Seurakunnanvaltuuston pöytäkirja 14.11.2022

JOENSUUN ORTODOKSINEN SEURAKUNTA PÖYTÄKIRJA 6/2022    

Seurakunnanvaltuuston toinen sääntömääräinen kokous

Aika 14. marraskuuta 2022 klo 17 – 18.59

Paikka Joensuun ortodoksinen seurakuntasali, Kirkkokatu 32, Joensuu / TEAMS

Läsnä Matti Tolvanen, pj., Veli Jeskanen, 1. vpj., Tuomas Järvelin, kirkkoherra, Matti Jeskanen, Merja Kuukkanen, Maire Kärkkäinen, Svetlana Loginova (TEAMS) klo 17.18-, Seija Mantsinen, Timo Nykänen, Sakari Petsalo, Oiva Puruskainen, Jouni Ratilainen, Olavi Reittu (TEAMS), Eija Räsänen (TEAMS) klo 17.12-, Sirkka Vepsä, Kirsi Vuomajoki (TEAMS), Markku Ylönen (TEAMS)

 Poissa Petri Nykänen, Annakaisa Onatsu, Virpi Sidoroff, Kirsi Ryynänen, Kirsi Jaskanen, 2. vpj.

Muut kutsutut Ioannis Lampropoulos, sihteeri

50 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus, työjärjestyksen hyväksyminen

OrtL:n 52 §:n mukaan seurakunnan toimielin on päätösvaltainen, kun läsnä on enemmän kuin puolet jäsenistä.

ESITYS: Kokouskutsu on toimitettu 17.10.2022. Kokous todetaan laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Asialista hyväksytään työjärjestykseksi.

PÄÄTÖS: Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Asialista hyväksyttiin työjärjestykseksi.

51 § Kokouksen pöytäkirjan tarkastajat ja ääntenlaskijat

OrtKj:n 91 § mukaan valtuuston pöytäkirjan tarkastaa kaksi valtuuston valitsemaa tarkastajaa 7 päivän kuluessa kokouksen päättymisestä.

ESITYS: Valitaan kokoukselle kaksi pöytäkirjan tarkastajaa, jotka toimivat ääntenlaskijoina.

PÄÄTÖS: Pöytäkirjantarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valittiin yksimielisesti Jouni Ratilainen ja Sakari Petsalo.

52 § Lieksan kiinteistöasioiden käsittely

Seurakunnan kiinteistölautakunnan kokous 4 / 2021 6.9.2021 35 §.

Joensuun ortodoksinen seurakunta on kilpailuttanut Lieksan seurakuntasalin ja virastopappilan rakennusten kuntoarvio, joka sisältää myös korjausten kustannusarviot. Kiinteistölautakunta valitsi (14.6.2021, 25 § kuntoarvioiden tekijäksi Rakennustoimisto Protiimi oy.

Rakennustoimisto toimitti kuntoarviot (Liitteet 3 ja 4) seurakunnalle 24.8. Kuntoarviot sisältävät laajan kuvauksen rakennusten kunnosta sekä korjaustoimenpiteistä ja kustannuksista.

Kiinteistölautakunnan asettama kiinteistötyöryhmä keskusteli kuntoarvioiden sisällöstä.
ESITYS: Kiinteistölautakunta keskustelee kuntoarvioiden sisällöstä sekä tekee tarvittavat esitykset seurakunnanneuvostolle ja valtuustolle.

Seurakunta tilaa seurakuntasalin sähkökeskuksen lämpökuvauksen ja sähkölaitteistojen määräaikaistarkastuksen.

Seurakunta tilaa pappila-virastotalon sähkökeskuksen lämpökuvauksen, sähkölaitteistojen määräaikaistarkastuksen ja öljypolttimenhuollon ja tarkastuksen ja LJH:n palokatkojen tekemisen.

Vuodelle 2021 oli varattu kustannuspaikalle 433 Lieksan virasto-pappila 20 000 euroa pesutilojen uusimiseen. Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että edellä oleviin töihin käytetään ko. määrärahaa.

Lähetetään avustushakemus kirkollishallitukselle ja anotaan määrärahaa kuntoarvioiden kustannuksiin.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Tiedoksi: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Seurakunnanneuvoston kokous 9 / 2021 22.9.2021 111 §.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto päättää, että Lieksan seurakuntasalin ja pappila-virastotalon sähkökeskusten lämpökuvaukseen ja määräaikaistarkastukseen sekä pappila-virastotalon käytetään kustannuspaikan 433 pesutilojen uusimiseen varattua määrärahaa tililtä 4350. Kirkkoherra on toimittanut avustushakemuksen kirkollishallitukselle kuntoarvioiden kustannuksiin.
Lieksan investointitarpeet edellyttävät laajaa keskustelua Lieksan kiinteistömassasta. Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että Lieksan seurakunnan jäsenille järjestetään kuulemistilaisuus. (Liitteet 2 ja 3)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto, Ioannis Lampropoulos ja Leena Ursinius.

Seurakunnanvaltuuston kokous, 5.10.2021 35§
Kiinteistölautakunnan valmisteleman viisivuotisen investointisuunnitelman mukaan (vv. 2022–2026) keskeisemmät investoinnit ovat Elian kirkon ulko- ja sisämaalaukset, Lieksan kirkko sisämaalaus (Liite 1). Seurakunta rahoittaa investoinnit säästöillä ja vieraalla pääomalla. Seurakunnan tiedossa olevat ja arvioidut tulevat investointitarpeet vuosille 2022 – 2026 ovat noin 800 000 €.

Joensuun ortodoksisen seurakunnan vuoden 2022 investoinnit ovat 372 000 €. Vuoden 2023 investoinnit ovat 307 000 € ja vuoden 2024 140 000 €. Investoinnit edellyttävät laajaa keskustelua seurakunnan kiinteistömassasta ja investointikulujen vaikutuksesta seurakunnan toimintaan. Investointikulut eivät sisällä Joensuun ortodoksisen hautausmaan investointeja eivätkä hautausmaan tietojärjestelmän kuluja.
ESITYS: Seurakunnanneuvosto (22.9.2021, 111§) esittää että Lieksan alueen jäsenille järjestetään kuulemistilaisuus Lieksan alueen kiinteistötilanteesta.
Lieksan kiinteistöjen kuntoarviot (Liite 2 ja 3)
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan. Kuulemistilaisuus järjestetään ma 25.10. klo 18.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi:
Lieksan aluetoiminta, Lieksan työntekijät, kirkkoherra Tuomas Järvelin ja talousvastaava Ioannis Lampropoulos

Seurakunnanneuvoston kokous, 12.10.2021, 26.10.2021, 149 §
Seurakunnanvaltuuston päätöksen mukaan (5.10.2021, 53 §) seurakunta järjesti Lieksan seurakuntalaisille kuulemistilaisuuden alueen kiinteistötilanteesta. Kuulemistilaisuuteen osallistui kirkkoherra Tuomas Järvelin, talous- ja kiinteistövastaava Ioannis Lampropoulos, alueen työntekijät Stefan Holm ja Paula Löfgren, kiinteistölautakunnan puheenjohtaja Merja Kuukkanen ja kiinteistölautakunnan jäsen Rauno Lasanen.
Kuulemistilaisuudessa esitetiin alueen jäsenmäärän ja toimintakulujen kehitysennusteet sekä alueen kiinteistöjen korjaustarpeet ja ylläpitokulut. Tilaisuudessa seurakuntalaiset toivat esille toiveen, että seurankuntatoimintaa varten Lieksassa tarvitaan kirkko ja kokoontumistila. Pappila-virastotalon omistaminen ei herättänyt suuria tunteita, kun taas seurakuntasali nivoutuu monen ihmisen henkilö- ja sukuhistoriaan. Pappila-virastotalon osalta todettiin sen kytkeytyminen samaan lämmitys- ja sähköjärjestelmään Profeetta Elian kirkon kanssa.
Seurakuntalaiset eivät odota suuria remontteja, vaan ajatuksena on rakennusten ylläpitäminen kohtuullisessa kunnossa pienillä välttämättömillä korjauksilla. Lieksan kirkon sisämaalauksen tarve kyseenalaistettiin vahvasti.
ESITYS: Vuodelle 2022 suunnitellut korjaustarpeet jäädytetään vuodella lisäselvityksiä varten. Seurakunta tekee kuulemistilaisuuden esille kommenttien pohjalta vaihtoehtolaskelmat. Seurakunta tilaa kaksi selvitystä: 1. kirkon lämmityksen ja sähkön järjestäminen, 2. seurakuntasalista tehdään mahdollisimman laaja kuntotutkimus.
PÄÄTÖS: Asia annetaan kiinteistölautakunnalle valmisteltavaksi.

Kiinteistölautakunnan kokous, 8.2.2022, 5§ Kiinteistötyöryhmä valmisteli hankinnan tarjouspyynnön (Liite 2). Tarjouspyyntö lähettiin seuraaville toimijoille: Karrak Oy, Insinööritoimisto 2K Oy, Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy, Polygon, Rakennuttajatoimisto Protiimi Oy, Rak Systems Oy.

