Nuoret aikuiset ja perheet osaksi elävää kirkkoa

Alkuvuodesta julkaistut kirkon jäsentilastotiedot vuodesta 2010 kertovat aavisteltuja asioita.  Muuttoliike maaseutuseurakunnista suurempiin kaupunkeihin ja Etelä-Suomeen jatkui. Edeltäneiden viiden vuoden tapaan kirkkoon liittyi noin 900 uutta jäsentä. Kirkon jäsenyydestä luopui lähes 800 jäsentä, mikä on yli 100 jäsentä enemmän kuin kahtena edeltävä vuonna.

Kirkkomme jäsenmäärän kasvusuunta on viime vuosikymmeninä ollut nouseva. Kohtaamme kirkkona kuitenkin samoja haasteita kuin muut kirkot Pohjolassa ja länsimaissa. Uskonnollisuuden ja kristillisyyden merkitys ohentuu, eivätkä kirkon ja seurakuntayhteisön jäsenyys muodosta elämän pohjavirettä.

Ortodoksisena kirkkona emme ole uusien konstien kirkko, vaan luotamme siihen, että vuosisatojen kokemus elävästä uskosta ja hengellisestä elämästä ovat avainasioita kirkon jäsenyydessä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemme olisi kiinnostuneita jäsenistämme. Pikemminkin
tämä huomio siitä, että papistoamme tarvitaan entistä enemmän opetus- ja sielunhoitotehtävissä. Erityistä huomiota kirkossamme on kiinnitettävä nuorten aikuisten, perheiden ja maahanmuuttajien tilanteeseen.

Suurin eroajaryhmä kirkostamme on nuoret aikuiset, jotka aikuistumisen kynnyksellä kadottavat merkityksellisen yhteyden kirkkoon. Vaikka perheen, uskonnonopetuksen ja kotiseurakunnan kautta väljä suhde kirkkoon olisi syntynyt, se ohentuu ja katkeaa helposti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan siirtymisen, itsenäistymisen ja muiden nuoren aikuisen elämälle keskeisten asioiden vuoksi.

Nyt on löydettävä uudenlainen etsivä ote opiskelijoiden, nuorten aikuisten ja perheiden tavoittamiseksi. Ortodoksisten Opiskelijoiden Liitto on tehnyt vapaaehtoispohjalta nousevaa työtä opiskelijoiden ja nuorten aikuisten parissa ja toivon tämän jatkuvan. Tarvitaan kuitenkin suunnitelmallisempaa ja tiiviimpää yhteistyötä kirkon, seurakuntien ja vapaaehtoisten kesken erityisesti yliopistopaikkakunnilla.

Etsivää työtä on tehtävä myös maahanmuuttajien parissa, että he löytävät merkityksellisen ja kotoisan paikan osana kirkkoamme. Elävä yhteys opiskelijoihin, nuoriin aikuisiin, perheisiin ja maahanmuuttajiin voi syntyä vain kontaktien, kohtaamisen ja yhdessäolon kautta.