Olet täällä

Saarna 9. helluntainjälkeisenä sunnuntaina Lontsinniemen tsasounassa Lieksassa

Päivän ensimmäisessä evankeliumissa kuultiin kertomus siitä, miten Jeesus vetten päällä kävellen pelastaa hukkuvan Pietarin. Toinen päivän evankeliumeista on omistettu kuuden ensimmäisen kirkolliskokouksen isien muistolle.

Ensimmäinen päivän teksteistä (Matt. 14:22-34) on apostoli ja evankelista Matteuksen kuvaus Pietarin pelastamisesta. Jeesus oli ollut yksin vuorella rukoilemassa, mutta lähti vetten päällä kävellen myrskyyn joutuneiden opetuslastensa luokse. Pietari tahtoi kävellä Jeesuksen tavoin vetten päällä, mutta pelkäsi myrskyä ja alkoi vajota.

Tämä evankeliumin opetus kuullaan myös sunnuntain aamupalveluksen veisussa, jossa tarinan opetus kerrotaan näin: "Syntien pohjaton syvyys ympäröi minua, ja henkeni on nääntymäisillään. Mutta ojenna voimallinen käsivartesi ja pelasta minut, niin kuin pelastit Pietarin, oi Johdattaja".

Apostoli Pietari kuvaa kertomuksessa meitä kaikkia, jotka kamppailemme epäuskon ja syntiemme pohjattoman syvyyden uhkaamina. Pietarin tavoin saamme kuitenkin avun, kun Vapahtaja nostaa meidät voimallisille käsivarsilleen.

Päivän toisessa evankeliumissa (Joh. 17:1-13) kuultiin osa Jeesuksen jäähyväisrukouksesta. Vapahtaja selittää tuossa rukouksessa, miten hänen työnsä maan päällä tulee jatkumaan.

Kuullussa kertomuksessa on paljon symboliikkaa, jota ortodoksinen kirkko on myöhemmin käyttänyt monissa eri jumalanpalveluksen kohdissa.

Jeesus nosti rukoillessaan katseensa kohti taivasta. Samalla tavoin me nostamme katseemme kohti taivasta, kun siunaamme ehtoollislahjat.

Samalla tavoin kuin Jeesus toteutti Jumalan Isän tahdon, me olemme kutsuttuja jatkamaan Jeesuksen opetusta. "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi ja tietävät nyt, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on tullut sinulta."

Lainauksesta käy ilmi, miten ortodoksinen kirkko ymmärtää kirkkoisien merkityksen: he ovat niitä, joissa Jumalan kirkkaus on tullut julki ja jotka jatkavat Vapahtajan työtä maan päällä.

Teksti kertoo kahdella merkittävällä tavalla sen, miten Jeesus toivoo opetuslastensa jatkavan hänen työtään maailmassa. Heidän pitää pyrkiä olemaan yhtä kuten Jeesus ja Isä ovat yhtä.

Lopuksi Jeesus antaa vielä yhden tärkeän rohkaisun meille hänen opetuslapsilleen: olkaa ilon täyttämiä.

Siitä koko evankeliumi on saanut nimensä. Se on ilon sanomaa.

Aamen.

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi