuolema ei ollut lopullinen vastaus. Sen toi vasta ylösnousemus.
25.4.2010