Olet täällä

Kaikki on täynnä valoa

Kaikki on täynnä valoa

Kun pääsiäispyhän aamu alkaa ja aamupalveluksen ristisaattoon lähdetään, meitä kutsutaan: "Tulkaa, ottakaa valo illattomasta valosta ja ylistäkää kuolleista ylösnoussutta Kristusta."

Tuohukset syttyvät, valo leviää, voittaa pimeyden, kirkko vaihtuu kirkkauteen. Sitä kirkkautta ylistävät enkelitkin taivaassa, Kristuksen ylösnousemuksen kirkkautta. Mekin tahdomme tulla otollisiksi liittymään heidän ylistykseensä.

Magdalan Marian ja toisen Marian ja Salomen kanssa teemme matkaa tyhjälle haudalle. Tämä on se päivä, jonka Herra teki. Psalmin säkeet kehottavat meitä iloitsemaan tänään ja riemuitsemaan. Johannes Damaskolaisen runo ohjaa ja kantaa meitä, nostaa maasta taivaaseen, kuolemasta elämään, veisatessamme tuon runon voittovirttä. Se kehottaa: "Puhdistakaamme tunteet, niin näemme Kristuksen".

Koko suuri pyhä sovintosunnuntaista palmusunnuntaihin ja siitä vielä viikko tähän aamuun on ollut myös sitä varten, puhdistautumistamme varten, valkeuteen pukeutuaksemme. Kun näin on, kun sydämessämme ja sielussamme on valkeus voittanut, näemme valon lähteen, Kristuksen, joka säteilee ylösnousemisensa lähestymätöntä valoa. Kuulemme myös hänen tervehdyksensä: Iloitkaa veisaten voittovirttä.

Tässä kaikessa ovat taivaat mukana, kaikki näkyvä ja näkymätön viettää juhlaa. Taivas ja maa ja alimmainen tuonelakin, kaikki ne ovat valon vallassa.

Kristuksessa rakkaat, toivon, että me kaikki voisimme tuntea viettäneemme kirkossamme paaston ajan niin, että se on ollut meille todellinen, henkilökohtainen ja hengellinen kokemus. Silloin uskon, että voimme elää suuren viikon Vapahtajamme vaiheissa aidon läsnäolon tunnossa jumalanpalvelustemme myötä.

Tämän jälkeen iloitsen siitä, että saamme jakaa ylösnousemusjuhlan ilomme veljiemme ja sisariemme kanssa ja julistaa ylösnoussutta Kristusta kodeissamme, seurakunnissamme, työpaikoillamme, kaikkialla.

Kutsun Teitä yhteiseen kokemiseen, pääsiäisjuhlaan, kirkkomme valoisaan kevääseen.

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi