Seurakunnanvaltuuston pöytäkirja 9.1.2022

JOENSUUN ORTODOKSINEN SEURAKUNTA PÖYTÄKIRJA 1/2022     

Seurakunnanvaltuuston ensimmäinen ylimääräinen kokous

Aika  9. tammikuuta 2022 klo 14 – 14.23

Paikka Joensuun ort. seurakuntasali, Kirkkokatu 32, Joensuu / TEAMS

Läsnä  Matti Tolvanen, pj., Veli Jeskanen, 1. vpj. (TEAMS), Kirsi Jaskanen, 2. vpj. (TEAMS), Matti Jeskanen (TEAMS), Merja Kuukkanen (TEAMS), Maire Kärkkäinen (TEAMS), Seija Mantsinen (TEAMS), Timo Nykänen (TEAMS), Annakaisa Onatsu (TEAMS), Sakari Petsalo (TEAMS), Oiva Puruskainen (TEAMS), Olavi Reittu (TEAMS), Kirsi Ryynänen (TEAMS), Eija Räsänen (TEAMS), Sirkka Vepsä (TEAMS), Kirsi Vuomajoki (TEAMS),

Poissa Tuomas Järvelin, kirkkoherra, Svetlana Loginova, Petri Nykänen, Virpi Sidoroff, Markku Ylönen, Jouni Ratilainen

Muut kutsutut  Ioannis Lampropoulos, kirkkoherran ts., sihteeri

1 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus, työjärjestyksen hyväksyminen

OrtL:n 52 §:n mukaan seurakunnan toimielin on päätösvaltainen, kun läsnä on enemmän kuin puolet jäsenistä.

ESITYS: Kokous kutsu on toimitettu 22.12.2021. Kokous todetaan laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Asialista hyväksytään työjärjestykseksi.

PÄÄTÖS: Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Asialista hyväksyttiin työjärjestykseksi.

2 § Kokouksen pöytäkirjan tarkastajat ja ääntenlaskijat

OrtKj:n 91 § mukaan valtuuston pöytäkirjan tarkastaa kaksi valtuuston valitsemaa tarkastajaa 7 päivän kuluessa kokouksen päättymisestä.

ESITYS: Valitaan kokoukselle kaksi pöytäkirjan tarkastajaa,                          jotka toimivat ääntenlaskijoina.

PÄÄTÖS: Pöytäkirjantarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valittiin yksimielisesti Oiva Puruskainen ja Maire Kärkkäinen.

3 § Lausuntopyyntö Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 1. vaiheen kaavaehdotuksesta

Kiinteistölautakunnan kokous 4 / 2021 6.9.2021 34 §
Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 on 1. vaiheessa, jonka aikana maakuntakaavaluonnokseen arvomerkittyjen kiinteistöjen omistajat voivat esittää lausunnon omien kiinteistöjensä osalta. Kaavaluonnokseen on esitetty kahdeksaa Joensuun ortodoksisen seurakunnan kiinteistöä merkinnällä maakunnallisesti arvokas. Nämä kiinteistöt ovat:

Keväällä Pohjois-Karjalan maakuntaliitto oli antanut toukokuun aikaa lausunnolle, johon liittyvä lausuntopyyntö ei ole koskaan tullut seurakunnalle. Lieksassa järjestettiin maakuntakaavaan liittyen kuulemistilausuus, johon seurakunnalle tuli kaksi kutsua, molemmat väärillä nimillä tai osoitteilla. Kuulemistilaisuuteen osallistuivat kirkkoherra Tuomas Järvelin, valtuuston vp Veli Jeskanen ja kiinteistölautakunnan jäsen Rauno Lasanen.

Rauno Lasanen on selvittänyt maakuntakaavan merkitystä. Maakuntakaavan ohjaavuus määritellään Maankäyttö- ja rakennuslaissa 5.2.1999 / 132. ”Lain tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Tavoitteena on myös turvata jokaisen osallistumismahdollisuus asioiden valmisteluun, suunnittelun laatu ja vuorovaikutteisuus, asiantuntemuksen monipuolisuus sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä olevissa asioissa.” Lain 32 §: ”Maakuntakaavan hyväksyy maakuntaliiton ylin päättävä elin. Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavaa ja asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessa alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta otettava maakuntakaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista. Maakuntakaava ei ole oikeusvaikutteisen yleiskaavan eikä asemakaavan alueella voimassa muutoin kuin 1. momentissa tarkoitetun kaavojen muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.”

Seurakunnan näkökulmasta katsoen:

Kaavamerkintä MAKM voi muodostua rasitteeksi niiden kiinteistöjen osalta, joiden tulevaisuus on epävarma tai joiden ylläpitämisestä ollaan mahdollisesti luopumassa.