Seurakunta lähetti tarjoajille lisäselvityksen tarjouspyynnöstä 25.1.2022. (Liite 3)

Tarjousten jättöpäivä oli 1.2.2022 klo 14. Tarjoukset avattiin ke 2.2.2022 (avauspöytäkirja liite 4).

Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta (Liite 5).

Tarjoukset jättivät Insinööritoimisto 2K Oy, Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy ja Raksystems Insinööritoimisto Oy. Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia eivätkä ne ylitä kansallista kilpailutuskynnystä.

ESITYS: Tarjousten perustella valitaan Lieksan seurakuntasalin ja virastotalon kuntotutkimukset tekijäksi Raksystems Insinööritoimisto Oy. Tarjous on hinnaltaan halvin ( 11 346 € alv.24%).

Hankintaoikaisu on asianosaisen esitettävä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelystä tehdystä ratkaisusta.

Päätös annetaan tiedoksi käyttäen tarjoajan ilmoittamaa sähköistä yhteistietoa. Käytettäessä sähköistä yhteystietoa tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa sitten, että viesti voidaan käsitellä.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 15 (14+1) päivän kuluttua siitä, kun valituksi tullut tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja hakemusosoituksen tiedoksi.

Konsulttisopimus allekirjoitetaan oikaisuvaatimuksen päättymisen jälkeen. Valtuutetaan kirkkoherran allekirjoittamaan sopimusta.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Tarjoajille

Kiinteistölautakunnan kokous 6.9.2022 29 §

Raksystems lähetti Lieksan kiinteistöjen kuntotutkimukset seurakuntaan 4.6. Kiinteistötyöryhmä kokoontuu keskustelemaan kuntotutkimusten tuloksista 13.7. Kokoukseen osallistui kirkkoherra Tuomas Järvelin, kiinteistötyöryhmän jäsenet Veli Jeskanen, Rauno Lasanen ja Ioannis Lampropoulos. Raksystems edusti Markus Otronen

Lieksan virasto-pappilan yhteenveto tutkimustuloksista:

Tutkimusten perusteella puurakenteisissa ulkoseinissä todettiin paikallisia kosteus ja mikrobivaurioita.

Ikkunan alapuolella seinärakenteen sisällä kosteusjälkiä. Lämmöneristeessä todettiin selvää mikrobikasvua.(Kosteus on päässyt rakenteen sisään todennäköisesti ikkunan vesipellin epätiiviistä liitoksesta ja vaurioittanut lämmöneristeitä ikkunan alla.)

Päätyyn tehdyssä avauksessa ei havaittu vaurioita eikä todettu mikrobikasvua näytteessä.

Ala- ja välipohjan rakenteissa todettiin kosteus- ja mikrobivaurioita. Ulkoseinälinjaa läheltä otetuissa näytteissä todettiin selvää mikrobikasvua molemmissa näytteissä.

Ala- ja välipohjana olevan betonilaatan kautta rakenteeseen muodostuu kylmäsilta.

Ulkoseinän ja ala-/välipohjan liittymissä todettiin epätiiveyksiä, joiden kautta epäpuhtauksien kulkeutuminen huoneilmaan on mahdollista.

Kellarikerroksen alapohjana kaksoislaattarakenne, eristeenä toja-levy. Ko. rakenne on kosteustekninen riskirakenne.

Alapohjan eristetilasta mitattiin tutkimushetkellä RH 94 %, eristetila on kostea. Näytteitä ei otettu.

Riskiä lisää toimimaton salaojajärjestelmä (kosteusjälkiä kellarin seinillä).

Yläpohjassa ei havaittu akuuttia korjaustarvetta.

Yläpohjassa ei ollut aistittavissa poikkeavaa hajua.

Aistinvaraisesti arvioituna yläpohja tuulettuu hyvin, vaikka julkisivuverhous ulottuu kattoruoteisiin asti

Yläpohjan lattialaidoituksessa on monin paikoin havaittavissa kosteusjälkiä, jotka ovat peräisin vesikaton ja läpivientien vuodoista. Laudoituksen alapuolella puurakenteissa tai lämmöneristeissä ei havaittu kosteuteen viittaavia jälkiä tai vaurioita.

Toimenpide-esitys:

Puurakenteinen ulkoseinä:

Ikkunan alapuolisten, vaurioituneiden lämmöneristeiden poistaminen ja korvaaminen uusilla eristeillä. Korjaustarpeen selvitys myös muiden ikkunoiden osalle.

Ikkunan vesipellitysten liitosten tiivistäminen esimerkiksi käyttöön soveltuvalla liimatiivistemassalla.

Ala- ja välipohja:

Rakenteen korjaaminen kosteus- ja lämpöteknisesti toimivaksi rakenteeksi erillisen suunnitelman mukaan (kylmäsilta). Ulkoseinän liittymäkohdassa todettiin selkeitä epätiiveyskohtia.

Ala- ja välipohjan vaurioituneiden mineraalivillaeristeiden poistaminen ja korvaaminen ulkoseinän vierustalta, jäljelle jäävien rakenteiden puhdistaminen.

Kellarikerros:

Maanvastaisen seinärakenteen korjaaminen kosteus- ja lämpöteknisesti toimivaksi rakenteeksi (vaurioituneiden lämmöneristeiden uusiminen). Korjaukset melko työläät ja kustannukset nousevat korkeaksi. Vaihtoehtona seinän tiivistyskorjaukset erillisen suunnitelman mukaisesti.

Kellarikerroksen maanvastaisella kaksoislaatalla samat toimenpidevaihtoehdot.

Vesikaton ja läpivientien tiiveyden varmistaminen.

Salaojajärjestelmän uusiminen. Havaintojen perusteella salaojajärjestelmä ei toimi kunnolla. (kosteushavainnot maanvastaisilla seinillä). 2021 suoritetussa kuntoarviossa todettu liitoskaivoon tulevan hiekkaa salaojista. Järjestelmän tekninen käyttöikä ylittynyt

Lieksan seurakuntasalin yhteenveto tutkimustuloksista:

Tutkimusten perusteella hirsirakenteisen ulkoseinän alaosissa todettiin laajoja kosteus- ja lahovaurioita.

Vaurioita todettiin ryömintätilasta sekä alapohjan rakenneavausten kautta.

Lahovaurioita todettiin ulkoseinän kahdessa alimmassa hirsikerrassa (alapohjan eristetilan kohdalla sekä ryömintätilassa).

Ryömintätilassa lahovaurioita todettiin paikoin myös alapohjan kannatin hirsissä.

Vauriot tapahtuneet pitkällä aikavälillä alapohjan ja ryömintätilan puutteellisen kosteusteknisen toiminnan johdosta.

Alapohjan eristeenä olevassa mineraalivillassa todettiin selvä mikrobikasvu materiaalissa.

Ulkokautta tehdyissä rakenneavauksissa merkittäviä vaurioita ei havaittu. Hirren ulkopinnassa tai keskiosissa ei havaittu pehmentymistä tai lahovaurioita.

Akuuttia korjaustarvetta yläpohjassa ei havaittu.

Yläpohjan lämmöneristeenä on käytetty muha-eristettä, joka luonnostaan sisältää mikrobeja.

Rakennusajankohdalle tyypillisesti yläpohjan ilmansulkurakenteessa on epätiiveyksiä, joiden kautta epäpuhtauksien kulkeutuminen huoneilmaan on mahdollista.

Mahdollisen peruskorjauksen yhteydessä yläpohjan orgaanisten eristeiden poistamista ja ilmansulkurakenteen tiivistämistä suositellaan, samassa yhteydessä yläpohjan vinon osan tuuletus tulee varmistaa.

Mikäli lämmöneristeitä ei ole uusittu aiemmin tapahtuneen kattovuodon kohdalla, eristeiden paikallista uusimista suositellaan.

Toimenpide-ehdotukset

Kahden alimman hirsikerran lahovaurioiden poistaminen esimerkiksi kengitysmenetelmällä.

Alapohjarakenteen korjaaminen kosteus- ja lämpöteknisesti toimivaksi rakenteeksi. Alapohjan vaurioituneiden puurakenteiden ja eristeiden poistaminen, jäljelle jäävien rakenteiden puhdistaminen.

Alapohjan lattiarakenne (vaurioituneet puurakenteet ja eristeet) suositellaan purettavaksi koko rakennuksen alueelta. Väliseinien kohdalla purkutöiden yhteydessä varmistetaan väliseinien alaosan kantavien puurakenteiden kunto (laho-, kosteus- ja mikrobivaurioituneet materiaalit tulee poistaa ja korvata uusilla materiaaleilla) ja kantavuus sekä mahdolliset tuentatarpeet.

Vesikaton tiiveyden varmistaminen ja yläpohjatilassa olevien putkien eristeiden korjaaminen. (Seuraavan remontin yhteydessä yläpohjan eristeiden uusiminen ja ilmansulkurakenteen tiiveyden varmistaminen, tuuletuksen järjestäminen yläpohjan vinolle osalle.)

Liite 2 Lieksan viraston pappila kuntotutkimusraportti

Liite 3 Lieksan seurakuntasalin kuntotutkimusraportti

Tiistaina 30.8 kirkkoherra Tuomas Järvelin ja Ilomantsin kappeliseurakunnan pappi keskusteli Lieksan terveystarkastajan Pertti Hippisen kanssa kuntotutkimusten raporttien sisällöstä ja niiden vaikutuksista seurakunnan toiminnan järjestämiseen kyseisissä kiinteistöissä.
ESITYS: Kiinteistölautakunta keskustelee kuntotutkimuksen raporttien sisällöstä. Lisäksi kiinteistölautakunta esittää, että järjestetään Lieksassa ti 11.10. klo 17 kuulemistilaisuus, jossa keskustellaan Lieksan seurakuntalaisten kanssa kuntotutkimusten raporttien sisällöstä. Kiinteistölautakunta informoi seurakunnan henkilöstöä ja tilojen vuokralaisia raporttien tuloksista. Henkilökunta ja käyttäjiä pyydetään raportoimaan seurakunnalle mahdollisista sisäilma ongelmista.

Pyydetään kuntotutkimuksen tekijän (Raksystems) edustaja esittelemään tutkimusten tulosta. Kuulemistilaisuuteen osallistuvat Lieksan alueen työntekijät.

Seurakuntasalin tuloksista seurakunnan edustajat keskustelevat museoviraston asiantuntijoiden kanssa 4.10.

Kuulemistilaisuuden jälkeen kiinteistölautakunta pitää yhteisen kokouksen seurakunnanneuvoston kanssa ja keskustelee kuulemistilaisuuden tuloksista. Kokous on 26.10. klo 16.30.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan. Lisäksi kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että tehdään Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus. Lisäksi kiinteistölautakunta esittää, että seurakunnanneuvosto myöntää kuntotutkimukselle tarvittavan määrärahan. 
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanneuvosto, Stefan Holm, Paula Löfgren, Markus Ortonen (Raksystems)

Seurakunnanneuvoston kokous 8.9.2022, 113 §
ESITYS: Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että Lieksassa järjestetään 11.10. klo 17 kuulemistilaisuus, jossa keskustellaan Lieksan seurakuntalaisten kanssa kuntotutkimuksen raporttien sisällöstä. Asiasta informoidaan seurakunnan henkilöstöä ja tilojen vuokraajia raporttien tuloksista. Henkilökuntaa, tilojen käyttäjiä ja vuokralaisia pyydetään raportoimaan mahdollisista sisäilmaongelmista. Pyydetään kuntotutkimuksen tekijää osallistumaan kuulemistilaisuuteen ja esittelemään tutkimuksen tuloksia. Tilaisuuteen osallistuvat myös aluetyöntekijät. Seurakunnan edustajat keskustelevat asioista myös museoviraston kanssa. Kiinteistölautakunnalla ja seurakunnanneuvostolla on yhteinen kokous 26.10. klo 16.30. Lisäksi kiinteistölautakunta esittää, että Lieksan Elian kirkkoon tehdään kuntotutkimus ja että neuvosto osoittaa tutkimukselle tarvittavan määrärahan.  PÄÄTÖS: Esityksen mukaan. Lisäksi, seurakunnanneuvosto ei esitä seurakunnanvaltuustolle erillistä määrärahaa kuntotutkimuksen kattamiseksi. Lieksan kirkon kuntotutkimuksen kustannukset katetaan talousarvion sisäisellä siirrolla. Siirretään 6 200 € kustannuspaikasta 401 Joensuun kirkko kustannuspaikkaan 415 Lieksan kirkko. Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kiinteistölautakunta, Seurakunnanvaltuusto, Lieksan alueen työntekijät ja seurakuntalaiset

Kiinteistölautakunnan kokous, 26.10.2022, 56§

Kirkkoherra Tuomas Järvelin, pastori Janne Piiroinen ja kiinteistölautakunnan puheenjohtaja Merja Kuukkanen selvittivät Lieksan kaupungilta, onko Lieksan Virasto-Pappilaan, seurakuntasaliin ja Elian kirkon rakennuksiin kohdistuvilla myöhemmin päätettävillä toimenpiteillä kaavoituksellisia rajoituksia.

Virasto-Pappila, Seurakuntasali ja Elian kirkon eivät ole nykyisessä lainvoimaisessa asemakaavassa suojeltuja rakennuksia. Osayleiskaavassa, joka on myös lainvoimainen ja hyväksytty 31.5.2021, molemmissa rakennuksissa on sr-merkintä.

Rakennuksille ei ole haettu suojelumerkintää.

Seurakunta järjesti Lieksan seurakuntalaisille kuulemistilaisuuden tiistaina 11.10.2022 alueen kiinteistötilanteesta. Seurakunnan hallinnosta kuulemistilaisuuteen osallistuivat kirkkoherra Tuomas Järvelin, talous- ja kiinteistövastaava Ioannis Lampropoulos, alueen työntekijät Stefan Holm ja Paula Löfgren, kiinteistölautakunnan puheenjohtaja Merja Kuukkanen ja kiinteistölautakunnan jäsen Rauno Lasanen. Raksystems Oy:n puolesta Markus Otronen ja Jussi Mertanen.

Kuulemistilaisuudessa Kirkkoherra Tuomas Järvelin kertoi seurakunnan taloudellisesta tilanteesta kiinteistönpidon näkökulmasta. Seurakunnan seuraavan kolmen vuoden investointitarve on arviolta 1,4 milj. €. Käsittelyssä olevien Lieksan kiinteistöjen laskennalliset rakennustekniset investointitarvekustannukset ovat 460 000 €.

Raksystems Oy:n edustajat esittivät Lieksan Virasto-pappilan, Seurakuntasalin ja Elian kirkon kuntotutkimusten tulokset.

Ioannis Lampropoulos esitteli arvion Lieksan jäsenkehityksen osalta 2014–2030; Vuoden 2021 tilinpäätöksen ja Lieksan osuuden kokonaisuudesta tuloineen ja menoineen; Arvion toimintakuluista vuosille 2023–2025. Terveystarkastajan lausunnon mukaan ”Raksystemsin kuntotutkimuksissaan ehdottamat korjausehdotukset ovat hyviä, niitä noudattaen vältetään terveyshaittojen syntymistä”. 

Kuulemistilaisuudessa seurakuntalaiset esittivät kaksi keskeistä vaihtoehtoa

  1. Luovutaan Virasto-Pappilasta ja kirkosta. Säilytetään Seurakuntasali, joka muutetaan kirkoksi.
  2. Luovutaan Virasto-Pappilasta. Säilytetään kirkko ja Seurakuntasali.

ESITYS: Kiinteistötyöryhmä kokouksessaan 13.10.2022 keskusteli kuulemistilaisuuden annista, Raksystemisin kuntotutkimusten sisällöistä ja investointien kustannuksista.

Kiinteistötyöryhmä esittää kiinteistölautakunnalle, että seurakunta ei investoi Lieksaan seurakuntasaliin ja Virasto-pappilaan.

Kiinteistötyöryhmä esittää kiinteistölautakunnalle, että seurakuntasali myydään ja Virasto-pappila puretaan.

Lisäksi, kiinteistötyöryhmä esittää, että seurakunta investoi Lieksan Elian kirkkoon niin, että kirkko palvelee myös muuta seurakuntatoimintaa.

Seurakunta vuokraa tarvittaessa tarvitsemansa toimistotilat, mikäli niitä ei voi muutoin järjestää.

Perustelut:

Seurakunta noudattaa keväällä 2022 hyväksyttyä ja voimassa olevaa kiinteistöstrategiaa.

Laki ortodoksisesta kirkosta (116 § mom. 1) perusteella seurakunnan omistuksessa olevat suojellut rakennukset ovat: Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkko

Ilomantsin profeetta Elian kirkko

Sonkajanrannan profeetta Hannan kirkko

Hattuvaaran tsasouna

Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia

Lieksan kirkkopuiston tsasouna.

Edellä lueteltujen suojeltujen kiinteistöjen laskennalliset investointitarpeet ovat seuraavien 5-10 vuoden aikana arviolta 1 – 1,5 milj. €. Suojelun vuoksi näitä investointikuluja ei voi välttää.

Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus Liite 1

Lieksan Seurakuntasalin kuntotutkimus Liite 2

Lieksan Virasto-Pappilan kuntotutkimus Liite 3

PÄÄTÖS: Kiinteistölautakunta päätti esittää seurakunnanneuvostolle, että seurakunta ei investoi Lieksan seurakuntasaliin ja virastopappilaan. 

Kiinteistölautakunta lisäksi esittää, että seurakuntasalin ja virastopappilan omistuksesta luovutaan. Lisäksi, kiinteistötyöryhmä esittää, että seurakunta investoi Lieksan Elian kirkkoon niin, että kirkko palvelee myös muuta seurakuntatoimintaa. Seurakunta vuokraa tarvitsemansa tilat, mikäli niitä ei voi muutoin järjestää.

Perustelut:

Seurakunta noudattaa keväällä 2022 hyväksyttyä ja voimassa olevaa kiinteistöstrategiaa.

Laki ortodoksisesta kirkosta (116 § mom. 1) perusteella seurakunnan omistuksessa olevat suojellut rakennukset ovat: Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkko

Ilomantsin profeetta Elian kirkko

Sonkajanrannan profeetta Hannan kirkko

Hattuvaaran tsasouna

Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia

Lieksan kirkkopuiston tsasouna.

Edellä lueteltujen suojeltujen kiinteistöjen laskennalliset investointitarpeet ovat seuraavien 5-10 vuoden aikana arviolta 1 – 1,5 milj. €. Suojelun vuoksi näitä investointikuluja ei voi välttää.

Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus Liite 1

Lieksan Seurakuntasalin kuntotutkimus Liite 2

Lieksan Virasto-Pappilan kuntotutkimus Liite 3

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanneuvosto

Seurakunnanneuvoston kokous, 26.10.2022, 140 §

ESITYS: Kiinteistölautakunta päätti esittää seurakunnanneuvostolle, että seurakunta ei investoi Lieksan seurakuntasaliin ja virastopappilaan. 

Kiinteistölautakunta lisäksi esittää, että seurakuntasalin ja virastopappilan omistuksesta luovutaan. Lisäksi, kiinteistötyöryhmä esittää, että seurakunta investoi Lieksan Elian kirkkoon niin, että kirkko palvelee myös muuta seurakuntatoimintaa. Seurakunta vuokraa tarvitsemansa tilat, mikäli niitä ei voi muutoin järjestää.

Perustelut:

Seurakunta noudattaa keväällä 2022 hyväksyttyä ja voimassa olevaa kiinteistöstrategiaa.

Laki ortodoksisesta kirkosta (116 § mom. 1) perusteella seurakunnan omistuksessa olevat suojellut rakennukset ovat: Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkko

Ilomantsin profeetta Elian kirkko

Sonkajanrannan profeetta Hannan kirkko

Hattuvaaran tsasouna

Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia

Lieksan kirkkopuiston tsasouna.

Edellä lueteltujen suojeltujen kiinteistöjen laskennalliset investointitarpeet ovat seuraavien 5-10 vuoden aikana arviolta 1 – 1,5 milj. €. Suojelun vuoksi näitä investointikuluja ei voi välttää.

Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus Liite 1

Lieksan Seurakuntasalin kuntotutkimus Liite 2

Lieksan Virasto-Pappilan kuntotutkimus Liite 3

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkollishallitus, Seurakunnanvaltuusto

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (26.10.2022, 140§) esittää seurakunnanvaltuustolle että seurakunta ei investoi Lieksan seurakuntasaliin ja virastopappilaan. 

Seurakunnanneuvosto lisäksi esittää, että seurakuntasalin ja virastopappilan omistuksesta luovutaan. Lisäksi, kiinteistötyöryhmä esittää, että seurakunta investoi Lieksan Elian kirkkoon niin, että kirkko palvelee myös muuta seurakuntatoimintaa. Seurakunta vuokraa tarvitsemansa tilat, mikäli niitä ei voi muutoin järjestää.

Perustelut:

Seurakunta noudattaa keväällä 2022 hyväksyttyä ja voimassa olevaa kiinteistöstrategiaa.

Laki ortodoksisesta kirkosta (116 § mom. 1) perusteella seurakunnan omistuksessa olevat suojellut rakennukset ovat: Joensuun Pyhän Nikolaoksen kirkko

Ilomantsin profeetta Elian kirkko

Sonkajanrannan profeetta Hannan kirkko

Hattuvaaran tsasouna

Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia

Lieksan kirkkopuiston tsasouna.

Edellä lueteltujen suojeltujen kiinteistöjen laskennalliset investointitarpeet ovat seuraavien 5-10 vuoden aikana arviolta 1 – 1,5 milj. €. Suojelun vuoksi näitä investointikuluja ei voi välttää.

Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus Liite 1

Lieksan Seurakuntasalin kuntotutkimus Liite 2

Lieksan Virasto-Pappilan kuntotutkimus Liite 3

Lieksan Elian kirkon kuntotutkimus Liite 1

Lieksan Seurakuntasalin kuntotutkimus Liite 2

Lieksan Virasto-Pappilan kuntotutkimus Liite 3

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkollishallitus, Museovirasto

53 § Vuoden 2023–2025 talousarvion linjaukset

Seurakunnanneuvoston kokous, 8.9.2022, 110 §

Vuosien 2023–2025 talouden suunnitteluun vaikuttaa merkittävästi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja sen seuraukset energiahintoihin ja suomessa kiihtyvä inflaatio.

Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintojen vuosimuutos oli heinäkuussa 7,8 %. Tilastokeskuksen perustelee, että heinäkuussa kuluttajahintoja nosti vuoden takaiseen verrattuna eniten sähkön, bensiinin, dieselin ja omakotitalon peruskorjausten kallistuminen. Tilastokeskuksen mukaan rakennuskustannukset nousivat toukokuussa 9 % vuodentakaisesta.

Suomen valtiovaraministeriön kesän 2022 talouden katsauksen mukaan bruttokansantuotteen arvioidaan kasvavan Suomessa 1,4 % v. 2022. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut energian, raaka-aineiden sekä ruuan hintoja hyvin nopeasti. Siitä seurannut kuluttajahintojen nousu leikkaa kotitalouksien ostovoimaa, kulutusta ja talouden kasvua selvästi. Lisääntynyt epävarmuus siirtää investointeja tulevaisuuteen. BKT:n kasvu hidastuu 1,1 prosenttiin v. 2023 ja jatkaa maltillista 1,3 prosentin kasvua v. 2024.

Valtiovarainministeriön mukaan inflaation kiihtyminen nostaa paineita ennakoitua suuremmille palkankorotuksille jo syksyllä 2022. Hinta-palkka-kierteellä on talouskasvua hidastava vaikutus.

ESITYS: Vuoden 2023 talousarvio ja vuosien 2024 ja 2025 taloussuunnitelmat laaditaan seuraavien periaatteiden mukaan.

Verotulokertymä on arvioitu 1 800 000 €, mikä on 50 000 € enemmän edellisen vuoden arviosta. Korotus tehdään varovaisuuden periaatteella. Vuoden 2022 verotulokertymä on ollut elokuun loppuun mennessä 3,2 % odotettua suurempi. Verokertymä kehitykseen vaikuttaa ansiotulokehitys. Verotulokertymä on ristiriidassa seurakunnan jäsenkehityksen kanssa. Seurakunnan hallinto seuraa verotulojen kehitystä ja tarvittaessa muuttaa verotuloarvioita. Verotulot on laskettu vuoden 2023 veroprosentilla, joka on 2 %.

Vuoden 2023 toimintakulut sisältävät seurakunnan hautaustietojärjestelmän organisoimiskulut 80 000 € (mm. 1 henkilötyövuosi ja hankinta). Suomen ortodoksisen kirkon seurakunnat toteuttavat hankinnan yhteishankintana.

Piispankokouksen suositus on, että seurakunta hankkii toimessa olevalle papistolle ja kanttoreille työasut. Seurakunta hankkii joka kolmas vuosi työntekijöille työvaatteet. Ensimmäinen hankinta toteutetaan vuonna 2023.

Talousarvio laaditaan ensiksi edellisten talousvuosien toteutuneiden lukujen ja kustannuspaikoista vastaavien työntekijöiden arvioiden perusteella. Lisäksi talousarvion laatimisessa huomioidaan inflaatiokorotukset ja mahdolliset seuraavien vuosien palkan korotukset. Talousarvion pohjana on vuoden 2022 elokuun toteumavertailu.

Talousarvion sitovuustaso on kustannuspaikka. Kustannuspaikka vastaavalla on harkintavalta enintään 10 prosentin suuruisiin perusteltuihin poikkeamiin ja seurakunnanneuvostolla on kustannuspaikka kohtainen harkintavalta enintään 15 prosentin suuruisiin perusteltuihin poikkeamiin.

Seurakunnan tulot muodostuvat seurakuntalaisilta kerätyistä verotuloista, vuokratuloista, metsätalouden tuotosta ja muista seurakunnan toiminnan tuotoista. Aikaisempien vuosien poiketen tuloihin ei lasketa päiväkodin korvaukset. Päiväkoti Pääskyn toimintaa lakkaa seurakunnan puolesta 31.12.2022. Seurakunnan tuloihin seurakunnan ja Vuokrapääskyn päivitetty uusittu vuokrasopimus, joka nostaa vuokratuottoa vuosien 2023–2024 aikana.

Joensuun ortodoksisen seurakunnan suurimmat menot ovat henkilöstö- ja kiinteistökulut sekä keskusrahastomaksut.

Vuoden 2022–2024 kiinteistökulut sisältävät Joensuun Nikolaoksen kirkkoon, Lieksan kiinteistöihin kohdistuvat korjaukset ja Ilomantsin seurakuntakeskukseen sekä Joensuun hautausmaalle tehtävät hankinnat.

Seurakunnanneuvosto käsittelee vuosien 2023–2025 investoinnit erikseen seuraavissa kokouksissa.

Talousarvio esitys käsitellään seurakunnanneuvoston kokouksessa 26.10.2022.

PÄÄTÖS: Esitys mukaan.

Tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto, kirkkoherra ja Ioannis Lampropoulos sekä Leena Ursinius.

ESITYS: Asia tiedoksi.

PÄÄTÖS: Asia tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: –

54 § Investointisuunnitelma 2023–2027 ja 2028–2030

Kiinteistölautakunnan kokous 6.9.2022, 31§

Viisivuotissuunnitelman (2023–2028) keskeisemmät investoinnit ovat Ilomantsin Joensuun hautausmaalla tehtävät investoinnit, Elian kirkon ulko- ja sisämaalaukset, Lieksan kirkko sisämaalaus, Lieksan seurakuntasalin ja Pappila-Viraston peruskorjaukset, Ilomantsin seurakuntakeskus Elian ulko- ja ikkunahuoltomaalaus (Liite 7). Seurakunta rahoittaa investoinnit säästöillä ja vieraalla pääomalla.
ESITYS: Seurakunnan viisivuotisen investointi- ja korjaustarpeet ovat arvioltaan:

v. 2023: n. 310 000 €; v. 2024: n. 450 000 €; v. 2025: n. 210 000 €

Investointien lopullinen kustannus varmistuu investointien kilpailutuksen yhteydessä.

Tulevien investointien suuruuden vaikuttaa merkittävästi Lieksan seurakuntasalin sekä Pappila-Viraston kuntoraporttien tulokset. 

Kiinteistölautakunta esittää seurakunnanneuvostolle, että investoinnit toteutetaan tärkeys järjestyksessä. Lisäksi kiinteistölautakunta esittää seurakuntaneuvostolle, että määräisi minkä verran seurakunta voi investoida taloudellisesti seuraavina vuosina.
Seurakuntaneuvoston esityksen jälkeen kiinteistölautakunta päivittää viisivuotisen investointisuunnitelman.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Tiedoksi: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Seurakunnanneuvoston kokous 16.9.2022, 122§

Viisivuotissuunnitelman (2023–2028) keskeisemmät investoinnit ovat Ilomantsin Joensuun hautausmaalla tehtävät investoinnit, Elian kirkon ulko- ja sisämaalaukset, Lieksan kirkko sisämaalaus, Lieksan seurakuntasalin ja Pappila-Viraston peruskorjaukset, Ilomantsin seurakuntakeskus Elian ulko- ja ikkunahuoltomaalaus

Kiinteistölautakunta esitti seurakunnanneuvostolle kysymyksen, missä järjestyksessä toteutetaan seuraavien vuosien investoinnit. Lisäksi kiinteistölautakunta esitti että seurakunnanneuvosto antaisi ohjeen talouden reunaehdoista investointeja suunnitellessa.

Liite 2 investointisuunnitelma 

ESITYS: Seurakunnan viisivuotiset investointi- ja korjaustarpeet ovat arvioltaan:

v. 2023: n. 310 000 €; v. 2024: n. 450 000 €; v. 2025: n. 210 000 €

Seurakunta investoi seuraavina vuosina seurakunnan kiinteistöihin seuraavassa järjestyksessä: Sikrenvaara, Joensuun hautausmaa, Joensuun Nikolaoksen kirkko, hautaustietojärjestelmän uudistaminen, Ilomantsin Elian kirkko ja Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia.

Lieksan investointien osalta seurakunnanneuvosto päättää esityksestään Lieksan kuulemistilaisuuden jälkeen.

Investointien siirto eteenpäin tulevaisuuteen ei ole kestävä ratkaisu. Investointien siirto merkitsee investointi- ja korjauskustannusten nousua.

Seurakunnan tulorahoitus ei riitä kattamaan seurakunnan suunnittelemia investointeja. Seurakunnanneuvosto esittää, että seurakunnanvaltuusto päätäisi investointien rahoitusmuodosta.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan

Tiedoksi: Kiinteistölautakunta, Seurakunnanvaltuusto

Seurakunnanneuvoston kokous 4.10.2022, 46§

Kiinteistölautakunnan pyysi seurakunnanneuvostolta ohjeistuksen seurakunnan tulevien vuosien investointien järjestyksestä ja talouden raameista. Seurakunnanneuvosto päätti asiasta 27.9.2022 ja lähetti asiaan uuteen valmisteluun kiinteistölautakunnalle.

ESITYS: Seurakunta investoi seuraavina vuosina seurakunnan kiinteistöihin seuraavassa järjestyksessä: Sikrenvaara, Joensuun hautausmaa, Joensuun Nikolaoksen kirkko, hautaustietojärjestelmän uudistaminen, Ilomantsin Elian kirkko ja Ilomantsin Seurakuntakeskus Elia.

Lieksan investointien osalta seurakunnanneuvosto päättää esityksestään Lieksan kuulemistilaisuuden jälkeen.

Investointien siirto eteenpäin tulevaisuuteen ei ole kestävä ratkaisu. Investointien siirto merkitsee investointi- ja korjauskustannusten nousua.

Ioannis Lampropoulos päivitti investointisuunnitelman neuvoston ohjeiden mukaiseksi.

Liite 5 Investointisuunnitelma 2023–2028 ja raportti korjauksista 2017 alkaen

Liite 6 Investointisuunnitelma 2023–2028

Liite 7 Kiinteistöjen investointiesitys vuosille 2023–2025

Liite 8 Kiinteistöjen korjausten esitys vuosille 2023–2025
Seurakunnan viisivuotiset investointi- ja korjaustarpeet ovat arvioltaan:

v. 2023: n. 675 000 €; v. 2024: n. 500 000 €; v. 2025: n. 335 000 €
Kiinteistölautakunta lähettää päivitetyn investointisuunnitelman vahvistettavaksi seurakunnanneuvostolle ja –valtuustolle.
PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.
Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanneuvosto ja seurakunnanvaltuusto

Seurakunnanneuvoston kokous, 26.10.2022 141 §

Seurakunnan viisivuotiset investointi- ja korjaustarpeet ovat arvioltaan:

v. 2023: n. 675 000 €; v. 2024: n. 500 000 €; v. 2025: n. 335 000 €

Liite 4 Investointisuunnitelma 2023–2028 ja raportti korjauksista 2017 alkaen

Liite 5 Investointisuunnitelma 2023–2028

Liite 6 Kiinteistöjen investointiesitys vuosille 2023–2025

Liite 7 Kiinteistöjen korjausten esitys vuosille 2023–2025

ESITYS: Seurakunnanneuvosto lähettää päivitetyn investointisuunnitelman vahvistettavaksi seurakunnanvaltuustolle.

PÄÄTÖS: Seurakunnanneuvosto poisti 5-vuotiselta investointisuunnitelmasta Lieksan Virasto-pappilan ja seurakuntasalin investoinnit. Investointi suunnitelmaan lisätään vuosille 2024 ja 2025 Lieksan Elian kirkon investoinnit. Lisäksi vuodelle 2023 lisätään 15 000€ määräraha Elian kirkon investointisuunnitelmaa varten. Seurakuntaneuvosto lähettää päivitetyn investointisuunnitelman seurakunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto

ESITYS: Seurakuntaneuvosto lähetti (26.10.2022, 141§) päivitetyn investointisuunnitelman seurakunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Seurakunnanneuvosto poisti 5-vuotiselta investointisuunnitelmasta Lieksan Virasto-pappilan ja seurakuntasalin investoinnit. Investointi suunnitelmaan lisätään vuosille 2024 ja 2025 Lieksan Elian kirkon investoinnit. Lisäksi vuodelle 2023 lisätään 15 000€ määräraha Elian kirkon investointisuunnitelmaa varten.

Liite 4 Investointisuunnitelma 2023–2028 ja raportti korjauksista 2017 alkaen

Liite 5 Investointisuunnitelma 2023–2028

Liite 6 Kiinteistöjen investointiesitys vuosille 2023–2025

Liite 7 Kiinteistöjen korjausten esitys vuosille 2023–2025

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Talous- ja kiinteistövastaava Ioannis Lampropoulos, kiinteistölautakunta, seurakunnanneuvosto

55 § Toiminta- ja taloussuunnitelma 2023–2025 talousarviosta 2023 ja veroprosentista päättäminen

Seurakunnanneuvoston kokous, 27.9.2022, 122 §

Talousarvion valmistelija Ioannis Lampropoulos esittelee talousarvion ensimmäisen luonnoksen. (Liite 1)

ESITYS: Seurakunnanneuvosto keskustelee luonnoksesta ja antaa ohjeita ja linjaa talouden tulevaisuutta.

