Haastattelu: Tasa-arvoinen avioliitto ja ortodoksisuus

Tasa-arvoisen avioliittolain läpimeneminen aiheutti erovyöryn luterilaisessa kirkossa. Onko tämä näkynyt myös ortodoksisessa kirkossa ja osaatteko arvella miksi tai miksi ei?

- Ortodoksisesta kirkosta erosi eduskunnan käsittelyn aikana kymmeniä ihmisiä. Tavallisesti eronneiden määrät ovat samanpituisena ajanjaksona muutamissa. Kirkosta eronneet erehtyivät ehkä luulemaan, että eduskunnan äänestyksen tavoin ortodoksikristittyjenkin on valittava puolensa.

- Näinhän asia ei tietenkään ole. Ortodoksinen kirkko muodostaa käsityksensä parisuhteesta ja avioliitosta itsenäisesti.

Mediassa edustettuna ovat lähinnä luterilaisen kirkon reaktiot asiaan. Onko aihe herättänyt keskustelua myös ortodoksisen kirkon sisällä?

- Keskustelua on totta kai syntynyt. Monet ortodoksit ovat kuitenkin olleet varovaisia julkisissa kannanotoissaan, koska enemmistöstä poikkeavat pohdinnat leimataan helposti ”patavanhoillisuudeksi” tai ”ihmisoikeuksien vastaisiksi”.

- Minusta tuntuu, että ortodoksinen kirkko saa esimerkiksi luterilaiselta medialta myönteistä julkisuutta silloin, kun se myötäilee enemmistökirkon linjauksia.

Pystyisittekö tiivistämään kirkon kannan tasa-arvoiseen avioliittolakiin ja samaa sukupuolta oleviin pareihin?

- Kirkko ei kiellä rakkautta eikä vaadi kaikkia menemään avioliittoon. Avioliitto ortodoksisena sakramenttina on kuitenkin miehen ja naisen välinen liitto. Muut parisuhteet eivät.

Uskotteko kirkon kannan asiaan mahdollisesti kehittyvän tulevaisuudessa?

- Avioliittokäsitys on kehittynyt koko ajan kirkon historian aikana. Ortodoksisen avioliiton perusta on puolisoiden keskinäinen tasa-arvo ja autonomia.

- Kirkon avioliittokäsitys syntyi keskiajalla vastauksena olemassa oleviin yhteiskunnallisiin realiteetteihin, ei päinvastoin. Niin käy nytkin: kirkko adaptoituu tulevaisuudessa ihmiskäsityksensä pohjalta arviomaan rakkauden eri muotoja, parisuhteita sekä lasten oikeuksia ja avioliiton asemaa.

- Ortodoksisen ja myös katolisen kirkon sisällä tällaista pohdintaa käydään paljonkin. Esimerkiksi katolisen kirkon piispainkokous totesi lokakuussa, että kirkon on hyväksyttävä todellisuus, jossa iso osa ihmisistä elää muissa parisuhteissa kuin avioliitoissa. Kirkon käsitys parisuhteesta tai seksuaalisuudesta ei ole kiveen kirjoitettuja teesejä. Kaiken perustana on aina kristillinen antropologia.

Yliopistolehti Uljaan haastattelu 8. tammikuuta 2015