Kuulemistilaisuudessa sovittiin, että seurakuntamme antaa lausunnon maakuntaliitolle lokakuun loppuun mennessä. Lausunnossa esitämme perusteet, jos jokin kiinteistö pitäisi mielestämme poistaa maakunnallisesti merkittävien rakennusten listalta. Perusteluna voi olla esimerkiksi kunto, jota ei kannata peruskorjata tai poistaminen käytöstä nyt tai tulevaisuudessa. Vaikuttavaa voi olla myös, jos ylläpito johtaa kohtuuttomaan rasitteeseen väestökadon kehittyessä.

ESITYS: Rauno Lasanen, Veli Jeskanen, Tuomas Järvelin ja Ioannis Lampropoulos valmistelevat maakuntaliitolle lausunnon, jonka kiinteistölautakunta esittää neuvostolle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. Kirkkoherra toimittaa maakuntaliitolle seurakunnan omistamien kohteiden oikeat nimet ja ilmoittaa, että lausunto toimitetaan liitolle 9.11. pidetyn seurakunnanvaltuuston kokouksen jälkeen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Seurakunnanneuvoston kokous 10 / 2021 12.10.2021 129 §
Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Rauno Lasanen, Veli Jeskanen ja Ioannis Lampropoulos ovat valmistelleet seurakunnanneuvostolle lausunnon maakuntakaavaan 2040. OrtKj 87 § mukaan seurakunnanvaltuuston tehtävä on päättää muista seurakunnan asioista, jollei niitä ole säädetty tai määrätty seurakunnanneuvoston tai vaalilautakunnan päätettäviksi.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää liitteenä olevan lausunnon seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. (Liite 3)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

Seurakunnanvaltuuston kokous 6 / 2021 9.11.2021 67 §.
ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää (12.10.2021, 129§) liitteenä olevan lausunnon seurakunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. (Liite 4)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Seurakunnanvaltuuston kokous 6 / 2021 9.11.2021 162 §.

Pohjois-Karjalan maakuntakaava on edennyt 1. vaiheeseen. Seurakunnanvaltuusto hyväksyi marraskuun kokouksessaan lausunnon (Liite), joka toimitettiin maakuntaliitolle, ja joka vaikutti maakuntakaavaan seuraavasti:

Lausuntoa on pyydetty 2.1.2022 mennessä. Kirkkoherra Tuomas Järvelin, seurakunnanvaltuuston puheenjohtaja Matti Tolvanen ja seurakunnanneuvoston jäsen Esko Torssonen tapasivat maakuntajohtaja Markus Hirvosen 16.11.2021. Tapaamisessa ilmeni, että museovirasto voi käyttää ma/km merkintää valitusperusteena, jos jokin toimi uhkaa arvomerkittyjä kohteita.

ESITYS: Kirkkoherra esittää, että seurakunnanneuvosto valtuuttaa kiinteistötyöryhmän (Ioannis Lampropoulos, Veli Jeskanen, Rauno Lasanen ja Roope Nieminen tekemään lausunnon maakuntakaavan 1. vaiheeseen. Lausunnossa:

  1. kiitetään edellisen lausunnon huomioimisesta
  2. Pyydetään selvitystä mikä on ”Arkkitehtuurin moderneja piirteitä Pohjois-Karjalassa” luettelon tarkoitus
  3. Pyydetään selvitystä, mikä on ma/km merkinnän oikeusvaikutus museoviraston tehdessä valituksen, jos seurakunta päättää tulevaisuudessa luopua jostakin merkinnän saaneesta rakennuksesta
  4. Todetaan, että jos ma/km merkintä sitoo seurakuntaa, seurakunta esittää merkinnät poistettavaksi kaikista kohteista, jotka eivät ole lain mukaan museokohteita.

PÄÄTÖS: Valtuutetaan kirkkoherra ja kiinteistötyöryhmä valmistelemaan lausunto seurakunnanneuvostolle, joka vie lausunnon valtuuston vahvistettavaksi. Seurakunnan ensisijainen tavoite on poistaa MA/KM merkinnät kiinteistöistä. Kirkkoherra pyytää lisäaikaa lausunnon valmisteluun.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: kiinteistötyöryhmä

Seurakunnanneuvoston kokous 21.12.2021, 170 §

Kirkkoherra valmisteli lausunnon yhdessä kiinteistötyöryhmän kanssa.

Kiinteistötyöryhmä keskusteli asiasta maakuntaliiton ympäristöasiatuntija Jukka Nykäsen kanssa. Liite 1 lausunto.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto keskustelee lausunnosta ja lähettää sen seurakunnanvaltuustolle käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi.

