Munkkidiakoni Damaskinos vihitty suureen skeemaan

Ajankohtaista | 28.06.2018

Athosvuoren perinteessä suureen skeemaan eli munkkeuden korkeimpaan asteeseen vihitään pääsääntöisesti kaikki munkit, joskus jo nuoremmalla iällä.

Skeemamunkkidiakoni Damaskinos Ksenofontoslainen

Munkkidiakoni Damaskinos Ksenofontoslainen (maallikkonimeltään Jaakko Olkinuora) vihittiin lauantaina 16.6. suureen skeemaan Athosvuoren pyhittäjä Ksenofonin luostarissa. Vihkimisen toimitti luostarin johtaja, arkkimandriitta Aleksios. Vaikka suuren skeeman vihkimyksessä toisinaan vaihdetaan munkin nimi, säilyi isä Damaskinoksen nimi igumenin päätöksestä entisellään.

Vihkimyksen myötä isä Damaskinos vastaanotti alusviitan päällä pidettävän skeemavaatteen, joka kreikkalaisessa traditiossa kirjaillaan punaisella langalla ja jonka päällä pidetään monista risteistä koostuvaa polystaurion-naruvaatetta. Nämä kuvastavat oman ristin kantamista ja Kristuksen ikeen ylle ottamista.

Skeemavaatteeseen on kirjailtu kreikkalaiset kirjainlyhenteet, jotka tarkoittavat seuraavaa:

Jeesus Kristus voittaa.
Tätä skeemaa demonit pelkäävät.
Kristuksen valkeus säteilee kaikille.
Helenan löytö on juutalaisten häpeä.
Jumalan katseleminen on jumalallinen ihme.
Kristus lahjoittaa kristityille armon.
Elämän puu on munkin voima.
Pääkallonpaikasta on tullut paratiisi.
Aadam.

Lisäksi skeemavaatteen reunassa kulkee suuren lauantain liturgiassa laulettava veisu: "Vaietkoon jokainen ihmisen liha ja seiskoon pelvolla ja vavistuksella älköönkä mitään maallista itsessänsä ajatelko, sillä kuningasten Kuningas ja herrain Herra tulee teurastettavaksi ja annettavaksi uskovaisille ruoaksi. Hänen edessänsä käyvät enkelein joukot kaiken hallituksen ja valtojen kanssa, monisilmäiset kerubit ja kuusisiipiset serafit, peittäen kasvonsa ja huutaen virttä: Halleluja."

Athosvuoren perinteessä, venäläisestä traditiosta poiketen, suureen skeemaan eli munkkeuden korkeimpaan asteeseen vihitään pääsääntöisesti kaikki munkit, joskus jo nuoremmalla iällä. Tämä vastaa myös Bysantin keskiaikaisen luostariperinteen käytäntöä. Skeemamunkilla on muihin munkkeihin nähden laajempi rukoussääntö ja muutenkin ankarampi kilvoitteluelämä, mutta hän osallistuu tavalliseen tapaan myös luostarin kuuliaisuustehtäviin.

Suomen luostareissa kilvoittelee tällä hetkellä vain yksi suureen skeemaan vihitty luostarikilvoittelija, Lintulan luostarissa kilvoitteleva skeemanunna Melania (ent. nunna Taisia).

Pyhittäjä Nikodemos Athosvuorelainen (1749–1809), Filokalia-kirjakokoelman laatija, painotti suuren skeeman merkitystä ja kritisoi luostareita, jotka eivät antaneet munkeilleen tätä vihkimystä: suuri skeema lisää munkin velvollisuuksia, mutta myös suo hänelle rikkaana Jumalan armoa. Siksi kirkkoisät, esimerkiksi pyhittäjä Theodoros Studionlainen (759–826), nimittävätkin suurta skeemaa ”toiseksi kasteeksi”, jossa vihittävän kaikki synnit annetaan anteeksi.

Skeemamunkkidiakoni Damaskinos jatkaa luostarikilvoituksen ohella edelleen työtään systemaattisen teologian ja patristiikan yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopiston teologian osastolla.

Igumeni Aleksioksen pitämä puhe munkkidiakoni Damaskinoksen vihkimyksen edellä:

Herra varjelee sinut kaikelta pahalta, Herra suojelee sielusi. Kun tulet tai menet, Herra varjelee sinua nyt ja aina” (Ps. 120:7-8 LXX).

Nyt, kun astut pyhällä uskalluksella tähän enkelien elämäntapaan sekä omistaudut täydellisesti Valtiaalle Kristukselle ja Hänen Kirkollensa, julistan sinulle varmuudella, siunattu lapseni, nämä profeetalliset sanat, jotka edellä lausuin. Käy tähän uskon hyppyyn, joka ei ole tyhjän päälle jättäytymistä, vaan turvautumista jumalalliseen kaitselmukseen, joka on kaikkialla ja suo uskoville lahjoja. Apunasi on tämä usko ja vakaa varmuus siitä, että Herra on oleva valistuksesi ja Vapahtajasi, että Hän on elämäsi ja palvelutehtäväsi turva.

Tämä suuri ja kirkas päivä, jolloin omistaudut Kristukselle ja astut luostarielämän täydellisyyteen, ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin vapaaehtoista jättäytymistä jumalallisen neuvonpidon kaittavaksi katumuksessa ja mielenmuutoksessa sekä jälleen yhtä mahdollisuutta ylistää ja kiittää Kolminaista Jumalaa, joka on kylvänyt sisääsi pyhän kutsumuksen kumartaa ja ylistää Hänen kaikkein ylistetyintä Nimeään, ja tehdä lakkaamatta työtä nöyryydessä ja kuuliaisuudessa Hänen jumalallisten ja pyhien käskyjensä mukaan. Näen sydämesi polvistuneena jumalallisen suuruuden edessä sekä suuresti riemuitsen ja iloitsen pyhän aikomuksesi tähden, koska asetat kaiken toivosi Herraan Jumalaan. Tunnet hyvin sen varmuuden, jonka jumalallinen armo suo kaikille, jotka luottavat siihen uskolla ja omistautumisella.

Herra varjelee sinut kaikelta pahalta!

Tämä Pyhän Hengen lähettämä varmistus vahvistaa meidän tahtoamme ja todistaa, että Jumalassa tulemme voimakkaiksi ja että Hän hävittää meidän vihollisemme. Siten kuljet iloiten kohti tätä vapaaehtoisen marttyyrikilvoituksen elämää, koska olet löytänyt kallisarvoisen helmen ja irtisanoudut kaikista maailman iloista voittaaksesi itsellesi Kristuksen. Sinut istutetaan tähän jumalisen Georgioksen pyhään pihaan ikivihreäksi puuksi, jotta sinusta tulisi runsashedelmäinen oliivipuu Herrasi huoneessa ja jotta veljiesi ja kaikkien uskovien sielut – mutta myös oma enkelien kaltainen sielusi – löytäisivät levon.

Siksi katumusluostarissasi tapahtuu tänään ihmeitä ja hämmästeltäviä asioita esikoispoikien Kirkon, koko rakkaan veljestösi ja läsnäolevan kansan edessä, sillä pyhässä luostarissamme tänään tapahtuvaa asiaa voi luonnehtia vain ihmeeksi. Tämä on Korkeimman oikean käden aikaansaama muutos: kuinka nuori ihminen, jolla on maailmallista viisautta, on löytänyt tiensä pohjoisesta Suomesta alastomana ja paljasjalkaisena, pukeutuneena Jumalan kutomaan nöyryyden viittaan, tänne meidän ja pyhän uhrialttarin eteen anomaan Jumalalta lapseksiottamista ja lohdutusta?

Enkelit, koko pyhittäjien ja vanhurskaiden kuoro sekä heidän kanssaan Taivaita Avarampi, pyhän paikkamme Valtiatar ja kaikkien uskovien Äiti, ovat näkymättömästi läsnä ja iloitsevat kanssamme sekä siunaavat tulosi luostarielämään. Sinuakin ylistetään särkynein sydämin ja nöyryydessä, ja sinä kirkastut Pyhän Hengen armon kautta, oi rakkain lapseni, koska saat toisen kasteesi.

Tämä Athosvuoren luostariyhteisö, johon olet halajamisella rakastunut, on Kristuksen Kirkon kerskaus, ja sitä pidetään paikkana, joka synnyttää pyhiä. Munkkia kutsutaan Herran uhrialttariksi – uhrialttariksi, jolla ja jolta kannetaan puhtaita rukouksia Jumalalle. Luostarielämää pidetään myös hyvettä rakastavien sielujen vaatteena: Jumalan tahrattomia palvelijoita pidetään ikivihreinä kukkina ja Jumalan arvokkaina aarteina.

”Vaietkoon jokainen ihmisen liha” tämän pyhän salaisuuden edessä. Tämä hetki on sinulle ainutlaatuinen. Taivasten valtakunta – paratiisin portti, suljettu puutarha – avautuu pelastusta ja lepoa varten, ja sinua kutsutaan käymään tähän pyhään maahan: paikkaan, jossa itse Jumala käyskentelee. Jumala on valaissut sinut, ja olet seurannut mitä parhainta, Jumalalle mieluisaa tietä. Niinpä sinut lasketaan mukaan Ainaisen Neitseen rakkaiden lasten kuoroon, koska olet saanut runsaasti Jumalanäidin apua.

Kaikkein autuain Jumalansynnyttäjä kutsuu sinua henkilökohtaisella, kunnioittavalla kutsulla tähän pyhään toimitukseensa. Luovuta itsesi hänelle kuuliaisuudessa, rakkaudessa, uskossa, kärsivällisyydessä ja Hänen Poikansa pyhässä palveluksessa. Varjele tätä kutsumusta kuin silmäterääsi. Alista himojen kiihkot jumalalliselle tahdolle, sillä sinunkin sielusi on löytänyt Herran läheltä taivaallisia rikkauksia ja pyhiä armolahjoja, jotka houkuttelivat sinut Hänen luokseen. Nämä rikastuttavat sinut ikuisilla aarteilla, joita kukaan ei voi ottaa sinulta pois. Tiedä, että tästä lähtien Herra on lähelläsi ja ilma, jota hengität, on sisälläsi suloista ja ilahduttaa sydäntä, kuten Hän itse sanoo: ”Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan … ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni” (2. Kor. 6:16, 18).

Jumalallisen rakkauden voittamana, helluntain tulta loimuten, katumuskyyneleiden murtamana, puhtauden ja nöyryyden puvun koristamana, kuuliaisuuden ja rukouksen voiman varustamana tule nyt ottamaan yllesi Jumalan valtakunnan ies, jota on hyvä kantaa, ja kuorma, joka on kevyt. Kulje tällä pyhällä tiellä suuren hiljaisuuden vallitessa, lakkaamattomassa rukouksessa, vilpittömässä uskossa ja rakkaudessa, sydämen yksinkertaisuudessa, todellisessa katumuksessa, sydämen nöyryydessä ja  periksiantamattomassa kärsivällisyydessä sekä kiellä oma tahtosi, jotta eläisit todeksi tätä lausetta: ”Puhu, Herra, palvelijasi kuulee” (1. Sam. 3:9). Varo turhamaisia ajatuksia ja ylimielisyyden sumua, jotka hukuttavat sielun eksytyksen syövereihin. Askeesin jumalallinen valo, synnintunnustuksen hedelmä ja kuuliaisuuden vakuutus vapauttavat sinut vihollisen kätketyiltä ansoilta.

Hengellisenä isänäsi näen elämässäsi tapahtuneet Jumalan suurteot, mutta myös tunnen hyvyyttä vihaavan kiusaajan toiminnan. Siksi pyydän sinua, lapseni: vartioi itseäsi ja suojele sieluasi Kointähden tottelemattomuudelta, tuomitsemisen virralta ja omavaltaiselta käytökseltä, jotka turmelevat neitsyyden kauneuden. Vaali pahuudettomuuden ja rakkauden armoa sekä kärsivällisyyden täydellisyyttä, jotta saisit Jumalan valittujen osan, tästä hetkestä taivasten valtakuntaan saakka.

Tule Herrasi iloon riemuiten ja kiittäen Jumalaa ja ota vastaan katumuksen ja rakkauden kautta kaikkein pyhimmän Hengen siunaus, joka uudistaa elämämme ja tulvii päällemme jumalallista valoa, jotta eläisit hengessä ja totuudessa kaikkina päivinä ja saavuttaisit jumalallisen määränpääsi työn täyttymyksen, kaikkien pyhien ja Valtiattaremme Jumalansynnyttäjän, Ainaisen Neitseen Marian rukousten tähden. Aamen.

Teksti ja puheen käännös: Munkkidiakoni Damaskinos Ksenofontosalainen
Kuva: Pyhittäjä Ksenofonin luostari. Kuvassa oikealla igumeni Aleksios, keskellä munkkidiakoni Damaskinos Ksenofontoslainen ja vasemmalla Pantokratorin luostarin igumeni Gabriel.