Olet täällä

Saarna 12. helluntainjälkeisenä sunnuntaina Iisalmessa

Tänään luettiin Matteuksen evankeliumista kertomus rikkaan pelastumisesta (Matt. 19:16–26). Rikas mies kyseli Jeesukselta iankaikkisen elämän edellytyksiä. Hän oli mielestään noudattanut kaikkia Mooseksen käskyjä. Ne eivät riittäneet. Jeesus edellytti häneltä omaisuudesta luopumista.

Kysymys omasta mukavuudesta tai hankitun omaisuuden tuomasta riippumattomuudesta on säilynyt samanlaisena kautta ihmiskunnan historian.

Kenelle minun itseni, usein vielä raskaalla työllä, hankkima omaisuus kuuluu?

Miksi minun pitäisi luopua omastani?

Tämän päivän evankeliumissa oleva opetus maallisen hyvän jakamisesta siirtyi alkuseurakunnan perinteeksi. Nämä ihanteet on kuvattu Apostolien tekojen kirjan toisessa luvussa: ”Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi” (Ap.t. 2:42, 44–45).

Päivän evankeliumin opetus on siinä, että rikkautta ei saa käyttää vain omaksi hyväksi. Uskovien omaisuus on yhteistä, koska minä ja sinä olemme molemmat saman Kristuksen lapsia. Kuulemme tämän liturgiapalveluksen lopussa luettavassa rukouksessa, jossa kiitämme valkeuksien Isää, ”kaiken hyvän annin ja jokaisen täydellisen lahjan antajaa”.

Alkukirkon yhteisvastuun perinne on juurtunut ortodoksiseen kirkkoomme kaikkialla maailmassa. Siitä syystä kirkkojen yhteyteen ryhdyttiin rakentamaan heti vainojen päätyttyä hyväntekeväisyyslaitoksia: sairaaloita, kouluja sekä lasten- ja vanhainkoteja.

Yksi tällainen kirkko viettää tänään muistojuhlaa. Tänään 31. elokuuta vuonna 470 tuotiin Konstantinopolissa sijainneeseen kupariseppien eli Ksalkoprateian korttelin kirkkoon Jumalansynnyttäjän vyö. Tuon vuonna 450 Hagian Sofian lähelle rakennetun kirkon yhteydessä toimi myös orpokoti. Tällaisia kirkon yhteydessä toimivia sosiaalikeskuksia oli Konstantinopolissa satoja. Ja sieltä ne levisivät pohjoiseen, myös Suomen lähialueille.

Jeesuksen opetus omaisuuden hoidosta on mukana myös päivän epistolatekstissä (1. Kor. 15:1–11). Apostoli Paavali kehottaa ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä meitä pitämään kiinni evankeliumista: ”Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin”.

Evankeliumin opetus edellyttää meiltä uskollisuutta vain siihen tehtävään, joka meille on annettu. Päivän epistolan sanat olkoot tulevina vuosina tämänkin pyhän seurakunnan työnäky: ”Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä”.

Näin eläen voimme sanoa työn päättyessä saman minkä apostoli Paavali korintin kristityille: "Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä, en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani”.

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi