Haastattelu: "Kirkon avioliitto ei muutu"

Arkkipiispa Leo toteaa, että Eduskunnan päätös tasa-arvoisesta avioliitosta ei muuta Suomen ortodoksisen kirkon avioliittokäsitystä.

- Ortodoksinen avioliittokäsitys ei perustu sukupuolineutraaliuteen vaan juutalaisuudesta omaksuttuun käsitykseen elämän jatkamisesta miehelle ja naiselle annettuna mahdollisuutena ja velvollisuutena. Ortodoksinen vihkitoimitus on sisällöltään hedelmällisyyttä korostava miehen ja naisen välisen liiton kruunaaminen. Se on myös ortodoksisen kirkon avioliittotoimituksesta käyttämä termi. Sakramentaalinen avioliitto on ortodoksiselle kirkolle vain tätä.

Miten ortodoksinen kirkko suhtautuu siihen, jos maan avioliittolainsäädäntöä muutetaan?

- Vaikka kirkko pitää kiinni omasta avioliittokäsityksestään, se ei kiellä poliittisen vallankäytön legitimiteettiä. Tasa-arvon keskeinen mittari on luottamus siihen, että poliittinen ja uskonnollinen vaikuttaminen tapahtuvat omilla foorumeillaan. Tästä syystä kirkko ei lähtökohtaisesti vastusta sopimuksia, joita solmitaan muidenkin kuin kirkossa vihittyjen välille.

- Ortodoksinen kirkko ei kuitenkaan hyväksy poliittista avioliiton "objektisointia", johon protestanttisessa perinteessä ollaan valmiita. Kysymys on siitä, että yhteiskunta määrittää avioliiton ja kirkon tehtäväksi jäisi vain sen siunaaminen. Laillinen ja kirkollinen avioliitto ovat ortodoksisesta näkökulmasta kaksi eri asiaa. Kirkollinen avioliitto on heteroseksuaalinen, elinikäistä uskollisuutta ja toinen toisesta huolenpitoa korostava. Niin kutsutussa tasa-arvoisessa avioliittokäsityksessä nämä arvot eivät liene ensisijaisia.

Kuka voi ortodoksisessa kirkossa muuttaa avioliiton periaatteita?

- Kirkon opin ja kanonien tulkinnassa Suomen ortodoksinen kirkko on osa ortodoksista maailmaa. Myös ortodoksisen kirkon vanhoissa historiallisissa keskuksissa Balkanilla, Lähi-idässä tai Itä-Euroopassa pohditaan uusien moraalikäsitysten yhteensovittamista kirkon perinteen kanssa. Tämä tuli esille selvästi 12 ortodoksisen patriarkan ja kirkonjohtajan tapaamisen päätteeksi 9. maaliskuuta 2014 annetussa yhteisessä julkilausumassa: "Ilmaisemme aidon huolemme siitä kehityksestä, mikä väheksyy ja rapauttaa uskonnollisen perinteen, ihmisarvon, avioliiton ja ympäristön kunnioittamisen periaatteita".

- Ortodoksisen kirkon avioliittokäsitys saattaa tuntua tasa-arvoisesta avioliitosta kansalaisaloitteen tehneiden näkökulmasta vanhalta. Globaalista ortodoksisesta tai katolisen, islamilaisen ja buddhalaisen kulttuurin näkökulmasta avioliittoon liittyvä perhekeskeisyys on sivilisaatioiden perusta. Avioliitto ei ole ortodoksisen kirkon näkökulmasta siviilitoimitus, jonka kirkko virkansa puolesta siunaa tai sopimus, jonka sitoumukset voidaan purkaa.

Mitä seurauksia tasa-arvoisen avioliiton säätämisestä olisi?

- Jos lakialoite tasa-arvoisesta avioliitosta Suomessa hyväksytään, merkitsee se ortodoksisen kirkon kannalta sitä, että avioliitto ja kirkollinen vihkiminen erotetaan toisistaan. Avioliitot solmitaan maallisen lain mukaan maistraateissa. Kirkko tarjoaa kirkollisen vihkimisen sitä haluaville heteropareille.

- Ortodoksinen kirkko haluaa korostaa, että 1. maaliskuuta 2002 voimaan astunut parisuhdelaki täyttää edelleen hyvin tasa-arvon periaatteet. Avioliitto olisi säilytettävä vain miehen ja naisen välisen perhesuhteen ilmaisuna.

21.5.2014