Uusia ratkaisuja seurakunta-arkeen

Ajankohtaista | 05.10.2017

Jumalanpalveluskalenteri voi päivittyä suoraan kännykkäkalenteriin, tuohukset voi maksaa pankkikortilla ja seurakunnan kanssa voi asioida chatin kautta.

Kahden euron kolikko

Kirkon jäsenyys ei ole asiakkuutta, mutta seurakuntien on nykyisin pohdittava omien toimintatapojensa kehittämistä myös palvelunäkökulmasta.

Yksi avainkysymys liittyy tiedottamiseen. Miten ajantasainen tieto seurakunnassa toimitettavista jumalanpalveluksista ja seurakunnan muusta toiminnasta saadaan sekä seurakunnan jäsenten että ortodoksisesta kirkosta kiinnostuneiden ulottuville?

Muutamia vuosia sitten vain muutamat ortodoksiset seurakunnat olivat aktiivisia Facebookissa. Nyt lähes kaikki seurakunnat käyttävät sitä aktiivisesti. Myös Suomen ortodoksinen kirkko ylläpitää omia sivuja Facebookissa (kts. Ortodoksit Suomessa ja Православные в Финляндии + Ortodoksit Suomessa). Nopeana, helppokäyttöisenä ja kaikille avoimena sovelluksena Facebook sopiikin erinomaisesti sekä kirkon, seurakuntien että erilaisten toimintapiirien juoksevaan tiedotukseen – vaikka useammalla kielellä.

Kaikki kirkon jäsenet tai kirkosta kiinnostuneet eivät kuitenkaan käytä sosiaalista mediaa. Kaikilla ei ole myöskään aikaa tai motivaatiota etsiä esimerkiksi jumalanpalvelustietoja seurakunnan nettisivuilta tai lehdistä. Miten varmistaa, että oikea ja ajantasainen tieto seurakunnan ydintoiminnasta tavoittaa myös heidät?

Ilomantsin seurakunnassa lisättiin seurakunnan sivuille sähköinen jumalanpalveluskalenteri. Google kalenterin pohjalle tehdyn kalenterin tiedot voi tilata omaan kännykkään, jolloin tiedot tulevista palveluksista päivittyvät automaattisesti puhelimen kalenterisovellukseen.

Jatkossa olisi hyvä pohtia enemmänkin puhelimen ja muiden mobiililaitteiden hyödyntämistä kirkon työssä. Seurakuntien nettisivujen uudistuksissa on otettu viime vuosina hienosti huomioon, että sivuja luetaan yhä enemmän mobiililaitteilla. Seuraava looginen askel olisi tuottaa näillä laitteilla käytettäviä sovelluksia. Mitä jos kännykästä löytyisi jatkossa esimerkiksi Ortodoksisten nuorten liitto ry:n julkaisema Ortodoksinen hartauskirja helppokäyttöisenä sähköisenä julkaisuna?

Puhelinta käytetään nykyisin yhä useammin myös maksuvälineenä. Mobiilimaksamiseen on tarjolla jo useita vaihtoehtoja, mutta ne soveltuvat heikosti seurakuntatoimintaan. Seurakuntien olisi kuitenkin hyvä tiedostaa, että käteisen rahan käyttö vähenee koko ajan. Maksutapahtumista suurin osa tehdään kortilla ja siksi myös käteisnostot ovat vähentyneet huomattavasti. Jos ihmiset eivät käytä käteistä enää juuri missään, sitä on vaikea muistaa järjestää kukkaroon kirkkoon menoa varten.

Lintulan tuohustehtaalla on huomattu, että tuohusten vuosittainen kulutus on laskussa. On todennäköistä, että käteisrahan katoaminen on yksi tämän kehityksen syistä.

Korttimaksamiseenkin löytyy nykyisin useita vaihtoehtoja. Tällä hetkellä korttimaksu on käytössä Uspenskin katedraalissa ja Tampereen seurakunnan pääpyhäkössä, Pyhän Aleksanteri Nevskin ja pyhän Nikolaoksen kirkossa. Molemmissa käy paljon väkeä ja myynnissä on tuohusten lisäksi myös ikoneita ja muuta kirkollista esineistöä, joten ratkaisuksi on valikoitunut perinteinen korttimaksupääte. Tämä voi olla kuitenkin liian kallis ratkaisu pieniin pyhäköihin. Niiden kohdalla voi toimia parhaiten helposti työntekijöiden mukana kulkeva korttimaksulaite, joihin voi nykyisin törmätä esimerkiksi myyjäisissä.

Seurakuntien on hyvä pohtia enemmän myös yleiseen tavoitettavuuteen liittyviä kysymyksiä. Monet asuvat kaukana seurakunnan keskuspaikasta ja tapaavat seurakunnan henkilöstöä kasvokkain vain harvoin. Miten seurakunta voi madaltaa seurakuntalaisten kynnystä ottaa yhteyttä seurakuntaan? Miten on huolehdittu opetuksen ja neuvonnan saatavuudesta?

Helsingin seurakunta avasi lokakuun alussa verkkosivuilleen chat-kanavan, jolla tavoittaa seurakunnan asiakaspalvelijat arkisin kello 914. Muina aikoina palvelun kautta voi jättää sähköpostiosoitteen sekä yhteydenottopyynnön, jolloin viesti ohjautuu asiakaspalvelun sähköpostiin.

Suojattu kahdenvälinen kanava on nykyaikainen vaihtoehto seurakunnan kanssa asiointiin. Monille se voi olla myös puhelin- tai sähköpostiasiointia mieluisampi vaihtoehto. Chat toimii sekä pöytäkoneilla että mobiililaitteilla.

Suomen ortodoksisen kirkon sivustolla (www.ort.fi) on yhteydenottolomake, jonka kautta tulee viestejä päivittäin. Yleisimpiä aiheita ovat kirkkoon liittymiseen tai kirkkoon palaamiseen liittyvät kysymykset. Toistaiseksi näihin on vastattu sähköpostitse, mutta chatin liittäminen myös kirkon sivuille on suunnitelmissa.

Teksti: Maria Hattunen