Ortodoksisen kirkon jumalanpalvelukset

Ortodoksisella kirkolla on rikas liturginen elämä. Täydellisimmillään se näyttäytyy luostareissa, joissa voidaan toimittaa vuorokaudessa jopa kaikki yhdeksän päivittäiseen jumalanpalvelussääntöön kuuluvaa palvelusta.

Liturginen vuorokausi alkaa illalla toimitettavasta yhdeksännestä hetkestä ja sitä seuraavasta ehtoopalveluksesta. Sen jälkeen voidaan toimittaa ehtoonjälkeinen palvelus, puoliyöpalvelus, aamupalvelus, ensimmäinen hetki, kolmas hetki, kuudes hetki ja liturgia, jossa kirkon jäsenet osallistuvat ehtoollisesta.

Liturgisessa mielessä vuoden jokainen päivä on erilainen. Kaikkien päivien ehtoo- ja aamupalveluksiin on olemassa vaihtuvat jumalanpalvelustekstit, jotka on omistettu kunakin päivänä muisteltaville pyhille ihmisille ja tapahtumille.

Seurakunnissa päivittäiset jumalanpalvelukset ovat verrattain harvinaisia. Niissä, joissa arkipäivien palveluksia toimitetaan, toimitetaan lähinnä ehtoo- ja aamupalveluksia. Tyypillisimmillään seurakunnissa toimitetaan viikoittain kaksi palvelusta. Lauantai-iltana toimitetaan vigilia, joka koostuu ehtoo- ja aamupalveluksesta sekä ensimmäisestä hetkestä. Sunnuntaisin toimitetaan kolmas hetki ja liturgia. Joissakin seurakunnissa toimitetaan liturgia myös yhtenä arkiaamuna viikossa.

Jos kirkollinen juhlapäivä osuu arkipäivälle, sen aattona toimitetaan juhlavigilia ja varsinaisena juhlapäivänä liturgia. Joissakin juhlissa – esimerkiksi Kristuksen kasteen juhlassa eli teofaniassa – toimitetaan myös vedenpyhitys.

Suurimmat poikkeukset tavallisesta jumalanpalvelusrytmistä liittyvät kirkkovuoden suurimpaan juhlaan, Kristuksen ylösnousemusjuhlaan eli pääsiäiseen. Sitä edeltävä suuri paasto ja erityisesti pääsiäiseen huipentuva suuri viikko tuovat muutoksia liturgiseen elämään.

Kaikki ovat tervetulleita ortodoksisen kirkon jumalanpalveluksiin. Kirkkokynttilöitä eli tuohuksia voivat sytyttää ja ikoneja kunnioittaa kaikki kirkkoon tullessaan. Ehtoolliseen voivat sen sijaan osallistua vain ortodoksisen kirkon jäsenet.

Ortodoksisen jumalanpalveluksen muoto on pienistä kulttuurieroista huolimatta samanlainen kaikkialla maailmassa. Myös jumalanpalveluksissa käytettyjen tekstien sisältö on sama, vaikka kieli vaihtuukin. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä ajanlaskuun: ortodoksisessa maailmassa on käytössä useampia eri kalentereita, joten esimerkiksi joulua vietetään eri aikaa Suomen ja Venäjän ortodoksisissa kirkoissa.

Tulostettava sivu