Olet täällä

Aamuhartaus YLE:n Radio Ykkösessä

Elämme pääsiäisviikkoa, jota ortodoksisessa kirkossa kutsutaan myös kirkkaaksi viikoksi. Tämä kirkkaan viikon keskiviikko on helluntaiviikon keskiviikon ohella toinen vuoden paastottomista keskiviikkopäivistä. Tämän päivän ohella koko kirkas viikko on omistettu ylösnousemusmysteerin ylistykseen.  

Pääsiäistapahtumaa kuvataan ortodoksisessa ikonografiassa kahdella eri ikonilla: toisessa kuvataan Kristuksen laskeutumista tuonelaan ja toisessa mirhantuojanaisia sekä apostoli Pietaria ja Paavalia tyhjän haudan edessä.

Evankeliumit eivät kerro mitään itse ylösnousemustapahtumasta, koska kukaan ei nähnyt Kristuksen ylösnousemista. Ikonit ovat uskollisia tapahtumien kuvaamiselle vain ja ainoastaan evankeliumin kertomusten pohjalta ja näin myös pääsiäisikoneissa keskitytään mirhantuojanaisten ihmettelyyn tyhjän haudan luona.

Jeesuksen äiti ja Magdalan Maria menivät haudalle varhain aamun hämärissä. Pelästyneet Mariat hakevat ikonin kuvauksessa tukea toinen toisestaan. He pitävät käsissään ruumiin voitelemista varten tarkoitettuja voiteita. Haudalla naisia vastassa oleva enkeli vakuuttaa heille, ettei naisilla ole mitään syytä pelätä.

Joissakin ikoneissa haudalla kuvataan yhden sijasta kahta enkeliä. 1400-luvulla eläneen kirkkoisä Gregorios Palamaksen mukaan nuo kaksi enkeliä ja kaksi Mariaa kuvaavat Vanhan ja Uuden testamentin kohtaamista. Näin Kristuksen hauta Getsemanessa on ikään kuin uusi liiton arkki.

Vanhan testamentin liiton arkki laintauluineen on vaihtunut uuden elämän lähteeksi.

Tyhjät käärinliinat haudalla kuvaavat ensimmäisen ihmisen paluuta paratiisiin. Ensimmäinen Aadam joutui lähtemään paratiisista vaatteet päällä. Nyt uusi Aadam eli Kristus lähti viemään ensimmäisen Aadamin takaisin paratiisiin ja paluu voidaan tehdä ilman häpeää, eli ilman vaatteita.

Myös me menemme kerran taivaaseen ylösnousemuksen kirkkauteen vain hyvien tekojemme kanssa, ilman tämän maailman tapoja, tottumuksia tai synnin vaatteita.

Ylösnousemusikonissa Kristuksen haudan vieressä näkyy tumma tuonela. Sinne Vapahtaja laskeutui suurena lauantaina etsimään kadonnutta lammasta – eli ihmiskuntaa.

Evankeliumissa kerrotaan, miten maa vavahteli kun mirhantuojanaiset menivät haudalle. Tuo vavahtelu johtui valon ja pimeän kohtaamisesta tuonelassa. Pimeys kauhistui kun valon ja kunnian Jumala laskeutui tuonelaan.

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi