Haastattelu: "Punkryhmän tuomiot kohtuuttomia"

Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo pitää punkryhmä PussyRiotin kolmelle jäsenelle annettuja kahden vuoden vankilatuomioita kohtuuttomina.

- Punkryhmän jäsenten saamat vankeustuomiot ovat länsimaisen oikeustajunnan näkökulmasta kovia. Kysymyksessähän ei ollut henki- tai omaisuusrikos vaan yleisen järjestyksen rikkominen.

Mitä Suomessa ortodoksisen kirkon piirissä ajatellaan helmikuisesta performanssista Kristus Vapahtajan katedraalissa.

- Ortodoksit eivät käytä kirkossa improvisoituja rukouksia. Piispa, pappi tai lukija lukee kirkossa aina vain Raamatun tekstejä tai niiden pohjalta laadittuja rukouksia. Näin ollen meidän on ymmärrettävä, miten poliittinen "punkrukous" voi loukata ortodoksien tuntoja Venäjällä.

Oliko kysymyksessä jumalanpilkka?

- Monen venäläisen ortodoksin mielestä kyllä. Performanssi toi Venäjällä mieleen kipeitä muistoja kommunistiajan jumalanpilkasta. Punkesitys pidettiin helmikuussa Kristus Vapahtajan katedraalissa, jonka bolshevikit räjäyttivät 1930-luvulla. Pilkka kirkkoa ja kristillisyyttä kohtaan oli Neuvostoliitossa aina 1980-luvulle asti arkipäivää. Tätä taustaa katsoen ortodoksien tyrmistystä on pidettävä ymmärrettävänä.

- Lisäksi on muistettava se, että Venäjän ortodoksisen kirkon reaktiot tapahtumaan viestivät laajemmastakin huolesta: mitä jos vastaavat performanssit leviäisivät moskeijoihin Kaukasuksella tai buddhalaisiin temppeleihin Venäjän kaukoidässä?

Mikä on oikea tuomio jumalanpilkasta?

- Provokaationa tehtyä jumalanpilkkaa ei pidä tuomita samalla asteikolla kuin raskaampia rikoksia. Sen jälkeen kun tytöt joutuivat oikeuden rattaisiin, myös Venäjällä ryhdyttiin kirkon piirissä puhumaan kohtuudesta ja oikeudesta tuomioiden suhteen.

- Kirkon kannalta ihmisten antamaa oikeaa tuomiota ei ole olemassakaan. Vanhan viisauden mukaan kristityt eivät voi vaihtaa paikkaa tuomion saaneen rinnalta Pontius Pilatuksen puolelle riippumatta rikoksesta.

Mitä tuomio kertoo ortodoksisen kirkon vaikutusvallasta Venäjällä?

- Ortodoksinen kirkko hakee vielä paikkaansa totalitarismin jälkeisellä Venäjällä. Yksi vanhalla Venäjällä voimassa ollut periaate, jota ei ole vielä palautettu, on ortodoksisen kirkon johtajalle patriarkalle kuulunut oikeus armahtaa rikokseen tuomittu. Tässä tapauksessa tälle periaatteelle olisi käyttöä.