Arkkipiispa Leo: ”Viestintä on kirkon ydintoimintaa”

Ajankohtaista | 28.01.2014

Kirkon viestinnän merkitystä ja tulevaisuutta pohdittiin viestinnän johtoryhmän tapaamisessa 27.1.

– Viestinnässä on kyse kirkon ydintoiminnasta. Evankeliumin julistaminenhan on viestintää. Elämme ajassa, jossa kirkon viestinnällä on yhä merkittävämpi tehtävä ja siksi tarvitsemme lisää resursseja viestintään. Palvelukeskukseen tarvitaan viestintäjohtaja, joka tehtävä vielä toistaiseksi on täyttämättä, muistutti Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo.
Kirkon viestintää ohjaava johtoryhmä kokoontui Kirkon palvelukeskuksessa Kuopiossa 27.1. Kokoontumisen tarkoituksena oli arvioida kirkon viestinnän nykytilaa, resurssien riittävyyttä ja suunnitella tulevaa.
Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo ja sen jäseninä ovat Kirkon palvelukeskuksen johtaja Sirpa Koriala, arkkipiispan teologisen sihteerin sijainen ja viestintäkoordinaattori Soili Penttonen, osa-aikaiset tiedottajat Tuukka Rantanen ja Vlada Wahlstén sekä kaksi kutsuttua asiantuntijaa: Rakennusliiton viestintäpäällikkö Heikki Korhonen sekä Savon Sanomien toimituspäällikkö Mauri Liukkonen. Paikalla oli myös kirkon portaalin kehitys- ja toimintavastaava Juhana Sirén.
Tällä hetkellä kirkon viestintää koordinoi arkkipiispan teologinen sihteeri, jonka apuna toimii kaksi osa-aikaista tiedottajaa Helsingin ja Joensuun seurakunnista.  Järjestely on väliaikainen ja sen toimivuutta arvioidaan alkuvuoden aikana. Pysyvä ratkaisu viestinnän toteuttamiselle pyritään löytämään kevään aikana.
Keskustelussa todettiin, että kirkon viestinnässä on monia kehittämistarpeita. Prosesseja pitää nopeuttaa ja kehittää. Toisaalta kirkon viestintää ja sen kanavia ei välttämättä tunneta seurakunnissa riittävällä tavalla. Yhteyttä ja yhteistyötä pitää kehittää, sillä viestintä on yhteinen tehtävämme.
Viestinnän moniammattilainen Heikki Korhonen muistutti, että tiedotus toimii resurssit huomioon ottaen hyvin.
– Prosessi on liikkeessä. Kaikki viestinnän johtoryhmässä haluavat kirkon parasta ja ovat avoimia muutoksille. Tämä on hyvä asia.
Seurakuntalaisille viestinnässä tapahtuvat muutokset näkyvät välillisesti. Seuraavaksi päivitetään kirkon viestintästrategia, jolla linjataan viestinnän painopiste- ja kehitysalueita. Tarkoituksena on myös toteuttaa internetsivujen kävijäkysely, jonka välityksellä sivuston käyttäjät voivat lähettää toivomuksena ja kehitysideansa suoraan sivujen tekijöille.
 
28.1.2014