PÄÄTÖS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi Liitteen 1 a mukaisen lausunnon.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi Liitteen 1 a mukaisen lausunnon.(Liite 1)

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

4 § Lieksan kiinteistöjen investoinnit

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 47§

Seurakunta teetti kuntoarvion Lieksan seurakuntasalista ja virastopappilasta elokuussa 2021. Kuntoarvion pohjalta

seurakunnanvaltuusto hyväksyi investointisuunnitelman (Liite 2), jossa on varattu määrärahat Lieksan virastopappilan, Profeetta Elian kirkon ja seurakuntasalin investointeihin vuodelle 2022. Seurakunnanvaltuuston päätöksellä seurakunta järjesti lokakuussa 2021 Lieksassa kuulemistilaisuuden. Kuulemistilaisuudessa esiteltiin Lieksan kiinteistötilanne ja keskusteltiin alueen tulevaisuudesta. Lieksan jäsenistö esitti, että heillä on tulevaisuudessa käytössään pyhäkkö ja kokoontumistila. Lieksan jäsenet esittivät, ettei Elian kirkon sisämaalausta tarvitse tehdä.

Kiinteistölautakunta on keskustellut kuntoarvioiden sisällöstä 6.9.2021 36 § ja teki tarvittavat esitykset seurakunnanneuvostolle jatkotoimista.

ESITYS: Kuntoarvioissa esitetyt investoinnit ovat laajat.

Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että vaikka seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman, joka sisältää Lieksan alueen investoinnit, ettei niitä toteuteta tulevana vuonna tarvittavien selvitysten vuoksi. Selvitysten tavoite on kiinteistöjen laaja tutkimus ja seurakunnan keskustelu kiinteistöjen omistuksesta tulevaisuudessa. Seurakunnan tulee käyttää resursseja perustellusti. Selvitysten jälkeen seurakunnanvaltuusto päättää, mitkä kiinteistöt säilytetään Lieksan alueella. Investointien tekemisestä päätetään kiinteistölinjauksen jälkeen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 48§

Seurakunta järjesti seurakunnanvaltuuston päätöksen mukaisesti Lieksassa kuulemistilaisuuden. Lieksan jäsenistö esitti, että alueella tarvitaan pyhäkkö ja kokoontumistila. Kokoontumistilana seurakuntalaiset esittivät voimakkaasti, että kokoontumistilana on oltava Lieksan seurakuntasali virastopappilan tilalta. Elokuussa 2021 virastopappilasta tehtiin kuntoarvio. Kuntoarviossa (Liite 3) ilmenee Lieksan virastopappilan tarvittavat välittömät korjaukset. Kiinteistöä rasittaa kirkon ja virastopappilan yhteinen lämmitysjärjestelmä ja sähköpääkeskus, jotka sijaitsevat virastopappilan kellaritiloissa. Jos seurakunta päättää luopua virastopappilarakennuksesta, ongelmaksi muodostuu yhteinen lämmitysjärjestelmä ja sähköpääkeskus.

Seurakunta teetättää jatkoselvitys virastopappilan ja kirkon sähkö- ja lämmitysjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Selvitys on päätöksenteon tueksi sekä investointien että kiinteistölinjausten osalta.

ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että ensivuodelle Lieksan kiinteistöjen korjauksiin varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Seurakunta pyytää tarjouksen selvityksestä Lieksan virastopappilan ja Elian kirkon lämmitys- ja sähköjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto.

Kiinteistölautakunnan kokous, 30.11.2021 49§

Seurakunta järjesti seurakunnanvaltuuston päätöksen mukaisesti Lieksassa kuulemistilaisuuden. Lieksan jäsenistö esitti, että alueella tarvitaan pyhäkkö ja kokoontumistila. Kokoontumistilana seurakuntalaiset esittivät voimakkaasti, että kokoontumistilana on oltava Lieksan seurakuntasali. Seurakunta teetti elokuussa 2021 seurakuntasalin kuntoarvion (Liite 4). Seurakuntasaliin kohdistuu kuntoarviossa useita korjausaiheita. Koska seurakunta joutuu tekemään laajoja päätöksiä investoinneista, investointeja ei kannata toteuttaa ennen laajaa kuntotutkimusta.

Kiinteistölautakunta on keskustellut kuntoarvioiden sisällöstä 6.9.2021 36 § ja päätti tilata sähkökeskuksen lämpökuvauksen ja sähkölaitteistojen määräaikaistarkastuksen. Laajasta kuntotutkimuksesta ei ole tehty päätöstä.

ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että Lieksan kiinteistöjen korjauksiin ensivuodelle varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Teetetään Lieksan seurakuntasalista laaja kuntotutkimus. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Seurakunnanneuvosto

Seurakunnanneuvoston kokous 21.12.2021, 173§

Lieksan Kuntoarvioissa esitetyt investoinnit ovat laajat. Kiinteistölautakunta (30.11.2021 47 §) esittää seurakunnanneuvostolle, että vaikka seurakunnanvaltuusto on hyväksynyt investointisuunnitelman, joka sisältää Lieksan alueen investoinnit, ettei niitä toteuteta tulevana vuonna tarvittavien selvitysten vuoksi. Selvitysten tavoite on kiinteistöjen laaja tutkimus ja seurakunnan keskustelu kiinteistöjen omistuksesta tulevaisuudessa. Seurakunnan tulee käyttää resursseja perustellusti. Selvitysten jälkeen seurakunnanvaltuusto päättää, mitkä kiinteistöt säilytetään Lieksan alueella. Investointien tekemisestä päätetään kiinteistölinjauksen jälkeen.

Kiinteistölautakunta (30.11.2021 48 § – 49 §) esittää seurakunnanneuvostolle, että ensivuodelle Lieksan kiinteistöjen korjauksiin varattuja määrärahoja käytetään jatkoselvitysten tekemiseen. Seurakunta pyytää tarjouksen selvityksestä Lieksan virastopappilan ja Elian kirkon lämmitys- ja sähköjärjestelmän uudelleen järjestämiseksi. Kiinteistölautakunta valtuutetaan valmistelemaan jatkoselvitysten tekeminen.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle

  1. että Lieksan kaikki vuodelle 2022 investoinnit siirretään eteenpäin lisäselvitystä varten. Lieksan kiinteistöihin ei investoida ennen kuin selvityksen ovat valmiina ja käsiteltyinä seurakunnan hallinnossa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: Kiinteistölautakunta ja kiinteistötyöryhmä

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten: seurakunnanneuvosto, kiinteistölautakunta, taloustoimisto, talous ja kiinteistövastaava työntekijä.

5 § Muut asiat        

ESITYS:Käsitellään mahdollisesti muita esille tulevia asioita.

PÄÄTÖS: Ei ole muita asioita.

6 § Ilmoitusasiat

ESITYS:Merkitään tiedoksi seuraavat asiakirjat ja asiat.

Asia 1: Seurakunnan työntekijät kanttori Valeria Ratilainen on valittu Jyväskylän seurakunnan kanttoritoimeen ja pappi Joonas Ratilainen on valittu Jyväskylän seurakunnan papin toimeen.

Asia 2: Rovasti Jyrki Penttonen hoitaa papin sijaisuutta ajalle 1.1.2022–31.5.2022.

7 § Seuraava kokous

Seuraava kokous ilmoitetaan erillisellä kutsulla.

8 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.23.

Matti Tolvanen, puheenjohtaja / Ioannis Lampropoulos, sihteeri

Olemme tarkastaneet pöytäkirjan ja todenneet sen kokouksen kulun mukaiseksi.

Joensuussa 9.1.2022

Oiva Puruskainen, pöytäkirjan tarkastaja / Maire Kärkkäinen, pöytäkirjan tarkastaja

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea siihen oikaisua Suomen ortodoksiselta kirkollishallitukselta kirjallisella oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

– oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja kotikunta

– postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa

– päätös, johon haetaan oikaisua

– miltä kohdin päätökseen haetaan oikaisua ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

– perusteet, joilla oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös ei ole tarkoituksenmukainen, ainoastaan seurakunnanvaltuuston ja luostarin johtokunnan kirkollishallitukselle alistettavasta päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, taikka jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, on oikaisuvaatimuksessa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Suomen ortodoksiselle kirkollishallitukselle oikaisuvaatimusajan kuluessa henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse taikka telekopiona tai sähköpostina. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Postitse lähetetty oikaisuvaatimus katsotaan annetuksi sinä päivänä, jona oikaisuvaatimuksen sisältävä postilähetys tai ilmoitus lähetyksen saapumisesta postin osoite-toimipaikkaan on annettu kirkollishallitukselle. Asiakirjaan, joka postitse tai lähetin välityksellä lähetetään kirkollishallitukselle, on lähettäjän selvästi merkittävä nimensä, ammattinsa, asuinpaikkansa ja postiosoitteensa.

Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Suomen ortodoksisen kirkollishallituksen postiosoite on Karjalankatu 1, 70110 Kuopio ja käyntiosoite Karjalankatu 1, Kuopio. Kirkollishallituksen kanslian aukioloaika on ma – pe 9.00 – 15.00. Kirkollishallituksen sähköpostiosoite on kirkollishallitus@ort.fi

Tämä pöytäkirja on asetettu nähtäväksi maanantaina 10.1.2022. Tämän seurakunnan seurakuntaneuvoston kokousta koskeva oikaisuvaatimus on tehtävä siten, että se on perillä kirkollishallituksessa viimeistään maanantaina 24.1.2022.

Kirkollishallituksen yhteystiedot:

Suomen ortodoksinen kirkollishallitus, Karjalakatu 1, 70110 Kuopio

e-mail: kirkollishallitus@ort.fi