PÄÄTÖS: Seurakunnanneuvosto keskusteli talousarvion sisällöstä ja antoi lisää ohjeistusta valmistelua varten.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Tuomas Järvelin, Ioannis Lampropoulos ja Leena Ursinius

Seurakunnanneuvoston kokous, 26.10.2022, 26.10.2022, 142 §

Entistä laajempi Joensuun ortodoksinen seurakunta aloitti toimintansa 1.1.2021 Joensuun ja Ilomantsin ortodoksisten seurakuntien liitoksen myötä. Ilomantsin ortodoksisesta seurakunnasta tuli seurakunnan yhteydessä Ilomantsin kappeliseurakunta. Ensimmäisen toimintavuotensa aikana seurakunnan hallinto järjestäytyi ja kaikki ohjesäännöt uudistettiin, myös työntekijöiden toimenkuvat ja työsopimukset päivitettiin ajanmukaiseksi. Seurakunnan toiminnan ja hallinnon kehittäminen jatkui toimintavuonna 2022. Seurakunnalle valmistui kirkolliskokouksen linjauksia seuraava Tavoite- ja toimintasuunnitelma 2022–2026. Lisäksi seurakunta on kehittänyt kiinteistönhallintaa hyväksymällä kiinteistöstrategian, joka ohjaa seurakunnan kiinteistöhallintaa seuraavan kymmenen vuoden ajan.

Vuonna 2023 toimitetaan valtuustovaali ja seurakunnantarkastus.

Seurakunnan talous perustuu verokertymään.  Seurakunnan talouteen vaikuttaa merkittävästi valtiontalouden tila.

Vuosien 2023–2025 talouden suunnitteluun vaikuttaa merkittävästi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja sen seuraukset energiahintoihin ja suomessa kiihtyvä inflaatio.

Seurakunnan talouden hoidossa on noudatettava hyvän talouden hoidon periaatteita (KJ 111). Seurakunnan tuloja saa käyttää ainoastaan seurakunnan tehtävien toteuttamiseen (OrtL 79§). Talousarvioon on otettava ne tulot, jotka ovat kyseiselle vuodelle odotettavissa. Talousarvioon on otettava ne menot, jotka jo tehtyjen päätösten mukaan on seuraavan vuoden kuluessa suoritettava (KJ112). Seurakunnan taloudenhoidon keskeinen periaate on tulojen ja menojen tasapaino.

Seurakunnan hallinnon perimmäinen tehtävä on luoda henkiset ja aineelliset edellytykset jumalanpalveluselämälle, pastoraaliselle työlle ja muulle kirkolliselle toiminnalle. Talousarvio laaditaan niin, että seurakunnan tulot kattavat seurakunnan menot. 

Talousarvioesitys valmistellaan niin, että veroprosentti on 2 %. Seurakunnan verokertymä lasketaan varovaisuuden periaatetta noudattaen. Talousarvioesitys on laadittu niin, että veroprosentti on 2 %. Vuoden 2022 verokertymäksi on arvioitu 1 850 000 €.

Vuosien 2023–2025 talousarviot luovat haasteellisen kuvan. Seurakunnan talousarvion kustannuspaikat kuvaavat seurakunnan toimintaa. Talousarvion tilikartta on rakennettu palvelemaan seurakunnan alueellista ja toiminnallista jakoa. Seurakunnan eri työ- ja toiminta-alueiden työntekijät vastaavat oman kustannuspaikkansa seurannasta ja suunnittelusta. Kustannuspaikkajako vahvistaa paikallistyön johtamista ja talouden raportointia. Kustannuspaikkajaon myötä myös taloushallinnon prosessit yksinkertaistuvat.

Tulevalla suunnittelukaudella seurakunnan hallinnon kulut ovat kasvussa. Hallinnon kulut kasvu perustuu mm. seurakunnan päätöksen hankia hautarekisterijärjestelmän ja digitoida seurakunnan hautatoimen rekisterit.

Vuodet 2023–2024 ovat alijäämäiset – 127 000 € ja – 127 703 € ja vuosi 2025 – 110 410 €. Vuodelle 2024 ja 2025 ei ole otettu huomioon kirkon toiminta-avustusta 108 000 €. Huoltokorjaukset seurakunnan kiinteistöihin ja investoinnit vaikuttavat taloustulokseen.

Talousarvion sitovuustaso on kustannuspaikka. Kustannuspaikka vastaavalla on harkintavalta enintään 10 prosentin suuruisiin perusteltuihin poikkeamiin ja seurakunnanneuvostolla on kustannuspaikka kohtainen harkintavalta enintään 15 prosentin suuruisiin perusteltuihin poikkeamiin.

Toimintakulujen suuruus on vuonna 2023 n. 2,4 milj.€ ja vuosina 2024 ja 2025 noin 2,3 milj.€. Toimintakuluihin on laskettu mukaan keskusrahastomaksut ja poistot.

Talousarvion määrärahat jakaantuvat seuraavalla tavalla:

Suurimmat menoerät talousarviossa ovat henkilöstökulut, kiinteistönhoito ja keskusrahastomaksut. Seurakunnan tulorahoitus ei riitä suunniteltujen investointien rahoittamiseen. Seurakunta rahoittaa investoinnit vieraalla pääomalla, kertyneillä säästöillä ja sijoitustuotoilla.

Seurakunnanneuvosto lähettää toiminta- ja taloussuunnitelma 2023 – 2025 KP Metropoliitta Arsenille lausuntoa varten.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että:

  1. se hyväksyy Joensuun ortodoksisen seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman 2023 – 2025. (Liite 8)
  2. vahvistaa vuodelle 2023 veroprosentiksi 2 %
  3. vahvistaa talousarvion vuodelle 2023

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto ja Metropoliitta Arseni

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että:

  1. se hyväksyy Joensuun ortodoksisen seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman 2023–2025. (Liite 8)
  2. vahvistaa vuodelle 2023 veroprosentiksi 2 %
  3. vahvistaa talousarvion vuodelle 2023

Liite 8 Toiminta- ja taloussuunnitelma vv. 2023–2025
Liite 9 Metropoliitta Arsenin lausunto

PÄÄTÖS: Seurakunnanvaltuusto päätti

  1. hyväksyä Joensuun ortodoksisen seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman 2023–2025.
  2. vahvistaa vuodelle 2023 veroprosentiksi 2 %
  3. vahvistaa talousarvion vuodelle 2023

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Taloustoimisto, verohallinto, seurakunnan työntekijät, luottamushenkilöt, viestintävälineille.

56 § Lieksan kirkon kuntotutkimuksen määräraha

Seurakunnanneuvostonkokous 27.9.2022, 125 §

Seurakunnanneuvosto päätti kokouksessaan 8.9.2022, 113 § ettei esitä seurakunnanvaltuustolle erillistä määrärahaa Lieksan Elian kuntotutkimuksen kattamiseksi. Seurakunnanneuvoston päätöksen mukaan Lieksan kirkon kuntotutkimuksen kustannukset katetaan talousarvion sisäisellä siirrolla. Seurakunnanneuvoston päätös tekemä on tehty väärällä tiedolla.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto päättää

  1. kumota 8.9.2022 tekemänsä päätös määrärahan esityksensä osalta
  2. esittää seurakunnanvaltuustolle 6 500 € lisämäärärahan varaamista Lieksa Elian kirkon kuntotutkimuksen tekemiseen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto 

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (27.9.2022, 125 §) esittää seurakunnanvaltuustolle 6 500 € lisämäärärahan varaamista Lieksa Elian kirkon kuntotutkimuksen tekemiseen.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Taloustoimisto 

57 § Päiväkoti Pääskyn määrärahavaraus

Seurakunnanneuvostonkokous 27.9.2022, 126 §

Seurakunnanneuvosto päätti kokouksessa 23.5.2022 esittää seurakunnanvaltuustolle 20 000 € lisämäärärahaa päiväkodin lopettamiskuluihin. Päätös jäi salaiseksi.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle 20 000 € lisämäärärahaa Päiväkoti Pääskyn lopettamiskuluihin. 

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto 

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (27.9.2022, 126 §) esittää seurakunnanvaltuustolle 20 000 € lisämäärärahaa Päiväkoti Pääskyn lopettamiskuluihin.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Taloustoimisto 

58 § Hautausmaan työntekijöiden työsopimuksen pidentäminen

Seurakunnanneuvostonkokous 27.9.2022, 127 §

Viime vuosina on tullut ilmi, että aikainen kevät ja myöhäinen syksy edellyttävät seurakunnan Joensuun hautausmaalla töiden varhaisempaa aloittamista keväällä (n. 1 viikko) ja pidempää jatkamista syksyllä (n. 1 viikko).

ESITYS: Seurakunnanneuvosto päättää pidentää hautausmaan työntekijöiden työsopimuksen työaikaa kahdella viikolla.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto 

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (27.9.2022, 127 §) päätti pidentää hautausmaan työntekijöiden työsopimuksen työaikaa kahdella viikolla. Asia käsiteltiin talousarvion yhteydessä.

PÄÄTÖS: Asia tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkkoherra, seurakunnanneuvosto 

59 § Energian säästäminen seurakunnan kiinteistöissä

Seurakunnanneuvoston kokous 27.9.2022, 131 §

Energian kustannukset ovat nousseet huomattavasti. Vuodelle 2022 oli varattu seurakuntien kiinteistöjen sähkökustannuksiin 39 900 €. Elokuun loppuun mennessä sähkökustannukset olivat n. 38 500 €.

Energiakustannukset ja tulevan talven energian riittävyyden epävarmuus edellyttää myös seurakunnalta toimenpiteitä.

ESITYS: Joensuun ortodoksinen seurakunta osallistuu energiatalkoisin. Kaikkiin seurakunnan kiinteistöihin alennetaan lämpötilaa 1 asteella. Esitys koskee sekä sähköllä että kaukolämmöllä lämmitettäviä tiloja.

Asiasta tiedotetaan laajasti seurakunnan kanavissa.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnan nettisivut, Isännöitsijät

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (27.9.2022, 131 §) päätti alentaa seurakunnan kiinteistöjen tilojen lämpötilaa 1 asteella. Esitys koskee sekä sähköllä että kaukolämmöllä lämmitettäviä tiloja. Seurakuntamestari lähetti seurakunnanneuvoston päätöksen isännöitsijöille. Asiasta julkaistiin tiedote seurakunnan nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa maanantaina 17.10.

PÄÄTÖS:  Asia tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: –

60 § Joensuun ortodoksisen seurakunnan lausunto suomen ortodoksisen kirkon kulttuuriperintöstrategian 2023–2031 ehdotuksesta.

Seurakunnanneuvoston kokous, 26.10.2022, 145 §

Suomen ortodoksinen kirkolliskokous päätti 28.11.2021 käynnistää uuden kulttuuriperintöstrategian laatimisen. Kirkollishallitus valitsi 18.1.2022 työryhmän, johon kuuluivat professori Heikki Hanka, tiedonhallinnan asiantuntija Sari Hirvonen, intendentti Katariiina Husso, pastori Mikko Sidoroff ja yliopistotukija Maria Takala-Roszczenko. Työryhmä on saanut työnsä valmiiksi määräaikaan 31.8.2022 mennessä ja luovuttanut sen kirkollishallitukselle.

Kirkollishallitus (28.9.2022) käsitteli työryhmän ehdotuksen ja päätti pyytää työryhmän ehdotuksesta lausunnon seurakunnilta, luostareilta ja Suomen ortodoksiselta kirkkomuseolta. Lausunnot lähetetään tiedoksi kirkolliskokoukselle.

Lausuntopyyntö saapui seurakuntiin 29.9.2022 ja lausunto pyydettiin antamaan 16.10.2022 mennessä. Lausuntoa ei pyydetyssä ajassa kyetä käyttämään seurakuntien hallinnossa tarkastettavana. Seurakunnassa toivomme, että kirkon hallinnosta pyynnöt tehdään riittävän ajoissa, jotta ne voidaan lain ja järjestyksen mukaisesti täyttää.

Kirkkoherra valmisteli lausunnon ja lähetti sen kirkollishallitukselle

Liite 12 Ehdotus Suomen ortodoksisen kirkon kulttuuriperintöstrategiaksi 2023–2031.

Liite 13 Joensuun ortodoksisen seurakunnan lausunto

ESITYS: Asia tiedoksi

PÄÄTÖS: Merkitty tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto

Kirkkoherra valmisteli lausunnon ja lähetti sen kirkollishallitukselle. Seurakunnanneuvosto sai lausunnon tiedoksi 26.10.2022.

Liite 10 Ehdotus Suomen ortodoksisen kirkon kulttuuriperintöstrategiaksi 2023–2031.

Liite 11 Joensuun ortodoksisen seurakunnan lausunto

ESITYS: Asia tiedoksi.

PÄÄTÖS: Asia tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: –

61 § Toimintaohje seksuaalisen ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ja hyväksikäytön estämiseksi Suomen ortodoksisessa kirkossa

Seurakunnanneuvoston kokous, 26.10.2022, 151 §

Vuoden 2021 kirkolliskokouksen päätöksen mukaan kirkollishallituksen tuli nimetä työryhmä, jonka tehtävänä oli laatia kirkolle toimintaohje seksuaalisen ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ja hyväksikäytön estämiseksi Suomen ortodoksisessa kirkossa. Tammikuussa 2022 kirkollishallitus nimesi työryhmän jäseniksi toiminnanjohtaja Maria Kauppilan, uskonnonopettaja Anna Kasdagliksen, teologianopiskelija Lassi Saksan ja yliopisto-opettaja Teemu Toivosen. Työryhmän koollekutsujana toimi kirkkopalvelujen koordinaattori Sirpa Okulov.

Työryhmän puheenjohtajaksi valittiin Teemu Toivonen ja sihteeriksi Sirpa Okulov. Työryhmä on kuullut asiantuntijoina tohtorikoulutettava Anu Puustista ja rikosuhripäivystäjää Ira Matsia. Kirkollishallitus (10.6.2022) hyväksyi työryhmän raportin ja toimintaohjeet koko kirkon ja yhteistyökumppaneiden käyttöön.  Kirkollishallituksen päätöksen mukaan kaikkien eri yksiköiden tulee raportoida alueensa piispoille ohjeistuksen käyttöönotosta syyskuun 2022 mennessä.

Kirkkoherra Tuomas Järvelin kertoi työntekijöille toimintaohjeesta ja siihen liittyvistä koulutuksista työpaikkapalaverissa 12.10.2022 ja raportoi piispalle kuinka asia käsitellään seurakunnassa.

Liite 14 Toimintaohje seksuaalisen ja sukupuoleen kohdistuvan häirinnän ja hyväksikäytön estämiseksi Suomen ortodoksisessa kirkossa

ESITYS: Asia tiedoksi

PÄÄTÖS: Merkitty tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto

Liite 12 Toimintaohje seksuaalisen ja sukupuoleen kohdistuvan häirinnän ja hyväksikäytön estämiseksi Suomen ortodoksisessa kirkossa.

ESITYS: Asia tiedoksi.

PÄÄTÖS: Asia tiedoksi.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: –

62 § Seurakunnanvaltuuston puheenjohtajiston valinta vuodelle 2023

Seurakunnanneuvoston kokous 26.10.2022 152 §

OrtKj:n 81 § mukaan seurakunnanvaltuusto valitsee puheenjohtajan keskuudestaan. Hiippakunnan piispa vahvistaa valtuuston puheenjohtajan vaalin. Valtuusto valitsee yhden tai useamman varapuheenjohtajan keskuudestaan.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että se valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja tarvitsemansa määrän varapuheenjohtajia. Seurakunnanvaltuusto toimittaa päätöksen hiippakunnan piispalle vahvistamista varten.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle, että se valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja tarvitsemansa määrän varapuheenjohtajia. Puheenjohtajiston toimikausi kestää yhden vuoden.

Seurakunnanvaltuusto toimittaa päätöksen hiippakunnan piispalle vahvistamista varten.

PÄÄTÖS: Seurakunnanvaltuusto valitsi puheenjohtajaksi yksimielisesti Matti Tolvasen. Seurakunnanvaltuusto valitsi yksimielisesti 1. varapuheenjohtajaksi Veli Jeskasen ja 2. varapuheenjohtajaksi Olavi Reittu.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Valituille, Metropoliitta Arsenille

63 § Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan kirkkotekstiilien ja esineistön lahjoittaminen

Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan seurakunnanneuvoston kokous 2.7.2018 50§

Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan jumalapalveluspukujen ja sakraaliesineistön varasto on sijoitettu Mantsintie 7 kiinteistössä. Kiinteistö on vaihtanut omistaja 25.6.2018 alkaen. Kirkkoherra otti yhteyttä kirkkomuseoon ja tarjosi kokoelman talletettavaksi kirkkomuseo RIISALLE.  Liite 11

ESITYS:

Säätiön tehtävänä on Suomen ortodoksisen kirkon aineellisen ja aineettoman kulttuuriperinnön säilyttäminen, tutkiminen, tulkitseminen ja esilläpito. Näihin tehtäviinsä liittyen Säätiö vastaanottaa em. kokoelmatalletuksen seuraavilla ehdoilla:

• Talletuksen hoidosta vastaa Säätiön hallinnoima RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo.

• Kokoelmatalletusaineisto tuodaan kokonaisuudessaan RIISAan, jossa kokoelmavastaavat tekevät aineiston seulonnan. Liturgisesti, kulttuurihistoriallisesti ja taidehistoriallisesti arvokkain aineisto luetteloidaan ja liitetään Seurakunnan talletuksena osaksi Säätiön kokoelmia. Kokoelmatalletuksen siirto- ja kuljetuskustannuksista vastaa Seurakunta.

