Haastattelu: "Ortodoksinen kirkko ei muutu"

1. Vuosikymmeniä valmisteltu Pyhä ja Suuri synodi päättyi Kreetalla sunnuntaina. Mikä voisi olla synodin maailmalle lähettämä tärkein viesti?

- Ortodoksinen kirkko ei muutu! Tämä tuntui olevan Synodin tärkein ja myös yksimielinen viesti maailmalle. Kirkko ei kilpaile trendien kanssa vaan pysyy uskollisena ortodoksisuudelle, joka on liturgiansa näköinen.

2. Maailman suurin ortodoksinen kirkko, Venäjän ortodoksinen kirkko ei osallistunut Kreetan synodiin. Mitä tämä merkitsee synodin onnistumisen ja merkityksen kannalta? Velvoittavatko synodin päätökset myös poissa olleita kirkkoja, Venäjää ja muita?

- Pyhän ja Suuren Synodin päätökset ovat sitovia kaikkialla ortodoksisessa maailmassa. Kreetalla Ekumeenisen patriarkaatin taholta asiaan vastattiin toteamalla, että maallisessakaan yhteydessä äänestämättä jättäminen ei vapauta kansalaista vaaleissa valittujen poliitikkojen päätöksistä.

3. Ukraina lienee yksi suuri syy Moskovan pois jäämiseen Kreetan synodista. Millä tavalla juuri Ukrainan sota ja Ukrainan kirkon jakautuminen vaikuttavat Moskovan patriarkaatin päätöksiin suhteessa ekumeeniseen patriarkaattiin?

- Kysymys autokefalista tai Ukraina yksittäisenä kirkkona ei ollut esillä Synodissa.

4. Minkälainen Moskovan ja Konstantinopolin välinen, ortodoksisen maailman sisäinen arvovaltataistelu ylipäätään kenties on meneillään?

5. Venäjän ortodoksinen kirkko on viestittänyt, että Kreetan synodi oli ”kokoontuminen, jonka olisi pitänyt olla pan-ortodoksinen neuvonpito”. Mikä synodin todellinen status tässä mielessä nyt on?

- Suomen arkkipiispa oli Synodissa Konstantinopolin patriarkaatin delegaattina. Tuen patriarkaattimme kantaa siitä, että Synodin asialista oli valmisteltu yhdessä ja koko kirkon parasta ajatellen. En halua nähdä Synodissa arvovaltataistelua. Kreetalta oli poissa 28 prosenttia paikalliskirkoista. Kokous oli Pyhä ja Suuri synodi kunnes toisin osoitetaan.

6. Synodin ensyklikassa todetaan, että ”Kirkon ulkopuolella ei ole ainoaan Pyhään johtavaa pyhittymistä”. Viitataanko tällä vain ortodoksisiin kirkkoihin, vai kristillisiin kirkkoihin ylipäätään?

- Synodi päätyi eksklusiiviseen kirkkonäkemykseen. Siinä kirkko ymmärretään ensisijaisesti dogmaattisten, kanonisten ja liturgisten periaatteiden kautta. Ekumeenisista yhteyksistä tunnettu inklusiivinen ekklesiologia ei herättänyt Synodissa suurta kiinnostusta.

7. Avioliitosta ja perheestä puhuessaan synodin dokumentit eivät salli ortodoksisten kirkkojen jäsenten solmivan saman sukupuolen parisuhteita tai avoliittoja. Koska näin kuitenkin tapahtuu esimerkiksi Suomessa, mikä tällaisten yksilöiden asema on suhteessa heidän kirkkoonsa? Voivatko he osallistua eukaristiaan, voivatko he tulla valituksi ortodoksisen kirkon työntekijöiksi ja luottamushenkilöiksi?

- Ortodoksinen avioliittokäsitys on yhteneväinen katolisen kirkon, juutalaisuuden ja islamin perhekeskeisen ajattelun kanssa. On täysin mahdotonta pohtia antropologiaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksista lähtien.

8. Jotakin muuta, mitä Kreetan synodiin liittyen voitaisiin pitää keskeisenä?

- Ortodoksinen kirkko on kokoontunut Synodiin ja tiedostaa tehtävänsä muuttuvassa maailmassa. Apostolisen kirkon on tarjottava ihmisille muutosturvaa.

Haastattelu Kotimaa-lehteen 30. kesäkuuta 2016