Suuri viikko on alkanut

Kirkkovuosi | 06.04.2020
Golgata-ikoni Uspenskin katedraalissa

Tänä vuonna suuren viikon jumalanpalvelukset ovat kattavasti seurattavissa verkon välityksellä.

Palmusunnuntaita seuraavaa viikkoa kutsutaan ortodoksisessa kirkossa suureksi viikoksi. Kun suuren paaston aikana on keskitytty  katumukseen ja oman hengellisen elämän parantamiseen, suurella viikolla huomio siirtyy Kristuksen kärsimyksiin ja pelastustekoihin.

Vaikka emme voi kokoontua yhteen suuren viikon jumalanpalveluksiin, voimme seurata suuren viikon palveluksia ja tapahtumien kulkua seurakuntien verkkolähetysten kautta.

Suurella viikolla me valmistaudumme Ylkämme tulemiseen ja meitä kehotetaan valvomiseen:

Katso, Ylkä tulee puoliyössä, ja autuas on se palvelija, jonka hän valveilla löytää; vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis minun sieluni, ettet uneen valtaan vaipuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle Valtakuntaa suljetuksi; vaan herää ja huuda: Pyhä, Pyhä, Pyhä olet sinä Jumala; Jumalansynnyttäjän tähden armahda meitä!

Suuren maanantain ehtoopalveluksessa luettavassa evankeliumijaksoissa Jeesus puhuu opetuslapsille lopun ajoista ja aamupalveluksessa kuulemme, kuinka Jeesus kiroaa viikunapuun, josta ei löytynyt hedelmiä. Nämä ovat meille selkeitä varoituksen sanoja. Kristuksen kulkiessa kohti ristin kuolemaa myös tässä maailmassa elävä synti ja välinpitämättömyys tulee tuomituksi.

Suuren tiistain evankeliumissa meille kerrotaan viidestä viisaasta ja viidestä tyhmästä neitseestä. Ylkä tulee keskiyöllä ja häntä odottavat ovat vaipuneet uneen. Viisi viisasta oli varannut öljyä lamppuihinsa. Viisi tyhmää neitsyttä olivat olleet huolettomia ja eivätkä varautuneet – niin heidät suljettiin hääjuhlan ulkopuolelle.

Suurena keskiviikkona kuulemme kertomuksen naisesta, joka voiteli Jeesuksen jalat kallisarvoisella öljyllä ja sai opetuslapsilta moitteet siitä, ettei myynyt öljyä ja antanut siitä saatuja varoja köyhille. Samalla kuulemme, miten Juudas valmistautui pettämään Jeesuksen rahasta. Kuten pappismunkki Serafim Seppälä kirjassaan Tie ylösnousemukseen osoittaa, nuo kaksi tapahtumaa kuuluvat yhteen, sillä ne edustavat kahta vastakohtaista sisäisen elämän muotoa: ”Kun nainen ojensi hiuksensa pyyhkiäkseen Herran jalat, Juudas ojensi kätensä ottaakseen vastaan kolmekymmentä hopearahaa. Kun nainen iloitsi saadessaan vuodattaa ostamansa kallisarvoisen öljyn Herran päälle, Juudas sai mielihyvänsä myydessään sen, joka on kaiken arvon yläpuolella.

Suuren torstain tapahtumien keskipisteessä on Kristuksen viimeinen ateria yhdessä opetuslastensa kanssa. Silloin kirkko viettää ehtoollisen asettamisen muistoa. Aterian jälkeen Juudas kavaltaa Jeesuksen.

Suurena perjantaina muistellaan Kristuksen kärsimyksiä, kuolemaa ja hautaamista. Lauantain ehtoopalveluksen ja liturgian aikana kuullaan jo ensimmäinen viesti ylösnousemuksesta.

Kuva: Vladimir Sokratilin