• Aineistosta, joka ei palvele RIISAn kokoelmapolitiikka, tehdään listaus sekä ehdotus aineiston loppusijoituspaikasta: Pohjois-Karjalan museo Hilma, Ilomantsin Museosäätiö tai hävittäminen. Lopulliset sijoitus- ja poistopäätökset tekee Seurakunta.

• Kokoelmatalletuksesta tehdään erillinen sopimus. Sopimuksen laatiminen edellyttää Seurakunnan virallista päätöstä.

Ilomantsin ortodoksinen seurakunta tallettaa Kirkkomuseo säätiölle RIISA:lle Mantsintie 7:ssa olevat kokoelmat. 

PÄÄTÖS: Hyväksyttiin esitys.

Ilomantsin kappelineuvoston kokous 6.6.2022 11 §

Kirkkomuseo RIISA aloittaa jumalanpalveluspukujen ja sakraaliesineistön luettelointia kesällä 2022. Luettelo koskee jumalanpalveluspukuja ja muu esineistö, joka oli sijoitettu seurakunnan varastossa Mantsintie 7 ja siirtyy vuonna 2018 kirkkomuseoon. Kun materiaali siirtyy kirkkomuseolle paikalla on kirkkomuseon työntekijät Henna Hietainen ja Leena Sappi.

ESITYS: Kirkkoherra esittelee asia.

PÄÄTÖS: Esitämme seurakunnanneuvostolle, että Ilomantsin kirkkomuseolle toimittaman materiaalin voi museon henkilöstön näkemyksen mukaan lahjoittaa Kirkkomuseo Riisaan, Pohjois-Karjalan museoon sekä Ilomantsin museosäätiölle. Jos aineistossa on esille pantavia kirkkotekstiilejä, jotka ovat tärkeitä kappeliseurakunnan historialle, sellainen sijoitetaan Ilomantsiin. Lopun materiaalin kohtalosta päättää hiippakunnan piispa.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: kirkkoherra, seurakunnanneuvosto

Joensuun ortodoksisen seurakunnan omistukseen on vuoden 2021 seurakuntaliitoksen myötä siirtynyt entisen Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan esineistöä. Vuonna 2018 Ilomantsin seurakunta luopui osoitteessa Mantsintie 7 olleesta kiinteistöstä, jossa sijaitsi seurakunnan jumalanpalvelusesineiden varasto. Esineet siirrettiin sieltä Kuopioon Suomen ortodoksisen kirkkomuseon tiloihin odottamaan jatkotoimia. Samassa kokouksessa neuvosto päätti, että esineitä, joita kirkkomuseo ei ota vastaan, tarjotaan Pohjois-Karjalan museo Hilmalle ja Ilomantsin museosäätiölle.

Suomen ortodoksinen kirkkomuseo RIISA on ottanut kokoelmiinsa kirkkotekstiilejä 29 kappaletta (OKM4032:1–19). Seurakunnan tulisi päättää näiden lahjoittamisesta kirkkomuseolle.

Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Hilman amanuenssi Erkki Matikainen ja intendentti Katariina Husso kirkkomuseosta neuvottelivat esineistön sijoittamisesta Joensuussa 12.5.2022 ja Kuopiossa 9.8.2022. Kirkkoherra ja amanuenssi ovat käyneet neuvotteluja myös Ilomantsin museosäätiön Ulla Vartiaisen kanssa.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle esineistön jakoa seuraavasti Liite 1:

Esineistö luovutetaan lahjoituksena vastaanottaville tahoille.

Seurakunnanvaltuusto alistaa päätöksen kirkollishallituksen vahvistettavaksi. Päätös on lainvoimainen kirkollishallituksen päätöksen jälkeen. (L 985 § 98, 2 mom.).

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto ja lahjoituksen saajat. 

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (8.9.2022) esittää seurakunnanvaltuustolle esineistön jakoa seuraavasti Liite 13:

Esineistö luovutetaan lahjoituksena vastaanottaville tahoille.

Seurakunnanvaltuusto alistaa päätöksen kirkollishallituksen vahvistettavaksi. Päätös on lainvoimainen kirkollishallituksen päätöksen jälkeen. (L 985 § 98, 2 mom.).

PÄÄTÖS: Hyväksyttiin esitys kirkkoherran esittämillä lisäyksillä.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkollishallitus ja lahjoituksen saajat. 

64 § Joensuun ortodoksisen seurakunnan kirkkotekstiilien, kirjallisuuden ja esineistön lahjoittaminen

Seurakunnanneuvoston kokous, 8.9.2022, 112 §

Joensuun ortodoksisen seurakunnan Joensuun seurakuntaviraston varastoissa on kirkollista esineistöä, tekstiilejä sekä kirjallisuutta, joka vie varastossa tilaa eikä se ole asianmukaisesti säilytyksessä. Kirkkoherra Tuomas Järvelin, Hilman amanuenssi Erkki Matikainen ja intendentti Katariina Husso kirkkomuseosta neuvottelivat esineistön sijoittamisesta Joensuussa 12.5.2022 ja Kuopiossa 9.8.2022.

Esineistöön kuuluu puvustoa sekä slaavinkielistä liturgista kirjallisuutta että kirkollisia esineitä.

ESITYS: Seurakunnanneuvosto esittää seurakunnanvaltuustolle esineistön jakoa seuraavasti:

Esineistö luovutetaan lahjoituksena vastaanottaville tahoille.

Seurakunnanvaltuusto alistaa päätöksen kirkollishallituksen vahvistettavaksi. Päätös on lainvoimainen kirkollishallituksen päätöksen jälkeen. (L 985 § 98, 2 mom.).

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Seurakunnanvaltuusto ja lahjoituksen saajat. 

ESITYS: Seurakunnanneuvosto (8.9.2022) esittää seurakunnanvaltuustolle esineistön jakoa seuraavasti:

Esineistö luovutetaan lahjoituksena vastaanottaville tahoille.

Seurakunnanvaltuusto alistaa päätöksen kirkollishallituksen vahvistettavaksi. Päätös on lainvoimainen kirkollishallituksen päätöksen jälkeen. (L 985 § 98, 2 mom.).

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Kirkollishallitus ja lahjoituksen saajat.

65 § Muut asiat

ESITYS:Käsitellään mahdollisesti muita esille tulevia asioita.

PÄÄTÖS: Ei ole muita asioita.

66 § Ilmoitusasiat

ESITYS:Merkitään tiedoksi seuraavat asiakirjat ja asiat.

Ei ole ilmoitusasioita.

67 § Seuraava kokous

Seuraava kokous on ma 30.1.2023.

68 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.59.

Matti Tolvanen, puheenjohtaja / Ioannis Lampropoulos, sihteeri

Olemme tarkastaneet pöytäkirjan ja todenneet sen kokouksen kulun mukaiseksi.

Joensuussa 14.11.2022

Jouni Ratilainen, pöytäkirjan tarkastaja / Sakari Petsalo, pöytäkirjan tarkastaja

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea siihen oikaisua Suomen ortodoksiselta kirkollishallitukselta kirjallisella oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

– oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja kotikunta

– postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa

– päätös, johon haetaan oikaisua

– miltä kohdin päätökseen haetaan oikaisua ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

– perusteet, joilla oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös ei ole tarkoituksenmukainen, ainoastaan seurakunnanvaltuuston ja luostarin johtokunnan kirkollishallitukselle alistettavasta päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, taikka jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, on oikaisuvaatimuksessa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Suomen ortodoksiselle kirkollishallitukselle oikaisuvaatimusajan kuluessa henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse taikka telekopiona tai sähköpostina. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Postitse lähetetty oikaisuvaatimus katsotaan annetuksi sinä päivänä, jona oikaisuvaatimuksen sisältävä postilähetys tai ilmoitus lähetyksen saapumisesta postin osoite-toimipaikkaan on annettu kirkollishallitukselle. Asiakirjaan, joka postitse tai lähetin välityksellä lähetetään kirkollishallitukselle, on lähettäjän selvästi merkittävä nimensä, ammattinsa, asuinpaikkansa ja postiosoitteensa.

Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Suomen ortodoksisen kirkollishallituksen postiosoite on Karjalankatu 1, 70110 Kuopio ja käyntiosoite Karjalankatu 1, Kuopio. Kirkollishallituksen kanslian aukioloaika on ma – pe 9.00 – 15.00. Kirkollishallituksen sähköpostiosoite on kirkollishallitus@ort.fi

Tämä pöytäkirja on asetettu nähtäväksi tiistaina 15.11.2022. Tämän seurakunnan seurakuntaneuvoston kokousta koskeva oikaisuvaatimus on tehtävä siten, että se on perillä kirkollishallituksessa viimeistään tiistaina 29.11.2022.

Kirkollishallituksen yhteystiedot:

Suomen ortodoksinen kirkollishallitus, Karjalakatu 1, 70110 Kuopio

e-mail: kirkollishallitus@ort.fi