Olet täällä

Saarna 25. helluntainjälkeisenä sunnuntaina Pyhäsalmessa

Tänään luetussa Luukkaan evankeliumissa kerrottiin rikkauden vaaroista (Luuk 18:18–27).

Myös apostolit Markus ja Matteus kertovat evankeliumeissaan saman tarinan (Mark. 10:17–31, Matt. 19:16–30.).

Voiko rikas pelastua? Korkeassa asemassa ollut rikas mies kysyy Jeesukselta, miten hän voisi periä iankaikkisen elämän. Mies on fariseus, joka kuvittelee, että täyttämällä muodollisesti kaikki kymmenen käskyä, hän on tehnyt jo kaiken.

Jeesus kuitenkin antaa miehelle viimeiseksi neuvon, joka osoittaa, että miehen elämää ei hallitse huoli Jumalan valtakunnan saavuttamisesta vaan omaisuus. Jeesuksen sanat kamelista ja neulansilmästä eivät ole symbolisia, vaan ne todella tarkoittavat sitä, että taivaaseen ei mennä maallisten rikkauksista saatujen ansioiden mukaan.

Tämän päivän evankeliumi päättyy Jeesuksen sanoihin "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle".

Evankeliumin opetus on yksinkertainen. Meille annettua elämää tulee käyttää hyödyllisesti. Kaikki maan päälle kerätty aine katoaa, mutta henki ja hengellinen pysyy.

Päivän epistolatekstissä (Ef. 5:8b–19) ohje taivaan valtakunnan perimiseksi annetaan meille vielä selvemmin: Eläkää valon lapsina!

Valon lapsena eläminen on elämistä tässä hetkessä aidosti ja rehellisesti, mikä on apostoli Paavalin mainitsemaa Jumalan tahdon etsimistä.

Tunnemme hyvin evankeliumista myös toisen rikkaan miehen, joka eli hetkessä ja käytti rikkautensa viisaasti. Hän oli Joosef Arimatialainen, joka uhrasi omaisuutensa Jeesuksen hautaamiseen.

Joosef ei pohtinut aineellisen hyvän ja henkisen välistä suhdetta, vaan asetti ensimmäisen palvelemaan jälkimmäistä. Hän käytti viisaasti sen hetken, joka merkitsi hänelle tietä taivaan valtakuntaan.

Tuon Joosef Arimatialaisen valinta on hyvä neuvo myös meille. Eläkäämme ikuisuutta ajatellen mutta tässä hetkessä. Käyttäkäämme hyväksi jokainen mahdollisuus lohduttaa tai tehdä hyvää lähimmäisellemme.

Näin opimme näkemään, miten jumalallinen rikkaus on sitä, joka tuottaa hedelmää sekä tässä ajassa että ikuisuudessa.

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi