Olet täällä

”Jumalan asuintemppeli"

”Ja katso, Herran enkeli ilmestyi sanoen: ’Anna, Anna, Herra on kuullut rukouksesi ja olet tuleva raskaaksi ja synnyttävä ja koko maailma on puhuva synnyttämästäsi’. "

Ja Anna sanoi: ’Herra, minun Jumalani elää! Jos synnytän pojan tai tytön, vien hänet lahjaksi Herralle, minun Jumalalleni, ja hän on palveleva Häntä kaikkina elinpäivinänsä”’…

”Ja Joakim sanoi: ’Viekäämme lapsi Herran temppeliin täyttääksemme sen lupauksen, jonka olemme tehneet, ettei Herra kääntyisi meitä vastaan ja lahjamme tulisi hylätyksi”’… ”Ja lapsukainen tuli kolmivuotiaaksi”…

”Ja he tekivät niin ja noustessaan Jerusalemin temppeliin pappi otti heidät vastaan ja suuteli häntä ja sanoi: ’Herra on tehnyt nimesi suureksi kaikissa sukupolvissa. Sinussa on Herra viimeisinä päivinä tuova julki lunastuksensa Israelin lapsille’” (Jaakobin protoevankeliumi IV, VII, suomentanut Johannes Seppälä, Ortokirja 1979).

Näin kuvataan Jaakobin protoevankeliumissa tänään vietettävän Kaikkeinpyhimmän Valtiattaremme Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian temppeliintuomisen juhlan, karjalaksi Veden'n'un, taustaa.

Matteuksen, Markuksen, Luukaksen tai Johanneksen evankeliumeissa ei ole kertomusta Neitsyt Marian lapsuudesta. Kirkko tuntee Marian lapsuuden Jaakobin protoevankeliumin kuvausten pohjalta, johon viittaavat tunnetut kirkon opettajat kuten Kleemens Aleksandrialainen, Justinos Marttyyri, Origenes ja Gregorios Nyssalainen.

Jaakobin, Tuomaan ja Nikodemuksen evankeliumit ja muut evankeliumeja täydentävät apostolisen ajan tekstit on kääntänyt suomeksi 1970-luvulla rovasti Johannes Seppälä (1944–2017). Hän siirtyi tuonilmaisiin runsas kolme kuukautta sitten 17. elokuuta. Olkoon hänen muistonsa ikuinen!  

Ortodoksinen kirkko viettää Marian temppeliintuomisen juhlaa adventin eli joulupaaston alussa. Tämä Filippuksen paasto alkoi kuusi päivää sitten 15. marraskuuta.

”Tänään Jumalan asuintemppeli Jumalansynnyttäjä tuodaan Herran temppeliin ja Sakarias ottaa hänet vastaan. Tänään kaikkein pyhin iloitsee, ja enkelien kuoro salaisesti riemuitsee. Heidän kanssaan viettäkäämme mekin tänään juhlaa ja huutakaamme Gabrielin sanoin: Iloitse, Armoitettu, laupeudessaan suuri Herra on Sinun kanssasi!”.

Näin lauletaan 600-luvulla kirjoitetussa tämän päivän ehtoopalveluksen stikiirassa.

Tämänpäiväinen Marian temppeliintuomisen juhla on ollut keskiajalta lähtien tunnettu niin kristikunnan idässä kuin lännessäkin.

Juhlan teema on Joakimin ja Annan kiitos tyttölapsen syntymästä ja lupaus hänen pyhittämisestä Jumalalle. Näin vanhemmat tuovat Marian kolmevuotiaana Jerusalemin temppeliin.

Tämän päivän juhlaveisussa, stikiirassa, meille annetaan kutsu tulla Marian tavoin ”Jumalan asuintemppeliksi”. Sana ”temppeli” ei merkitse ainoastaan kirkkorakennusta, vaan pyhitettyä, rajattua ja suojattua tilaa. Sitä merkitsee latinan templum, kreikan naos ja kirkkoslaavin hram.  

Tuo kutsu kuullaan myös Neitseen vastaanottaneen papin rukouksessa: ”Hänelle Sakarias ihmetellen huutaa: ”’Herran ovi, avaan Sinulle temppelin oven!’”

Juhlan hymnit puhuvat raamatullisia kielikuvia.

Apostoli Paavalin korinttilaiskirjeen mukaan jokainen meistä on kutsuttu kasvamaan Pyhän Hengen temppeliksi. ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1. Kor. 3:16). ”Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli?” (1. Kor. 6:19).

Näin myös Marian kantama Jumalihminen ja sen jälkeen jokainen Jumalan kuvaksi syntynyt ihminen on suurempi ja kalliimpi kuin Jerusalemin temppeli tai mikään muukaan rakennus.

”Tämä päivä on Jumalan hyvän tahdon julistus ja ihmisten pelastuksen ennustus: Herran temppelissä julkisesti Neitsyt ilmestyy ja kaikille Kristuksen edeltä ilmoittaa. Veisatkaamme siis hänelle suurella äänellä: Iloitse, Sinä, jonka kautta Luojan huolenpito toteutui.”

Iltahartaus Marian temppeliintuomisen juhlana 21. marraskuuta 2017 Yle Radio 1

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi