Olet täällä

Saarna Teofanian liturgiassa Savonlinnassa

Jumalan ilmestymisen eli teofanian juhlan evankeliumi (Matt. 3:13–17) on apostoli Matteuksen kuvaus Herramme Jeesuksen Kristuksen kasteesta Jordanilla.

Jeesuksen omien sanojen mukaan Hänen kasteensa tarkoituksena oli ”Jumalan vanhurskaan tahdon täyttäminen” (Matt. 3:15).

Tuo tahdon täyttäminen merkitsi sitä, että Jeesus ei tullut kasteessaan kumoamaan vaan vahvistamaan juutalaisen lain.

Jeesus vahvisti profeettojen ennustukset ihmisten keskuuteen tulleesta luvatusta Vapahtajasta

Kasteen jälkeen taivaasta kuulunut ääni "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt" (Matt 3:17) kertoo Messiaan tulevan kutsumuksen.

Jeesus kantaa Jumalan Isän valtaa ja voimaa, jotka kuitenkin ilmenevät toisella tavalla kuin tuon ajan juutalaisen maailman tuntema maallinen kuninkuus.

Näin Kristuksen kuninkuuden muoto kerrotaan profeetta Jesajan kirjassa: ”Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman, minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni olen laskenut hänen ylleen, hän tuo oikeuden kansojen keskuuteen. Ei hän huuda eikä melua, ei kuulu hänen äänensä kaduilla. Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden” (Jes. 42:1–3).

Tänään, Kristuksen kasteen juhlana, alkaa tuon Messiaan palvelevan kuninkuuden aika.

Päivän epistolatekstissä kuulimme, miten palvelevan kuninkuuden todistus ympärillämme näkyy.

Apostoli Paavalin lähetyskirjeessä Titukselle (Tit. 2: 11–14, 3:4–7) kerrotaan ”Jumalan armosta, joka kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden, maailmalliset himot ja elämään hillitysti ja oikeamielisesti”.

Paavalin ohje on tarkoitettu meille kristityille, jotka olemme maailmaan syntyneen ja Jordanilla kastetun Jumalan armon lapsia.

Apostoli jatkaa: ”Jumala on pessyt meidät puhtaiksi” (Tit. 3:5).

Tuo peseminen mainitaan myös kirjeessä efesolaisille ja sillä tarkoitetaan sitä kastetta, jolla sekä kirkko että sen jokainen jäsen palvelee lähimmäistään ”kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana” (Ef. 5:26).

Kristuksen kasteen armo ja Pyhän Hengen sinetti eivät tuo elämäämme pelkoa vaan varjelusta.

Armo ja valkeus ovat meille annettu puhtauden puku, joka on tarkoitettu kannettavaksi kunnialla.

Kuten juhlan veisussa meille kerrotaan, saamme sen avulla jumalallisen vapauden, jonka avulla saamme nähdä Kolminaisuuden ikuisen valkeuden.

"Meille ilmestynyt ja meidät pelastanut Kristus, meidän Jumalamme, kunnia olkoon Sinulle!"

6.1.2009

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi