Helsingin hiippakunnan tilat vihittiin käyttöön

Ajankohtaista | 02.09.2019

Arkkipiispa Leo vihmoi kanslian ja residenssin tilat pyhitetyllä vedellä 1.9. järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa.

Kutsuvieraita arkkipiispan pöydässä

Arkkipiispan istuimen siirryttyä Helsinkiin vuoden 2018 alussa myös Helsingin hiippakunnan kanslia siirtyi Kotikirkon kanssa saman katon alle, osoitteeseen Liisankatu 29.

Aluksi arkkipiispa Leo ja kanslian kolmihenkinen sihteeristö työskentelivät rakennuksen neljännessä kerroksessa kirkollishallituksen kokoustiloissa, mutta viime keväänä työntekijät saattoivat jo siirtyä kolmanteen kerrokseen sijoitettuihin uusiin kansliatiloihin. Työtä tehtiin pitkään puolivalmiissa tiloissa.

Kirkkovuoden alun lähestyessä kaikki oli viimein valmista. Sekä kolmannen kerroksen kansliatilat, residenssi ja neljännen kerroksen uuteen asuun puetut kokous-, edustus- ja työskentelytilat vihittiin käyttöön 1.9. järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa, johon kutsuttiin erilaisten kirkolle tärkeiden yhteistyökumppanien – esimerkiksi valtionhallinnon – edustajia.

Uuden alun päivä sopi tietysti erityisen hyvin tällaisen uuden alun ajankohdaksi. Ennen vedenpyhityksen toimittamista arkkipiispa Leo kertoi huomanneensa, että kyseessä oli myös henkilökohtainen vuosipäivä: 1.9.2019 tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun hän aloitti opintonsa Kuopion pappisseminaarissa.

Vedenpyhityksen jälkeen 30-henkinen vierasjoukko siirtyi yläkerran kokoustiloihin, joissa kuultiin talon historiaan ja nyt valmistuneeseen remonttiin liittyviä puheenvuoroja.

Aluksi Marianna Linckenberg–Gluschkoff kertoi Liisankadun ja Unioninkadun kulmaan sijoittuvan tontin historiasta, sillä nyt sijaitsevien talojen rakennushistoriasta ja siihen liittyvistä henkilöistä. Mielenkiintoiseen esitykseen sisältyi myös monille kirkonkin ihmisille uutta tietoa esimerkiksi Kotikirkon ikoneista ja talon myöhemmistä vaiheista remontteineen ja erilaisine käyttötarpeiden muutoksineen. Yhden talon tarina avasi monia kiehtovia näkökulmia koko ortodoksisen kirkon vaiheisiin 1900-luvulla.

Helsingin hiippakunnan aikoinaan Unioninkadun puolella sijainneissa tiloissa muutamaankin otteeseen sihteerinä työskennellyt museonjohtaja Teresa Töntsi iloitsi tilojen uudesta ilmeestä ja kertoi taiteilija Risto Vilhusen (alias Leonardo da Vilhu) mittavan, noin tuhat esinettä käsittävän lahjoituksen taustoista ja RIISAn yhteistyöstä osaa Vilhusen kokoelmasta hallinneen Vantaan kaupunginmuseon kanssa. Samalla kuultiin, että nyt RIISAn tiloihin siirrettyä kokoelmaa tullaan esittelemään tuonnempana RIISAssa avautuvassa Risto Vilhunen 75 vuotta –näyttelyssä.

Osa Vilhusen lahjoittamista ikoneista on sijoitettu arkkipiispan kansliaan ja Liisankadun ylimmän kerroksen kokoustiloihin. Kaikkien tilojen sisustussuunnittelusta vastannut kulttuurituottaja Liisa Heikkilä-Palo avasi omassa puheenvuorossaan tarkemmin nyt toteutetun uudistuksen vaiheita ja sisustuksessa tehtyjen ratkaisujen taustoja. Vanhan talon uudelleen esille päässeen kauniin arkkitehtuurin seuraksi sopivat entisöidyt huonekalut ovat nyt saaneet rinnalleen runsaasti viherkasveja ja tilojen toiminnallisuuden varmistavaa uutta esineistöä. Ikonitaiteen lisäksi tiloissa on nähtävillä myös puhuttelevaa nykytaidetta – esimerkiksi tekstiilitaiteilija Anita Raustin käsin painamia tekstiilejä.

Taiteilija Risto Vilhunen näki kokoelmaansa sisältyneet esineet nyt ensi kertaa niiden uudessa kodissa. Kyyneliin saakka liikuttuneena hän kertoi, miten oikealta ratkaisu tuntuu. ”Hienommin ei tämä asia olisi voinut mennä”, kommentoi Vilhunen kiitollisena.

Opetus- ja kulttuuriministeriön terveiset toi ylijohtaja Riitta Kaivosoja, joka piti tärkeänä sitä, että Suomen ortodoksinen kirkko on näin saanut entistä paremmat tilat tärkeiden yhteistyöverkostojen rakentamista ja myös kansallisesti merkittävien vieraiden vastaanottoa varten. Ylijohtaja ihaili tilojen uutta, arvokasta ja samalla lämmintä ilmettä. Hän kiinnitti huomionsa myös RIISAn ja Vantaan kaupunginmuseon onnistuneeseen yhteistyöhön, jonka hän näki merkittävänä esimerkkinä ministeriön toivelistalla jo pitkään olleesta museokentän entistä paremmasta kokoelmayhteistyöstä.

Tilaisuudessa saatiin nauttia myös musiikista. Viulisti Jaso Sasaki osoitti esiintymisensä päätteeksi arkkipiispa Leolle kutsun tulla tutustumaan omaan yksityiseen Petros Sasakin töiden kokoelmaansa.

Keskustelu kävi vilkkaana ja monet vieraista esittivät arkkipiispalle oman tervehdyksensä kevyen tarjoilun lomassa. Viihtyisä iltapäivä osoitti, että tilat muodostavat nyt varsin toimivan kokonaisuuden kirkon erilaisia yhteistyösuhteita ja niiden kehittämistä ajatellen.

Teksti: Maria Hattunen
Kuva: Jelisei Heikkilä